Test Ford Kuga 2013
Met de herfst in het verschiet gingen we op stap met de Ford Kuga 4×4.

Na een korte test doorheen het gehucht Pécrot en een kennismaking drie maanden geleden met de voorwielaangedreven Ford Kuga 1.6 EcoBoost, was het moment aangebroken om ook eens de vierwielaangedreven 2.0 TDCi uitgebreid van stal te halen. Net op tijd om dienst te doen als GroenLicht redactiemobiel voor een ritje heen en terug naar het Autosalon van Frankfurt. En gezien de weergoden met urenlang aanhoudende buien en een plotse temperatuurdaling van 10 graden het einde van de zomer inluidden, waren wij blij dat ons model de achterste wielen niet alleen liet meebollen maar ook ter assistentie kon inroepen. Met alle cameramateriaal, laptops en overige reiskoffers opgeborgen in de 456 liter slikkende koffer vertrokken we nog voor het ochtendgloren richting Deutschland. De ruitenwissers deden hun best om te volgen!

Test Ford Kuga 2013

Hoewel de snelweg verre van volstaat om deze wagen te beoordelen, is het voor vele mensen onder ons de plek waar we dagdagelijks het meest van onze tijd beleven. Op en af naar het werk malen we duizenden kilometers per jaar over drievaksbanen die er in ons land zo nu en dan bedroevend bij liggen. Comfort is dus prioritair, en op dat vlak scoort deze SUV hoge punten. We zeiden het al in onze vorige rijtest: de nieuwe Ford Kuga is een volwassen geworden cruiser. Zowel qua demping als geluidscomfort werden we op onze wenken bediend. Het blijft zo stil en alles gaat zo vlot dat je al snel de in België geldende maximumsnelheid overschrijdt. Een zorg die een tweehonderd kilometer later bij het betreden van de Autobahn natuurlijk verdween als sneeuw voor de zon. Bovendien vergt het elektronisch bekrachtigd stuur nauwelijks input om het rijvak te volgen en blijft de Ford Kuga uiterst stabiel, wat de rit des te rustgevender maakt.

Test Ford Kuga 2013

Wordt het iets té rustgevend, dan raadt het optionele Driver Alert je aan om even een pauze te nemen. Maar de Ford Kuga is de dag van vandaag met nog vele andere veiligheidssytemen te verkrijgen: Lane Keeping Aid, Blind Spot Information Ssytem, Traffic Sign Recognition, Hill Start Assist, Active City Stop en ga zo maar door. Iets down-to-earth als navigatie is natuurlijk ook nog steeds beschikbaar. En ook al zeiden we al vaak dat de visualisatie van de huidige generatie Ford navigatiesystemen wat achterloopt op de concurrenten, de file-omleidingen leken bij de heen- en terugrit naar Frankfurt uitstekend te werken. Maar terwijl op de weg alles goed bleef vooruitgaan, ging het met onze tankinhoud serieus achteruit. Ondanks het feit dat we later op de week een bekericoontje met ‘gevorderd ecorijder’ zagen verschijnen, afficheerde de boordcomputer finaal toch 7,2 liter per 100 kilometer. Gooi daar wat stadsverkeer bij of een iets mindere ECO mindset en het verbruik gaat al snel nog meer afwijken van de opgegeven 5,9 liter.

Test Ford Kuga 2013

Test Ford Kuga 2013Test Ford Kuga 2013

Aan astronomische snelheden lag het gezien het slechte weer alvast niet, maar een deel van het meerverbruik is natuurlijk te wijten aan de vierwielaandrijving. De Kuga 2.0 TDCI weegt met 1.692 kilogram verder ook 87 kilogram meer dan de 4×2-variant. Het Ford Intelligent All Wheel Drive systeem schakelt wel automatisch over op voorwielaandrijving wanneer dat kan om brandstof te besparen. Geen switches of knopjes dus, het enige wat je naast het rijgedrag doet wijzen op het feit je met de 4×4-versie onderweg bent, is een informatieschermpje binnen het instrumentenpaneel. Daarop zie je hoeveel koppel verdeeld wordt over elk van de vier wielen. Honderd procent koppel naar de achteras of de vooras, 20% links, 30% rechts, alles is mogelijk. De geavanceerde software bepaalt dat zelf aan de hand van verschillende sensoren met een reactiesnelheid van slechts 16 milliseconden. Om die tijdsduur even in perspectief te zetten: dat is 20 keer sneller dan het knipperen van de ogen.

Test Ford Kuga 2013

Test Ford Kuga 2013Test Ford Kuga 2013

En werkt het? Wel, in de modderige velden hebben we ons met de standaardrubbers natuurlijk niet gewaagd. Dat is enerzijds de bedoeling van de Ford Kuga niet, anderzijds wilden we de boeren uit de streek niet lastigvallen met verzoekjes om ons met hun tractor los te trekken. En het is ook niet nodig, want op een spekglad wegdek merk je al meteen alle voordelen.  Onderstuur wordt in de kiem gesmoord, van overstuur is evenmin sprake. Zelfs wanneer je even op het gas gaat in de bocht, blijft de Kuga mooi op de ideale lijn zonder protesteren. Bij het accelereren helpt het natuurlijk ook, ondanks zijn bescheiden vermogen rijd je in erbarmelijke omstandigheden krachtigere automobielen probleemloos uit de wielen.

Test Ford Kuga 2013

Test Ford Kuga 2013Test Ford Kuga 2013

We zeggen bescheiden, want 136 pk is voor een wagen van deze omvang natuurlijk ook niet royaal. Een sprint van 0-100 km/u is dan ook pas voorbij na 10,9 seconden, terwijl de snelheidsmeter ‘al’ blijft steken op 187 km/u. Daarentegen is het koppel van 320 Nm gelukkig meer dan voldoende om vlot mee te kunnen met het verkeer. En als het echt wat meer moet zijn, de 2.0-liter TDCi is ook beschikbaar met 163 pk en 340 Nm. Beide diesels zijn zowel met manuele zesbak als automatische PowerShift transmissie met dubbele koppeling te verkrijgen. De topmotor qua vermogen is de 1.6-liter EcoBoost benzine met 180 pk, maar daar reikt de koppelcurve niet verder dan 240 Nm.

Test Ford Kuga 2013

Vierwielaandrijving heeft natuurlijk een meerprijs en bij de Ford Kuga is dat 2.000 euro om precies te zijn. Zo kom je aan een vanafprijs van 31.750 euro voor de Titanium-uitvoering. Andere uitvoeringen zijn bij de versies met vierwielaandrijving niet mogelijk. Al is dat natuurlijk niet per se negatief, want de Titanium is uiteindelijk de topversie met standaard 17-inch lichtmetalen velgen, automatische koplampen en ruitenwissers, cruise control, automatische airco, lederafwerking voor stuur, versnellingspook en handrem, elektrische ruiten zowel vooraan als achteraan en een Radio/CD met AUX/USB-aansluiting. En eigenlijk nog veel meer, maar daarvoor verwijzen we graag naar de brochure. LED-dagrijlichten zijn er pas als je opteert voor de Xenon koplampen (€950), de adaptieve cruise control kost 1.000 euro en een metaalkleur slechts 550 euro. Er zijn ook interessante packs zoals het Titanium Pack, dat voor 1.935 euro een navigatie, parkeersensoren, het semi-automatisch parkeersysteem, inklapbare spiegels, zilveren langsliggers, donker getinte ruiten en de Quickclear elektrische voorruitontdooiing toevoegt.

Test Ford Kuga 2013

Conclusie 

Is de vierwielaandrijving zijn meerprijs waard? Wij denken van wel. Is het nu voor een lang aanslepende winter zoals we die vorig jaar meemaakten of gewoon voor een van de regenbuien die België het hele jaar door rijk is, 2.000 euro voor een hoop extra veiligheid is maar een klein offer. Je moet wel rekening houden met een iets hoger verbruik en dus ook een iets hogere CO2-uitstoot (154 g/km).  Maar de voordelen blijven de nadelen overklassen: de Ford Kuga 2.0-liter TDCi 4×4 heeft tonnen grip, rijdt enorm comfortabel en is een uitstekende cruiser. Technologisch is hij volledig bij de les en de standaarduitvoering is tot slot zeer uitgebreid.

Test Ford Kuga 2013

Overzicht

+ Grip met 4×4
+ Comfortabele cruiser

– Verbruik

Test Ford Kuga 2013

Tekst & Foto’s: Tim De Baets