Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)De nieuwe Mazda CX-5 bouwt verder op de vele pluspunten van zijn voorganger en wordt daarmee een nog overtuigender geheel.

De eerste generatie Mazda CX-5 zag het levenslicht in 2012 en was daarmee een van de voorvechters van het intussen bomvolle C-SUV segment. Dankzij de scherpe vormgeving van zowel het ex- als interieur, een financieel interessante optiepolitiek en een aangenaam rijgedrag verkocht Mazda er meer dan 1,5 miljoen. Zijn opvolger had met een andere woorden serieuze schoenen te vullen.

Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)

Voor de tweede generatie kozen de Japanners voor evolutie, beter dan revolutie. De nieuweling staat daarom op het zelfde platform als zijn voorganger. Al werd het waar mogelijk wel aangepakt voor extra koetswerkstijfheid. Zo’n 15% om precies te zijn. Het resultaat is een scherper en preciezer rijgedrag, terwijl ook het raffinement er op vooruit is gegaan. Andere aandachtspunten zijn een verbeterde geluids- en windisolatie. Tegen de trend in is de nieuwe CX-5 slechts 5 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis bleef bovendien identiek. Wel ligt de daklijn zo’n 3 cm lager waardoor het geheel een stuk sportiever oogt. De binnenruimte bleef gelukkig gelijk met die van zijn voorganger en is nog steeds royaal op zowel de voorste als achterste rij.

Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)

Dankzij kleinere en scherpere lichtunits voor- en achteraan en een erg prominente grille oogt de CX-5 een stuk zelfverzekerd dan zijn voorganger die weliswaar het Kodo-design introduceerde maar met de jaren zijn leeftijd toonde. Ook aan de binnenzijde kozen de Japanners voor een behouden aanpak met een grotere nadruk op verbeterde materialen doorheen het interieur. De lay-out is per direct herkenbaar, net als de tellerpartij en handige het infotainmentsysteem. Mazda luisterde echter naar bestaande CX-5 klanten en kwamen hen tegemoet met een 4 cm hogere middentunnel, terwijl het infotainmentscherm naar de top van het dashboard is verplaatst.

Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)
Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)

Het scherm is naar moderne standaarden echter relatief klein. Maar de functionaliteit is gelukkig in tact gebleven. Mazda’s infotainmentsysteem blijft een van de toppers in zijn genre met een overzichtelijk design, heel wat functionaliteiten en een praktische user interface die het midden houdt tussen een aanraakscherm wanneer de auto stilstaat, of een iDrive-achtige interface met handige draaiknop tijden het rijden. Tenslotte nog een pluim voor het handige head up display dat de meest relevante info in je direct gezichtsveld projecteert.

Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)
Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)

De vorige generatie CX-5 was gekend voor zijn aangenaam en vrij sportief rijgedrag en dat is met de nieuwkomer niet anders. Dankzij het stijver chassis en dito subframes kon de ophanging worden herzien met als gevolg meer controle en precisie. Elke CX-5 komt nu trouwens standaard met Mazda’s G-Vectoring dat tijdens het insturen de gewichtsverplaatsing naar voor ogenblikkelijk vergroot waardoor de voorwielen net iets beter insturen. Met voldoende ervaring en gevoel kan je het systeem voelen werken. Maar ook de minder geoefende rijder zal door de CX-5 gecharmeerd worden. Al was het maar door de fijne combinatie van lichte koppeling, licht – maar precies- stuur en eveneens lichte maar precieze handbak. Of er dan geen minpunten zijn? Wel het standaard Kumhorubber is er duidelijk dat lage rolweerstand prefereert boven tractie. Betere banden zouden dus wel op zijn plaats zijn. Een andere oplossing is om voor een vierwielaangedreven versie te kiezen.

Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)
Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)

Nochtans is de atmosferische 2.0 benzine Skyactiv-G motor bepaald geen koppelmonster. Integendeel zelfs. Door de lange verzetten en de in turbotijden atypische vermogenscurve met piekvermogen bovenin moet je echt wel toeren maken wil je er de vaart in houden. Tezelfdertijd kan je de motor zo lui rijden als een moderne diesel. Het blok protesteert dus zelden of nooit maar bulkt niet meteen van het vermogen tenzij je toeren maakt. Maar dankzij de lange verzetten duurt soms allemaal net iets te lang. Zo tik je net geen 160 km/h boven in zijn derde versnelling. Het voordeel is dan weer dat het verbruik uitermate correct is. Zelfs kwamen we op een gemiddelde van net iets meer dan 6 l / 100 km. Andere voordelen zijn dan weer zijn fluisterstille werking die het algemeen raffinement aan boord verder benadrukken. Dankzij de extra geluidsisolatie en betere rubbers is het zelfs op de autosnelweg erg stil binnenin de CX-5.

Conclusie
Beter dan het wiel heruit te vinden heeft Mazda zijn CX-5 verder bijgeslepen. Het resultaat is een moderne, compacte SUV die op het vlak van prijs kan concurreren met de grote middenklasse, maar door zijn looks en afwerking ook klanten zal overtuigen die eventueel een prijsklasse hoger kijken. Er is immers al een nieuwe, instapper CX-5 met 163 pk sterke benzine vanaf 24.990 euro. Quasi full option tikt onze tester af op net geen 36.000 euro. Daarmee heeft de Mazda uiteraard ook een groot aantal concurrenten in het vizier. Dan denken we aan populaire modellen zoals de Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Nissan QashqaiFord Kuga, Renault Kadjar of Volkswagen Tiguan. Maar ook andere kapers zoals de nieuwe Jeep Compass, Skoda Karoq, Seat Ateca en Subaru Forester. En wat dan nog gezegd van de premiummodellen Alfa Romeo Stelvio, Volvo XC60, Land Rover Discovery Sport, Audi Q5, BMW X3 of Mercedes GLC? Al komen die uiteraard met veeleer krachtigere motoren. Door zijn unieke ingrediënten slaagt de Mazda er echter in om voor het cliënteel van beide aantrekkelijk te zijn.

Overzicht:
+ Design (interieur/exterieur)
+ Comfort
+ Rijgedrag
+ Raffinement
+ Prijs/optiepolitiek
+ Afwerking/gebruikte materialen

– Lange verzetten
– Hernemingen op de autosnelweg

Rijtest: Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye