Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD

volvo xc60 header
De middelgrote SUV van Volvo heeft een facelift ondergaan en moet families meer dan ooit overtuigen.

De XC60 is de middelgrote SUV van Volvo en moet vandaag de dag concurreren met onder andere de Land Rover Freelander, Audi Q5, BMW X3 en de Mercedes GLK. Ondanks de stevige concurrentie verkoopt de XC60 als zoete broodjes en is het Volvo’s best verkopende wagen sinds 2009. De XC60 werd geïntroduceerd in 2008 en is dus al een goede 5 jaar op de markt, 2013 werd dan de uitgelezen kans om de XC60 eens te herzien. De nieuwe XC60 heeft aan de buitenkant enkele cosmetische ingrepen gekregen en binnenin werd er gezorgd voor betere materialen en verschillende nieuwe opties.

volvo 1

We kunnen dus zeker niet zeggen dat we een totaal vernieuwde XC60 voorgeschoteld kregen, maar de wijzigingen die hij heeft ondergaan -zowel vanbinnen als vanbuiten- zijn wel grondig gebeurd. Aan de buitenkant zien we dat hij een vernieuwde grille met zich meekrijgt en ook de nieuwe LED-dagrijlichten vallen op. Deze staan nu niet meer naast de koplampen zoals bij het vorige model, maar eronder. Dit oogt toch een wat moderner mede dankzij de fijnere vorm die ze hebben gekregen. De Volvo XC60 is vanaf nu ook volledig beschikbaar in 1 kleur, iets wat hem toch meer grandeur en uitstraling geeft om hem zo direct bij de concurrentie te plaatsen. De sproeikopjes zijn vanaf nu bovendien weggewerkt door ze onder de koplampen te plaatsen. Een leuke visuele optie is verder de skidplate achteraan en de trapeziumachtige uitlaten die het achterwerk tot een mooi geheel smeden. Het zijn deze kleine details die hem een pak frisser doen ogen. De XC60 is ook een stukje groter geworden dan zijn voorganger, ook al lijkt dat niet het geval als je hem zo ziet staan. Eenmaal je plaatsneemt binnenin sta je wel versteld van de ruimte die hij biedt.

volvo 3

DSC_0128DSC_0121

Sprekend over het interieur, ook hier zijn er wijzigingen doorgevoerd. Er is plaats gemaakt voor vernieuwde inleglijsten en verschillende soorten nieuwe aankledingen van het interieur. Het eerste wat hier in het oog springt zijn de sportzetels. U weet het misschien niet, maar Volvo is geroemd om zijn zetels. We kunnen ze beter omschrijven als knusse fauteuils die een eindeloos comfort bieden, wat het rijden des te aangenamer maakt bij lange ritten. Als we dan overgaan naar het dashboard zien we het Volvo Sensus: dit staaltje techniek levert u alle informatie die u nodig hebt op het 7″ display dat tussen de tellers ingewerkt zit. U kan kiezen tussen drie modi : Eco, Elegance en Performance. Dit heeft niks te maken met de prestaties van de wagen, maar wel met uw rijstijl. Verder is het infotainment systeem prima in orde zoals we gewend zijn van Volvo. De typische Volvo-knoppen op de middenconsole moet je er wel bij nemen, ze werken zoals het hoort maar ondertussen zijn ze misschien wel wat passé. De rest van het interieur is elegant aangekleed met oog voor detail. Dankzij het ‘Inscription’ gamma kan je je XC60 naar een nog hoger niveau tillen met extra aandacht voor de afwerkingsgraad en het gebruik van duurzame materialen.

volvo 4

volvo 5volvo 6

Er zijn verschillende uitrustingsniveau’s beschikbaar op de Volvo XC60, we sommen ze snel even voor u op. U kan kiezen tussen het Momentum-(€2.150), Summum- (€4.650), Kinetic R-Design- (€4.450), Momentum R-Design- (€5.800) en Summum R-Design- (€6.650) uitrustingsniveau. Bij de R-Design uitrustingsniveau’s krijgt u het allemaal wat sportiever, zowel in het interieur als het exterieur. Dankzij zijn toename in grote is er nergens plaats tekort en is er ook lekker veel ruimte in de koffer (500 liter en 1.500 liter als je de achterbank neerklapt.) De XC60 staat voor iets meer als €35.000 op de oprit, maar hou er rekening mee dat de prijs hoog oploopt indien u een mooi uitgeruste SUV wilt. Een kleine €50.000 lijkt ons niet onrealistisch. Ondanks de stevige prijzen blijft hij toch bij de goedkopere SUV’s uit zijn klasse, zeker als we gaan vergelijken met de vanafprijzen bij de Audi Q5 (€35.760), BMW X3 (€36.350) en de Mercedes GLK (€37.300). Om nog maar te zwijgen over de Porsche Macan (€60.250). Hoewel de Q5 erg dicht bij de XC60 aanleunt qua vanafprijs, zal er een groot prijsverschil ontstaan indien je hetzelfde uitrustingsniveau vergelijkt; de opties bij Audi zijn immers peperduur.

volvo 8

volvo 9volvo 7

Wij reden met de XC60 D4 AWD, terwijl de nieuwe D4 dieselmotor en de T5 en T6 benzinemotoren van Volvo leverbaar zijn vanaf 2014. Daarom reden we nu nog met de “oude” D4 (163 pk en 400 Nm aan koppel) gekoppeld aan de Geartronic zestrapsautomaat. De nieuwe D4 dieselmotor is een pak krachtiger (181 pk), maar desalniettemin hadden we nooit het gevoel dat we op onze honger moesten blijven zitten. De D4 dieselmotor herneemt vlot en de zestrapsautomaat schakelt bijna onmerkbaar. Hij schudt zonder moeite een aangename reis uit zijn mouw en indien u dat wil is sportief rijgedrag in bepaalde mate mogelijk. Het enige minpuntje is dat de D4 dieselmotor nogal lawaaierig overkomt. Het geluid is niet echt storend, maar het is er wel. Gelukkig komt ook de motor tot rust eenmaal je je vasthoudt aan een bepaalde snelheid. Voor de rest is de nieuwe XC60 uiterst zuinig in zijn klasse met een verbruik dat de 7 liter nauwelijks overstijgt.

volvo 12

volvo 10volvo 11

Volvo staat bekend om zijn ergonomische zetels, maar Volvo blinkt ook nog steeds uit in nog een ander belangrijk aspect: veiligheid. Het doel van Volvo is dat er tegen 2020 niemand meer ernstig gewond geraakt of om het leven komt in hun wagens. IntelliSafe bevat tal van technologische veiligheidssnufjes zoals City Safety, Dynamic Stability en Traction Control, Side Impact Protection, Whiplash, BLIS (dodehoekwaarschuwing) en nog veel andere. Zo word je actief geholpen tijdens het rijden zonder dat je het zelf doorhebt. Dankzij deze systemen voel je je veiliger dan ooit in een XC60. Wat hier ook toe bijdraagt zijn de verhoogde rijpositie en de vierwielaandrijving, waardoor je je onoverwinnelijk waant op de weg. En ondanks zijn 1.600 kg die hij moet meeslepen voelt hij toch niet zwaar aan, een knappe prestatie.

volvo 13

Conclusie:

We waren erg tevreden over de vernieuwde XC60, hij  blijft de naam SUV dan ook meer dan waardig. Met zijn hopen ruimte dankzij de toename in proporties is hij uiterst geschikt voor gezinnen of lange afstandsreizen. De D4 motor werkt behoorlijk goed, maar heeft toch ook een lawaaierige kant. Misschien is dat verleden tijd met de vernieuwde D4 dieselmotor (vanaf 2014) die ook direct een pak krachtiger wordt met zijn 181 pk in plaats van de 163 met de huidige D4-motor. Met zijn prijs zit de XC60 uitstekend gepositioneerd als “goedkoopste” SUV uit zijn gamma, zijn vanafprijs van €35.000 maakt het een begeerlijke wagen voor iedereen. Laat u evenwel niet misleiden, want bij een mooi uitgeruste XC60 betaalt u toch ook snel al een kleine €50.000. Veiligheid en comfort staan in de wagen centraal en dankzij de extra aandacht die uitgaat naar afwerking en details is deze vernieuwde XC60 één van de meest overtuigende wagens van Volvo. Als u een SUV zoekt die genoeg plaats, comfort en luxe aanbiedt voor een redelijke prijs, dan is de Volvo XC60 een grote aanrader.

Overzicht

+ Interieur/zetels
+ Prijs
+ Verbruik

– Luidruchtige motor

volvo 15

Tekst & Foto’s: Cédric van Mierlo

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD"

  1. mrnix 04-01-2014 om 12:36

    Wij hebben hier thuis de V60 staan met D4 awd, nu moet ik zeggen dat de motor inderdaad luiddruchtig is, maar het is een 5cilinder met als gevolg dat de luidruchtigheid eerder aangenaam is. Of toch veel aangenamer dan een 4cylinder motor 🙂
    Ook viel me jullie verbruik op, onder de 7 liter? dan vermoed ik dat jullie puur en alleen autostrade hebben gedaan? Wij hebben een gemiddeld verbruik van zeker 7.8l

  2. MRM 07-01-2014 om 23:18

    De nieuwe Volvo-motoren zijn behoorlijk zuinig. in theorie verbruikt de nieuwe S60 slechts 3,8 liter (mits de juiste banden en versnellingsbak). Dus 7 liter is zeker niet onrealistisch.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...