Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)De zuiver elektrische Mazda MX-30 maakt indruk met zijn knappe vormgeving, ecologische basisgedachte, plezant rijgedrag en … beperkte batterijcapaciteit (inclusief rijbereik)!

Ook Mazda plooit en komt met de zuiver elektrische MX-30 crossover ten tonele, dit om te kunnen voldoen aan de steeds strengere (Europese) uitstoot/verbruiksnormen. Toch pakken ze dit op diverse vlakken (behoorlijk) anders aan dan hun collega’s. Die eigenzinnigheid is al meer dan honderd jaar eigen aan Mazda. Want daar waar menig autoconstructeurs in het (recente) verleden zich gingen groeperen en compacte (driecilinder) turbomotoren bouwen … bleef Mazda 100% onafhankelijk én tegelijk trouw aan hun relatief grote (atmosferische) motoren. Zeker die laatste “gok” bleek achteraf dan toch de juiste te zijn om écht zuinig te zijn, kwestie van de Japanse halsstarrigheid niet direct af te schieten.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Bij de MX-30 verwijst de MX benaming naar de legendarische MX-5 Roadster waardoor de verwachtingen relatief hoog liggen. De dertig refereert op zijn beurt naar de positionering in het Mazda gamma, qua formaat komt de MX-30 dus (sterk) in de buurt van de CX-30. En die nestelt zich op zijn beurt mooi tussen de CX-3 crossover en CX-5 (compact) SUV, de sweet spot (qua formaat) waar de Europese consument anno 2020 graag vertoeft.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

De actuele Kodo designlijn van Mazda kreeg reeds de nodige lof toebedeeld, de MX-30 gaat nog iets verder (extremer?) met enkele unieke elementen zoals de strak uitgesneden LED lichten (voor+achteraan), verdonkerde grille met “zwevend” logo, licht aflopende (coupé)daklijn, hoekige wielkasten en optioneel zilveren details rondom. En dan moeten de “freestyle” achterdeuren nog tegendraads openen, – elke keer opnieuw! – een serieuze showstopper op de parking van het lokale warenhuis!

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Inzake personalisatie is er keuze tussen 18” lichtmetalen velgen (twee varianten) en vijf koetswerkkleuren, bij de lichtere varianten komt de tri-tone vormgeving (koetswerkkleur + zilvergrijze C-stijl + zwart dak) wel een pak beter uit de verf dan bij de eerder sinistere Jet Black testwagen.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Aan de buitenzijde is de MX-30 gezegend met een “unieke en karaktervolle identiteit”, binnenin bemerken we sneller gelijkenissen met de CX-30. De hogere zitpositie resulteert ook hier in een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom. De afwerking en materiaalkeuze staat op punt, desgewenst kan je het ecologische gedachtegoed van deze elektrische auto doortrekken richting een plantaardige eco-lederen bekleding en een deurbekleding uit gerecycleerde plastieken flessen. De kurk accenten voor de middenconsole verwijzen dan weer naar honderd jaar geleden toen Mazda opgericht werd … als kurkfabriek!

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

De Mazda MX-30 komt met een 7” digitaal instrumentenbord, overzichtelijke head-up display, 7” display voor de airco, stuur- en zetelverwarming in de middenconsole én bovenop het dashboard een langwerpig/smal 8,8” infotainmentsysteem. Net zoals bij de Mazda3 en CX-30 is dit geen touchscreen wat de aanwezigheid van Apple CarPlay / Android Auto ietwat overbodig maakt. Al zit de bediening via de Commander Control wel snel (en vooral blindelings) in de vingers dankzij een logische/doordachte menu-opbouw en snelle werking. Bose voorziet op zijn beurt (optioneel) een hoogwaardig audiosysteem met 12 luidsprekers.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

De instap naar achteren is zowel omslachtig (voordeur én achterdeur moeten open) als gemakkelijk (wegens het ontbreken van een B-stijl), veel been/hoofdruimte voor volwassenen is hier wel niet voorhanden. In de koffer past er 366 liter bagage, met de achterbank plat kan dat oplopen tot 1.171 liter.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Vooraan ligt er een 145 pk / 271 Nm sterke e-Skyactiv elektromotor waarmee je in 9,7 seconden naar 100 km/u zoeft en bij 140 km/u de topsnelheid bereikt. Door het direct beschikbare vermogen voelt de MX-30 een pak sneller aan dan het cijfermateriaal doet geloven.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

De 35,5 kWh lithium-ionbatterij moet voor een autonomie van 200 km (WLTP) zorgen, toch wanneer je het opgegeven verbruik van 19 kWh per 100 km haalt. Wij verbruikten met 22 kWh meer waardoor je eerder rekening moet houden met 160 km, de ijskoude testperiode – met temperaturen rond het vriespunt – hielpen de zaak natuurlijk ook niet vooruit. Wie binnen de stad of dorp blijft zal in warmere omstandigheden het (hopelijk) beter doen.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

De interne lader van de MX-30 kan tot 6,6 kW laden. Met een Wallbox duurt een volledige laadbeurt dus 5 uur, aan een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW) voorzie je best 15 uur. Via de CCS stekker kan je ook snelladen, dit tot maximaal 37 kW (DC), ook hier moet je dus een uurtje blijven hangen. Via de MyMazda applicatie voor je slimme telefoon kan je het laadgebeuren vanop afstand mee volgen. De nabijgelegen laadpunten weet de MX-30 ook staan, al moet in België wat geluk hebben dat ze effectief beschikbaar zijn, ze werken en je er terecht kan met je betaalkaart/abonnement.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Zoals we reeds schreven is het niet slim om Mazda direct af te kraken met hun eigenzinnige visie omtrent het beperkte rijbereik van de MX-30. Die is ontworpen vanuit het standpunt dat een kleine(re) batterij enerzijds volstaat voor de meeste dagdagelijkse verplaatsingen (gemiddeld 48 km per dag) en anderzijds het milieu niet onnodig te belasten (batterijgrondstoffen zijn behoorlijk zeldzaam). Tegelijk moet de compacte crossover zo ook niet een te zware batterij meesleuren en kan de befaamde betrokkenheid/rijdynamiek (“Jinba Itta”, de innige band tussen ruiter en paard) intact blijven. Anderzijds her-introduceert Mazda zo wel die gevreesde range anxiety (angst om ergens zonder rijbereik stil te vallen), net op een moment dat diverse concurrenten met 300+ km rijbereik komen pronken.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Het betrokken rijgevoel waar Mazda zo graag op focust is ook aanwezig in de MX-30 net zoals een direct stuurgevoel en ogenblikkelijke vermogensopbouw, hetzij in een extra rustgevende/comfortabele vorm gezien de fluisterstille werking. Verwacht wel geen flitsende prestaties, zo intens wordt het nooit (mede wegens 1.620 kg leeggewicht). De Japanners laten zich niet vangen met allerhande rijmodi (die in de praktijk ook weinig verschil/meerwaarde bieden), gewoon opstarten en gaan! De kunstmatige soundtrack (zoomzoom) gaat na verloop van tijd wel vervelen en is niet uitschakelbaar.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Onder de i-Activsense noemer kan de Mazda MX-30 terugvallen op allerhande actieve- en passieve rijhulp/veiligheidssystemen zoals noodremhulp (met herkenning van voetgangers en fietsers), Blind Spot Assist, Road Keep Assist, rijstrookassistent, Driver Attention Alert en verkeersbordenherkenning. Maar ook adaptieve cruise control, adaptieve grootlichten en een 360° camera staan paraat! In de NCAP crashtest pakte de MX-30 de maximale score van 5/5.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Bij de lancering was je sowieso aangewezen op de rijkelijk uitgeruste MX-30 First Edition’s (inclusief laadpaal), nu is er wat meer vrijheid/keuze. Minimaal 33.490 euro moet je op tafel leggen voor de SkyMove uitvoering maar ook SkyDrive (vanaf 35.790 euro) en SkyCruise (vanaf 37.790 euro) blijven binnen bereik. Ontdek de actuele prijzen op www.mazda.be! Dankzij de nuluitstoot (0 g/km CO2) geniet deze Japanse crossover snel de nodige interesse van de zakelijke rijder.

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Andere kanshebbers binnen dit segment/formaat/budget zijn de MG ZS (263 km rijbereik, vanaf 30.985 euro), Peugeot e-2008 (320 km rijbereik, vanaf 33.242 euro), Citroen e-C4 (350 km rijbereik, vanaf 33.998 euro), Hyundai Kona Electric (289 km rijbereik, vanaf 38.999 euro), DS3 Crossback E-Tense (320 km rijbereik, vanaf 38.400 euro) en Kia e-Niro (289 km rijbereik, vanaf 39.040 euro).

Conclusie
Net voor de grote doorbraak (?) van de elektrische auto toont Mazda met de knappe MX-30 crossover aan dat het ook anders kan. Zo kiezen de Japanners niet voor de grootste (en zwaarste) batterij maar focussen ze op een lichter (en dus zuiniger/scherpsturend) geheel met een rijbereik van ongeveer 175 km. En zo kunnen ze ook relatief toegankelijke (optie)prijzen hanteren. De doorgedreven focus op het milieuvriendelijke karakter over de volledige levenscyclus vertaalt zich binnenin in diverse ecologische bekledingen/accenten met een middentunnel bekleding uit kurk als grootste blikvanger. Toch is het vooral met de freestyle (achter)deuren dat de Mazda MX-30 de aandacht naar zich toe trekt!

Overzicht:
+ Knappe vormgeving
+ Interieurafwerking
+ Gemakkelijke instap
+ Vlotte prestaties
+ Rijdynamiek / betrokken stuurgevoel
+ Comfortabele (rustgevende) ervaring
+ Hoge(re) zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Ecologische voetafdruk
+ Fiscaal aantrekkelijk (0 g/km CO2)
+ Royale (basis)uitrusting / aantrekkelijk optiebeleid

– Geen touchscreen
– Beperkte (been)ruimte achterin
– Fake motorgeluid niet uit te schakelen
– Beperkte interne lader (6,6 kW) / batterijcapaciteit (35 kWh) / rijbereik (175 km)
– Zichtbaarheid naar achteren
– Beperkte EV infrastructuur België

Rijtest: Mazda MX-30 SkyCruise 36 kWh (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem