Rijtest: Seat Ateca 1.4 TSI 150 pk XcellenceMet de Ateca heeft Seat eindelijk een originele en handige compact SUV in het aanbod naast de Ibiza’s en Leon’s!

De laatste maanden werd het verschil tussen een crossover, compact SUV en volwaardige SUV zelfs voor ons steeds minder en minder duidelijk, zeker omdat mening marketingdienst het intussen zelf niet meer weet en alle termen zowat door elkaar gebruiken. Maar daar zullen ze bij Seat niet rouwig om zijn met hun Ateca SUV, eindelijk hebben ze een extra model mét groeipotentieel naast de Leon’s, Ibiza’s en dergelijke. Dat de Ateca eigenlijk een Spaanse neef is van de Volkswagen Tiguan en Skoda Kodiaq mag de pret niet drukken, dankzij het Zuiderse temperament van de Seat is hij per direct uniek.

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Desondanks de mindere verkoopcijfers van Seat binnen het grote VAG concern kan je ze wel geen saaie eenheidsworst verwijten, in Martorell (Seat HQ in Spanje, nvdr) weten ze perfect hoe je een wagen dynamische en sportieve looks kan meegeven. Zelfs als het gaat om een minuscule stadswagen, praktische break of een grote gezinswagen. De Ateca gaat verder op dat elan met de logische vormgeving van een (compact) SUV, naast een hoge/functionele koetswerkbouw (19 cm) krijgen we hier een trapeziumvormige grille, stoere looks en veel beschermingsplastiek rondom. Met de personalisatiecatalogus kan je het geheel nog aandikken met een tiental (bijzonder kleurrijke!) koetswerkkleuren, 16″ tot 19″ velgen en contesterende accenten.

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk XcellenceRijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Vertrouw overigens niet teveel op je (visuele) gevoel om deze Seat Ateca als “klein” of “compact” te bestempelen, hij is groter dan je denkt en valt daardoor perfect tussen het B- en C-segment in.. De Seat Arona, een kleine SUV / crossover, komt later dit jaar ten tonele en moet de goede verkoop van de Ateca gaan ondersteunen.

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Deze eerste (volwaardige) SUV van Seat, de Ateca, geniet van een hoge instap (lees: goede zichtbaarheid rondom) en een aangenaam/ruim geheel voor alle inzittenden. In de koffer past er 510 liter tot maximaal 1.600 liter dankzij de 60:40 neerklapbare achterbank.. Qua binnenbekleding heb je de keuze uit stof, alcantara en lederen mogelijkheden, afhankelijk van je budget kan de Ateca voorzien van heel wat leuke gadgets zoals een perfect werkend infotainementsysteem, 360° camera, automatische parkeerassistent, Apple CarPlay / Android Auto, adaptieve cruise control, file-informatie, NFC inductielader, .. Ietwat jammer dat de blitse en unieke uitstraling aan de buitenzijde zich niet kon vertalen in een volwaardig Spaans interieur, met desnoods vergeefbare missers, in ruil voor dit Duitse sfeertje krijg je wel een prima afwerking en materiaalkeuze.

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk XcellenceRijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

De Seat Ateca komt met twee benzinemotoren en evenveel diesels waarbij de topversies met de 4Drive vierwielaandriving te verkrijgen zijn, naast een manuele transmissie met zes verzetten is er eveneens een DSG automaat voorhanden. Naast een 1.0-liter TSI (115 pk / 200 Nm) is er een 1.4-liter TSI (150 pk / 250 Nm) terwijl er aan de dieselzijde keuze is tussen een 1.6-liter TDI (115 pk / 250 Nm) en een 2.0-liter TDI (150 pk / 340 Nm). Later in de carrière van de Ateca verwachten we nog een sportieve CUPRA uitvoering!

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk XcellenceRijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Onze testwagen – die frequent complimenten kreeg met zijn geslaagde appelblauwzeegroene configuratie – was voorzien van de 150 pk sterke TSI benzineviercilinder met een handbak en de efficiënte vierwielaandrijving. Daarmee stoot je 123 g/km CO2 uit en verbruik je in de praktijk ongeveer 7 liter benzine per 100 km, zelfs met cilinderuitschakeling konden we het normverbruik van 5,4 liter niet benaderen. Gelukkig krijgt de Seat Ateca een royaal rijbereik dankzij een grote brandstoftank van 50 liter. De topsnelheid ligt nét boven de 200 km/u en in 8,5 seconden zit je in het beste geval aan 100 km/u.

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk XcellenceRijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Behalve het ietwat hoge verbruik beleefden we heel wat (rij)plezier achter het fijne stuurwiel (mét handige functietoetsen) van de Seat Ateca, al kan dat eerste ook wel liggen aan onze hoeveelheid vlotte snelwegkilometers. De sterke benzinemotor reageert alert terwijl de transmissie strak schakelt en soepel handelt, daarnaast luisteren de voorwielen goed naar je stuurcommando’s. Seat voorzag gelukkig een eigen, sportief/dynamisch getinte, afstelling van hun Ateca SUV en dat kunnen we enkel en alleen maar toejuichen. Naast enkele optionele veiligheidssystemen rekent deze Spaanse SUV toch voornamelijk op het Front Assist systeem dat automatisch de rem activeert bij een nakende aanrijding met een voertuig of voetganger. Wie op zeker wilt spelen of vaak op onderverharde grond vertoeft zal ongetwijfeld opteren voor de 4Drive vierwielaandrijving met diverse setups, om het verbruik zoveel mogelijk te beperken genieten de voorwielen wel steevast de voorkeur.

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk XcellenceRijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Jouw lokale Seat concessiehouder neemt genoegen met 19.990 euro voor een Ateca 1.0 TSI 115 pk in “Reference” trim, daarnaast is er ook een Style (vanaf €24.550) en XCellence (vanaf €29.590) uitrustingsniveau voorhanden. Met wat leuke opties en enige personalisatie loopt de prijs wel vlot op, zo was onze (zo goed als) full option uitvoering goed voor bijna 34.000 euro. Kwestie van goed te kunnen vergelijken, de VW Tiguan start bij 27.320 euro terwijl Skoda minstens 26.490 euro moet krijgen voor de Kodiaq. Al worden deze twee telgen wel wat hoger gepositioneerd met meer gadgets, rijhulpsystemen en krachtige(re) motoren.

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk XcellenceRijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Naast de interne concurrentie zijn er nog een resem kapers op de kust voor de Seat Ateca. Zo zijn er bijvoorbeeld de “kleinere” Nissan Juke, Renault Captur, Fiat 500X, Opel Mokka X, Suzuki S-Cross, en Mazda CX-3 terwijl de volwaardige “compact SUV’s” ook niet meer op twee handen te tellen zijn en dan kijken we voornamelijk naar de Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Renault Kadjar, Suzuki Vitara, Ford Kuga, Peugeot 3008 en Nissan Qashqai’s.

Conclusie
De Ateca is de zoveelste SUV in autoland maar van essentieel belang voor het verder bestaan van Seat, de Spaanse VAG telg heeft namelijk dringend nood aan een model dat de (merk)interesse levendig kan houden. Daarvoor rekenen ze op de gekende strakke stijl aan de buitenzijde en een ruim geheel binnenin, de directe sturing en het dynamische weggedrag – zonder de term sportiviteit te laten vallen – is eveneens een mooie eigenschap. Daarnaast is de Ateca zowel praktisch en functioneel als comfortabel, de royale basisuitrusting en interessante vanafprijs zullen ongetwijfeld ook bijdragen tot het onoverkoombaar succes dat SUV’s kennen vandaag de dag!

Overzicht:
+ Eindelijk een crossover/(compact) SUV voor Seat!
+ Strakke looks
+ Ruim interieur
+ Hoge zitpositie
+ Aangename 1.4 TSI en handbak (vlot + soepel)
+ Prima rij-eigenschappen / wegligging
+ Value for money

– Spaans innerlijk is ver te zoeken
– Prijs loopt snel op

Rijtest Seat Ateca SUV 1.4 TSI 150 pk Xcellence

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem