Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)Naast een klassieke en open koetswerkvariant is de zuiver elektrische Fiat 500 ook als een ietwat functionelere 500 3+1 beschikbaar.

Dat de in 2007 voorgestelde Fiat 500 zo zou uitgroeien tot een internationaal en vooral waanzinnig succes had niemand kunnen voorspellen. Met de aanwezige Italiaanse designcharme, compacte afmetingen, vlotte prestaties en honderden speciale edities later staat de Cinquecento anno 2022 nog steeds in de gammafolder! Toch is de focus reeds verplaatst richting de derde generatie Fiat 500, die met zijn zuiver elektrische aandrijflijn.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Op visueel vlak blijft de 500 Electric of 500e trouw aan het bestaande lijnspel, wie het narekent zou moeten uitkomen op licht toegenomen buitenafmetingen en iets meer binnenruimte. Sneller merkbaar is de toegenomen kwaliteitsindruk en het gebruik van hoogwaardige materialen. Het ogenblikkelijke reactievermogen van de elektromotor zorgt voor de nodige levendigheid terwijl de uitgekiemde aandrijflijn/accupack voor een werkbaar rijbereik zorgt. Ondanks dat de demping goed afgesteld werd blijft het stevige gewicht (1.300 kg) merkbaar, zeker op slecht wegdek en met grotere velgen.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Van een gepeperde Abarth 500e sportieveling is er nog steeds geen spoor. Wel is de zuiver elektrische Fiat 500 beschikbaar als berlinetta (de “gewone”) of als dakloze 500C met canvas klapdak. Gloednieuw is de 500 3+1 koetswerkvorm waarbij de benaming geen simpele rekensom is maar naar het aantal deuren verwijst.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Fiat 500 3+1 heeft een Magic Door

Aan de passagierszijde is er namelijk een extra Magic Door. Die opent andersom waardoor de instap naar achteren net wat gemakkelijk verloopt. Ondermeer door het ontbreken van een B-stijl. Enkel het extra portier openen is niet mogelijk, daarvoor moet de passagiersdeur dus sowieso ook open. Dat er op de achterbank nog steeds niet veel beenruimte voorhanden is mag de pret niet drukken, voor kinderen gaat het perfect. In ’57 had Fiat ook al een Vijfhonderd met soortgelijke layout.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Behalve de extra deur en bijhorende gewichtstoename van ongeveer 30 kg noteren we geen noemenswaardige verschillen. De geteste Fiat 500 3+1 was trouwens een La Prima lanceringseditie, te herkennen aan de knappe (of toch te vrouwelijke?) Rose Gold koetswerkkleur met 17” lichtmetalen velgen, chroom accenten en Full LED koplampen.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Stedelijke kilometers stijlvoller afleggen dan achter het stuur van de nieuwe 500 Electric is geen gemakkelijke opgave. Voor praktische aangelegenheden zijn er vermoedelijk wel betere alternatieven voorhanden. Zo slikt de koffer nog steeds slechts 185 liter bagage (exclusief laadkabels), met de achterbank plat loopt het laadvolume op tot 550 liter.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Ook hier vinden we hedendaagse connectiviteit, rijhulp en veiligheidssystemen terug. Zo is er een digitale tellerpartij en hoogwaardig/haarscherp UConnect (10,25”) infotainmentsysteem met Bluetooth, DAB, intelligente navigatie, geconnecteerde diensten en draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Eveneens handig is de noodremhulp, automatische grootlichten, adaptieve cruise control met filemodus/rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning, keyless entry/go, licht/regensensor, 360° camera, dodehoekverklikkers en een achteruitrijcamera. Niet slecht voor een schattige Italiaan die je op een zakdoek kan parkeren!

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Steeds 118 pk sterk en tot 434 km rijbereik

De 500 3+1 is niet beschikbaar in het “Action” uitrustingsniveau (lees: instapversie), je moet dus direct voor de Passion uitvoering gaan. Die is 118 pk / 220 Nm sterk en haalt 100 km/u in 9 seconden, bij 150 km/u is de topsnelheid reeds bereikt. Op papier lijken het misschien maar magere cijfers, in de praktijk is het meer dan voldoende. Zeker met de ogenblikkelijke krachtontplooiing en het directe stuurgevoel.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Dankzij het grote(re) batterijpack van 42 kWh (37,3 kWh netto) moet de Fiat 500 3+1 een autonomie van 308 km (WLTP) tot 434 km (WLTP City) halen. Toch als je normverbruik rond de 14,5 kWh per 100 km schommelt. Wij moesten het doen met ongeveer 18 kWh waardoor we na 227 km terug aan de stekker moesten.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

De Fiat 500 Electric is voorzien van een driefasige 11 kW boordlader (AC), aan een Wallbox of publieke laadpaal moet je dus 3u30 incalculeren. Snelladen kan ook (85 kW DC), in 30 minuten moet 80% SOC haalbaar zijn. Aan een huishoudelijk 230V stopcontact (2,3 kW) moet de stekker 18 uur inzitten voor een volledige batterij.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Zoals de naam doet vermoeden rijdt de Fiat 500 3+1 in de Normal rijmodus behoorlijk normaal. Range is onze favoriet met een sterk aanwezige remenergierecuperatie, eens je dit wat onder de knie/rechtervoet hebt kan je met één pedaal door de stad zoeven. Inderdaad, het befaamde one pedal driving principe is een absolute must om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie om te gaan. Sherpa is enkel gemaakt voor in noodgevallen (lees: om tot bij een laadpunt te geraken), dit in een duidelijke spaarstand aan maximaal 80 km/u en zonder airco/stoelverwarming.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Prijzen en (onbestaande) concurrentie Fiat 500 3+1

Wegens het ontbreken van de eerdergenoemde 24 kWh instapper heeft de zuiver elektrische Fiat 500 3+1 een vanafprijs van 30.900 euro (Passion). Dat is exact 2.000 euro meer dan je voor een driedeurs 500 zou betalen, een 500C is nogmaals 1.000 euro opleggen. Tevens is er nog een rijkelijk(er) uitgeruste Icon (vanaf 32.900 euro) of La Prima (vanaf 37.900 euro) uitvoering beschikbaar.

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Een soortgelijke layout zagen we in een ver verleden reeds bij de Hyundai Veloster en MINI Clubman. Recentelijk passeerde ook de Mazda MX-30 (vanaf 33.490 euro) met een extra klein deurtje, hier wel dubbelzijdig aanwezig. De 500 3+1 schippert dus ietwat tussen een Smart ForTwo EQ (vanaf 24.000 euro) en de Peugeot e-208 (vanaf 31.610 euro) / Opel Corsa-e (vanaf 30.495 euro). Toch zal het vermoedelijk vooral een afweging zijn of je de meerprijs van de vierde (minuscule) deur kan plaatsen.

Conclusie

Aan de populariteit van de reguliere 500 lijkt er maar geen einde te komen. Toch heeft Fiat haar huiswerk (meer dan) goed gemaakt voor de zuiver elektrische 500 Electric oftewel 500e. Die komt minstens even charmant/sympathiek voor de dag terwijl er binnenin een ruimer, aangenamer en kwalitatiever interieur prijkt. Ook de techniek maakt indruk met een zuinige aandrijflijn en riant rijbereik. Zeker met de stedelijke roeping van de Vijfhonderd in het achterhoofd. Voor wie frequent gebruik maakt van de achterbank is er nu een praktischere 500 3+1 koetswerkvorm. Met een (klein) 4e deurtje verhoogt die de dagdagelijkse bruikbaarheid. Verdere verschillen zijn er niet te bespeuren.

Overzicht:
+ Op-en-top Italiaanse (schattige) looks
+ Toegenomen gebruiksgemak
+ Degelijke interieurafwerking
+ Werkbaar rijbereik (250+ km)
+ Gezonde prestaties
+ Comfortabel rijgedrag
+ Moderne rijhulp, connectiviteit, multimedia …

? Is de derde deur écht 2.000 euro waard

– Beperkte bruikbaarheid achterbank
– Extra deur kan niet apart open
– Stevig gewicht
– Riante prijs gezien het formaat

Rijtest: Fiat 500 Electric 500e 3+1 118 pk EV 42 kWh (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiat.be!