Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pkTerwijl de nieuwe SEAT Ateca de SUV-liefhebber moet overtuigen heeft Seat ook nog zijn Leon X-Perience in de aanbieding. Een prijzig bumperpakket of de gulden middenweg tussen break en SUV?

Toegegeven, aan het aantal Leon’s met X-Perience-pakket in het straatbeeld te zien is het model niet bijster populair. Of misschien wel te onbekend. Want waarom zou je voor de lichtjes verschillende X-Perience gaan terwijl de reguliere Leon ST voor bijna 5.000 euro minder in de catalogus staat? Een flink verschil die mogelijk klanten afschrikt maar zich tevens uit in een grotere standaarduitrusting in het voordeel van de X-Perience. Wat er ook moge van zijn. In Pirineosgrijs (480 euro) en op 18-duims Performance X-Perience-velgen (450 euro) mag deze Leon-variant er best zijn. Mede dankzij de upgrade naar full LED koplampen (250 euro), een uit de kluiten gewassen infotainmentsysteem (750 euro), een audio-upgrade (325 euro), lederen interieur (1.670 euro) en panoramisch open dak (885 euro), zit je voor net iets meer dan 30.000 euro in een fraaie estate met alle moderne snufjes en een moderne, fluisterstille benzine voorin die gekoppeld is aan moeiteloos schakelende handgeschakelde zesbak. Met andere woorden heel wat value for money in een moderne jas.

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pkRijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Terwijl de uiterlijke verschillen nog het opvallendst zijn dankzij een specifieke bumperpakket en extra koetswerkhoogte, zal je binnenin meer moeite moeten doen. Want op een verschillende stuurwielbadge en enkele oranje stiksels na is alles bij hetzelfde gebleven. Wel biedt Seat een zwart/bruin alcantarapakket aan dat vast voor de nodige extra ambiance zorgt. Niet dat er voor de rest te klagen valt. Duidelijke tellers, voor het overgrote deel degelijke materialen en een zakelijke lay-out. Het oogt allemaal niet bijster origineel en is duidelijk afkomstig uit de rijkelijk gevulde VAG-magazijnen met tikkeltjes VW, Skoda of Audi, helder is het wel. Veel valt er dan ook niet op aan te merken.

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pkRijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Gelukkig distantieert de X-Perience zich onderweg iets feller van reguliere Leon ST’s dankzij een ophanging die mede dankzij de extra bodemruimte (+ 15 mm) en toegenomen veerweg extra rijcomfort brengt. Niet dat de gewone Leon wat dat betreft tekort schiet, maar het verschil is in ieder geval voldoende zodat je met gemak beide van elkaar kunt onderscheiden. Voorts geen verrassingen met een erg voorspelbaar maar misschien van saai rijgedrag dat nooit zal inspireren tot hogere tempo’s maar waar opnieuw weinig kan worden op aangemerkt. Bovendien profiteert het onderstel van het relatief gebrek aan koppel van de viercilinder benzine waardoor je de voortrein zelden of nooit in de problemen brengt. De 1.4 TSI weet desondanks te charmeren met een bijzonder stille en trillingloze werking, een kleine dorst en een lineaire vermogenscurve. Op zich voldoende voor de 1.4 ton lichte/zware Leon van zijn plaats te brengen maar mogelijk minder interessant voor wie regelmatig met drie of vier passagiers en een hoop bagage op weg wil. Maar daarvoor heeft Seat gelukkig nog een pak andere motoren in de aanbieding die tevens met het X-Perience pakket gecombineerd kunnen worden.

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pkRijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Rest de vraag, is deze X-Perience zijn meerprijs over een klassieke Leon ST waard? Behalve zijn unieke look, extra (veer)comfort en enkele smalle details na, zijn we geneigd te zeggen van niet. Of toch zeker niet op de basismotorisatie. Wat dan wél weer in het voordeel van de X-Perience pleit is dat er op de krachtigere motorisaties zoals de 1.8 TSI met 180 pk, 1.6 TDI CR met 110 pk, 2.0 TDI CR met 150 pk en 2.0 TDI CR met 184 pk er vierwielaandrijving beschikbaar is onder de noemer 4Drive. En daarmee distantieert deze X-Perience zich van de gewone Leon die er in enkel met voorwielaandrijving is. Of vierwielaandrijving in ons Belgenland van enige meerwaarde is late we in het midden, maar op die manier heeft de X-Perience zijn USP welk op deze variant misschien wel ontbreekt.

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pkRijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Er is al een Leon X-Perience vanaf 25.000 euro, inclusief deze 125 pk sterke 1.4 TSI benzine, terwijl een benzine met 4Drive inclusief komt met de 1.8 TSI van 180 pk vanaf 32.720 euro, inclusief DSG-automaat. De lichtste dieselversie is er in de vorm van een voorwielaangedreven 1.6 TDI CR met 110 pk voor minstens 26.870 euro en diezelfde motorisatie er met 4Drive is vanaf 29.240 euro.

Conclusie
Kortom, deze Leon X-Perience valt op nauwelijks of geen missers te betrappen maar voelt tegelijk nogal generisch aan. En dat is best vreemd. Want terwijl de concullega’s van Skoda zich beter weten te distantiëren van andere zustermerken in de groep ontbreekt het deze Seat nog een tikkeltje aan een echte identiteit. Toch doet dat in geen zin afbreuk van het product. Deze Leon X-Perience mag er dan ook zijn met zijn strakke lijnen, moderne looks en een resem snufjes die helemaal bij de tijd zijn.

Overzicht:
+ Looks
+ Rijcomfort
+ Snufjes
+ Optiebeleid
+ Fijne benzinemotor

– Beperkte meerwaarde zonder 4Drive

Rijtest: Seat Leon X-Perience 1.4 TSI 125 pk

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...