Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016 18In het bos, in de stad of op de autosnelweg, de nieuwe Volkswagen Tiguan SUV weet overal te overtuigen.

In 2007 kwam Volkswagen behoorlijk laattijdig ten tonele met de Tiguan, hun visie op de hype der compact SUV’s die voornamelijk gekozen werden voor hun praktische inborst, veilig gevoel en hoge zitpositie dan de offroadkwaliteiten. De hype bleef aan en de – voornamelijk Aziatische – concurrentie was bikkelhard, toch konden de Duitsers uit Wolfsburg bijna 3 miljoen exemplaren van hun Tiguan aan de man brengen.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Na een gezegende carrière van bijna 9 jaar met een beperkte facelift in 2011 was het toch uitkijken naar een nieuwkomer. Op het Autosalon van Frankfurt in 2015 kregen we dan de tweede generatie Tiguan die een vervolg moest breien aan het succesverhaal. Naast een Tiguan Allspace variant met zeven zitplaatsen krijgen we normaliter in 2017 een interessante Tiguan GTE plug-in hybride variant, intussen staat er zowel bij de Skoda als Seat concessiehouder een stoere SUV die zijn genen deelt met de Tiguan. Als dat maar goed afloopt!

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

De brave vormgeving van de 1e generatie Tiguan werd wat bijgestuurd in het voordeel van een strakke(re) vormgeving die Volkswagen reeds voorzag voor de Golf, Touran, Passat en Co. Een brede grille met een zilveren afwerking, beschermingsstrips en grote 17″ velgen, het schenkt de nieuwe Tiguan SUV alvast een pak meer au sérieux. In basisvorm kan de Tiguan – het blijft een Duitser – er wel nog wat saai uitzien, gelukkig kan je het geheel op smaak brengen met maximaal 20″ lichtmetaal, chroom accenten, 11 koetswerkkleuren en drie afwerkingsniveau’s (Trendline, Comfortline en Highline met elk hun visuele verschillen). Het sportieve of avontuurlijke karakter van jouw Tiguan kan je nogmaals versterken met respectievelijk de R-Line of Offroad Pack.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Hoe keurig het interieur van de Tiguan ook afgewerkt moge zijn, het doet ons nog steeds denken aan intussen gepensioneerde Volkswagen modellen. Een gloednieuwe layout met een (klein beetje) spannend insteek had best wel eens gemogen, al lijkt dat vooral een bron van ergernis voor autojournalisten dan voor Jan Modaal. Onze testwagen oogde desondanks zéér modern met dank aan de vele gadgets inzake veiligheid- en rijhulpsystemen. Naast het kwalitatieve Dynaudio Excite Sound System (400W) en de handige heads-up display was het toch voornamelijk de Active Info Display die indruk maakte. Een digitaal dashboard met allerhand(ig)e informatie dat we al kennen van de collega’s bij Audi.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

De nieuwe Tiguan is iets groter (+ 6 cm) en daardoor is hij niet enkel ruimer voor alle inzittenden, hij is ook een pak praktischer dan voordien. Dankzij de verschuifbare (in twee delen) achterbank schommelt het koffervolume van 520 liter tot 615 liter, met de achterbank plat creëer je een oase van 1.655 liter! Comfort (goede zetels) gaat hier overigens hand-in-hand met een goede ergonomie, zo zorgt de hoge zitpositie voor een optimale zichtbaarheid rondom.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Het motorgamma van de Tiguan omvat allemaal gekende viercilinders. Het benzinegamma omvat een 1.4-liter TSI (125 pk of 150 pk) en een 2.0-liter TSI (220 pk / 350 Nm) topmodel met GTI aspiraties. Het volledige dieselaanbod van de Tiguan rekent op de 2.0-liter TDI (115 pk, 150 pk, 190 pk of 240 pk). Naast een manuele zesbak voor de instappers is het merendeel van Tiguan’s gekoppeld aan de DSG6 (of nieuwe DSG7) automaat. De voorwielaandrijving zal ongetwijfeld volstaan, voor de échte avonturiers is er een 4MOTION systeem voorhanden. De aankomende Tiguan GTE zagen we reeds als concept en tot wanneer Volkswagen deze zuinige SUV presenteert kan je al eens kijken naar de Passat GTE en Golf GTE.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Onze Carribbean Blue Metallic Tiguan was voorzien van de 2.0-liter TDI met 150 pk, 340 Nm, een zeventraps automaat en vierwielaandrijving. De 0-100 chrono doet hij in 9,3 tellen en wanneer er 204 km/u op het digitale dashboard verschijnt zit je aan de topsnelheid. Met een CO2 uitstoot van 123 g/km en een theoretisch verbruik van 4,7 liter diesel per 100 km is deze Tiguan behoorlijk zuinig te noemen, iets dat hij in de praktijk bevestigde met een normverbruik van 5 à 6 liter! De brandstoftank slikt 58 liter dus een rijbereik van 1.000 km halen met één volle tank moet haalbaar zijn.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

De 2.0 TDI dieselmotor werd de laatste jaren zodanig geperfectioneerd dat we er anno 2017 bijna niets meer kunnen op aanmerken, zeker in combinatie met de automaat met dubbele koppeling. Enkel onder stevige belasting komt de dieselsoundtrack een klein beetje binnendringen, het is toch voornamelijk het soepele en alerte doch ingetogen karakter van de Tiguan dat we best konden appreciëren. Het stuurgevoel is wel aan de (zeer) lichte kant en daar moet je aan wennen alvorens het kan overtuigen, de zenuwachtige afstelling van de adaptieve cruise control en de Lane Assist doet dat dan weer niet. Godzijdank kan je die gewoon uitschakelen en vertrouwen op jezelf – en het leger aan actieve/passieve veiligheidsystemen – om behoorlijk comfortabel van A naar B te gaan over elk type ondergrond. Met de Drive Select en/of 4Motion Active Control kan je de (weers)verwachtingen bijsturen met ondermeer de adaptieve dempers, stuurgevoel en krachtverdeling maar het rijcomfort blijft primeren.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Vanaf €27.320 zal je favoriete Volkswagen concessiehouder je met open armen ontvangen voor meest toegankelijke Tiguan (1.4 TSI 125 pk Trendline) bestelbon te tekenen, vanaf €28.870 start het dieselaanbod (2.0 TDI 115 pk Trendline). Hoger op de uitrustingsladder hebben we het eerdergenoemde Comfortline (vanaf €30.330) en Highline (vanaf €36.670) al biedt de stevige personalisatiecatalogus iedereen de kans op dat bedrag nog stevig aan te dikken. De 2.0 TDI Highline DSG7 4MOTION kost €41.480 waarna er nog voor ongeveer €7.500 aan opties bijkwam. Een niet onaardig bedrag (€48.705) maar in ruil krijg je wel wat.

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Naast de interne concurrentie (?) van de Skoda Kodiaq en Seat Ateca moet tweede generatie Volkswagen Tiguan SUV wederom opboksen tegen populaire concurrente uit het Oosten. De Nissan Qashqai is bijna hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de SUV hype met de Kia Sportage, Hyundai Tucson en Mazda CX-5 in zijn zorg. Op het Europese vasteland moet er rekening gehouden worden met de Renault Kadjar, Ford Kuga, Peugeot 3008, Volvo XC60 en Land Rover Discovery Sport. Met het ijzersterke merkimago en piekfijne afwerking kan de Tiguan met een gerust gevoel ook (proberen) meespelen met de premiumjongens uit het thuisland, zijnde de Audi Q3, BMW X3 en Mercedes GLC.

Conclusie
De nieuwe Volkswagen Tiguan mag dan niet het meest spannend ogende product uit Wolfsburg zijn, het is en blijft wel een aantrekkelijke SUV. Met de nodige visuele addenda scoor je hoe dan ook de aandacht in het straatbeeld, de appelblauwzeegroene koetswerkkleur is daar een mooi praktijkvoorbeeld van. Deze tweede generatie Tiguan is groter, lichter (-50 kg), ruimer, functioneler en dit allemaal in een knap afgewerkt geheel. De Volkswagen Tiguan rijdt eveneens prima met comfort en zuinigheid steevast als topprioriteiten, met een indrukwekkende lijst aan rijhulpsystemen en gadgets kunnen ze zich onderscheiden van de vele concurrenten. Het stevige prijskaartje/optiebeleid kunnen de Duitsers best verantwoorden, enkel ietwat vreemd dat er een TDI instapper ontbreekt. Het verdere succes van de Tiguan lijkt desondanks een sinecure, tenzij de goedkopere meer toegankelijke Spaanse en/of Tsjechische evenknie toch nog roet in het eten komen gooien..

Overzicht:
+ Geslaagde looks
+ Verzorgde afwerking
+ Ruim / praktisch interieur
+ Hoge zitpositie
+ Aangename 2.0 TDI + DSG combinatie (vlot, soepel, zuinig, efficiënt, …)
+ Hightech (infotainment, digitaal dashboard, rijhulp, veiligheidssystemen, …)

– Licht stuurgevoel
– Stevige prijs/optiebeleid / geen 1.6 TDI instapper
– Afstelling regensensor / adaptieve cruise control/rijbaanassistentie, …
– Interne concurrentie (Ateca / Kodiaq)

Rijtest Volkswagen Tiguan SUV 2.0 TDI 150 pk 4Motion 2016

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem