Officieel: Volkswagen Tiguan (2015)Net alvorens het grote autofeest losbreekt in Frankfurt komt Volkswagen naar buiten met de nieuwe Tiguan!

Op vlak van design doen we soms wel eens minachtend over de beperkte inspanningen die (voornamelijk Duitse) constructeurs doen bij een nieuwe generatie X of Y, toch lijkt de nieuwe Tiguan op het eerste zicht erg geslaagd en een stuk knapper dan voordien. Met een coupé-aflopende daklijn – naar analogie met het de Cross Coupe GTE Concept -, veel chroom en beschermingsplaten en grote velgen zal deze SUV / Crossover heel wat aandacht opeisen op het komende Autosalon van Frankfurt, naast een beperkte groeispurt is de Tiguan tegelijkertijd ook 50 kg afgeslankt. Met het R-Line uitrustingsniveau combineert de Tiguan (wederom) zijn stoere looks met een stevige portie sportiviteit, gelukkig is de personalisatiecatalogus van nature breed genoeg om voor iedereen een passende configuratie te voorzien!

Binnenin is het interieur ook zeer herkenbaar na de laatste generatie VW Golf, Passat en derivaten, dankzij de grotere wielbasis is er een pak meer binnenruimte waar ze vooral achteraan van kunnen genieten. De koffer groeit ook stevig (+ 145 liter) in vergelijking met het uitgaande model, afhankelijk van de zetelconfiguratie schommelt het laadvermogen nu tussen 615 en 1.665 liter! De huidige Tiguan kan sterk uitpakken met zijn trekvermogen, de nieuweling doet met 2.500 kg sleepvermogen nog een stuk beter! Alle gekende veiligheidssystemen uit de Volkswagen catalogus (Front Assist City Emergency Braking, Pedestrian Monitoring, Automatic Post-Collision Braking System, Lane Assist, …) staan hier eveneens paraat om de inzittenden heelhuids op de bestemming te brengen.

De Volkswagen Tiguan rekent op 8 verschillende motorisaties die natuurlijk allemaal zuiniger, krachtiger, efficiënter en lichter zijn wat zowel aan de pomp als inzake taksen goed nieuws is voor de toekomstige eigenaar. Het is nog even afwachten welke viercilinders er richting België komen maar aan benzinezijde gaat het tussen 125 pk en 220 pk, dieselminded landgenoten dromen nu ongetwijfeld al van die vier TDI’s met 115 pk, 150 pk, 190 pk of 240 pk! Voorwielaandrijving is natuurlijk standaard bij de Tiguan, optioneel – en standaard bij de krachtige uitvoerigen – is er 4Motion vierwielaandrijving beschikbaar. Wil je met dat laatste écht offroad gaan, opteer dan voor een andere voorbumper – inclusief 20 cm bodemvrijheid – waarmee de aanrijhoek nog wat beter wordt (25,6 °). Later komt er ook een Tiguan GTE die zich in de zuinige hybridehoek mag nestelen naast de Golf GTE en Passat GTE.

Na een levenscyclus van bijna 8 jaar is de Volkswagen Tiguan nu al een succes met meer dan 2,5 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. De combinatie van een populaire koetswerkvorm (crossover/SUV) en een sterke merknaam is hier duidelijk goud waard, begin 2016 mag deze stoere Tiguan dat succesverhaal verderzetten!