Rijtest: Mazda CX-3 Crossover [1.5 SkyActiv-D / 2.0 SkyActiv-G]

Rijtest: Mazda CX-3 Crossover [1.5 SkyActiv-D / 2.0 SkyActiv-G]Dat een kleine SUV hoegenaamd niet saai hoeft te zijn bewijst Mazda met de nieuwe CX-3.

Het verhaal wil dat wanneer Mazda’s directieraad in Hiroshima schetsen van de CX-3 te zien kreeg, ze zo onder de indruk waren dat ze het ontwerp meteen in productie wilden nemen. De CX-3 ziet er dan ook gewoon goed uit. Alle punten dus op het vlak van showroomappeal, maar of er achter dat knappe gezicht ook voldoende inhoud schuilt?

Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 07

We namen de proef op de som met zowel de 120 pk (204 Nm) sterke 2.0-liter SkyActiv-G benzineviercilinder als de 105 pk (270 Nm) sterke 1.5-liter SkyActiv-D dieselmotor. Beide motorisaties zijn van de laatste generatie en onderscheiden zich door hun stille werking, hoog raffinement, correcte prestaties, Euro 6-certificaat en een laag (test)verbruik – of in het geval van de diesel om en bij de 6 liter per 100km en een litertje euro 95 meer voor de benzine. Deels te verklaren door de vrij lange verzetten. Zo knal je makkelijk voorbij de nationale maximumsnelheid in derde versnelling.

Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 08Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 06

De prestaties liggen op papier dicht bij elkaar met een sprint naar 100 km/h van respectievelijk 9 seconden voor benzine en 10,1 seconden voor de diesel. In de praktijk voelen beide motorisaties vrij gelijkwaardig aan met inherent iets meer koppel onderin voor de diesel. Maar daar tegenover staat dan weer dat de benzine nog iets stiller en geraffineerder zijn werking doet. Al moet het gezegd zijn dat ook de diesel op beide criteria voortreffelijk scoort.

Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 04Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 03

Veercomfort
De CX-3 is gebaseerd op het reeds bewezen chassis van de kleine Mazda 2/Ford Fiesta. Dat wil zeggen een klassieke voorophanging type MacPherson en een starre achteras. De geometrie kan echter wel rekenen op een tikkeltje extra spoorbreedte, kwestie van zijn hogere zwaartepunt een stuk te compenseren. In de praktijk stuurt de CX-3 daarom behoorlijk strak met relatief weinig koetswerkrol en bovenal veel veercomfort. Als er al directe verschillen zijn tussen beide motorisaties dan is het dat de benzine nog nét iets lichter aanvoelt in de neus dan de diesel. Klein puntje van kritiek is dat beide motorisaties iets te flauw gedempt zijn waardoor de ophanging op slecht wegdek, met vooral kort opeenvolgende oneffenheden of op het gas in de bocht, soms de pedalen verliest. Iets waar de versies met vierwielaandrijving dankzij een aparte afstelling naar verluidt minder last van zouden hebben.

Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 01

Tech fest
Binnenin oogt de kleine crossover al even strak als van buitenaf. Het merendeel van het interieur werd per direct overgenomen van de 2 – inclusief een aantrekkelijke tellerpartij die zo uit een budget McLaren 650S zou kunnen getrokken zijn. Ondanks allerhande (optionele) gadgets zoals een praktisch head-up display, Bose-geluidsinstallatie, keyless entry & go, meesturende xenon koplampen, Mazda’s excellente MZD Connect-infotainmentsysteem en verschillende actieve en passieve veiligheidssystemen, straalt het dashboard bovenal rust uit. En dat is geen eenvoudige opgave gezien de hoeveelheid beschikbare technologie. En daar zit de op BMW’s iDrive geïnspireerde controller voor het infotainment en de boordcomputer zeker voor iets tussen.

Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 05

Ondanks de beperkte afmetingen van 4,3 op 1,8 meter is er ook in de rest van het interieur voldoende ruimte beschikbaar. Enkel de koffer valt een beetje tegen omdat deze aan de buitenzijde groter doet vermoeden dan wat je bij het openen van de kofferklep met hoge laaddrempel te zien krijgt. Desondanks geraak je er tussen de 350 en 1.260 liter aan bagage in kwijt. Gelukkig kan de achterbank op eenvoudige wijze in ongelijke delen worden neergeklapt waardoor ook grote voorwerpen in extremis kunnen vervoerd worden. Kortom, geen deal breaker. Tenzij je van plan was om met vier of vijf personen en hun bagage richting Zuid-Frankrijk te vertrekken.

Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 13Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 09

Conclusie: Meerwaardezoeker
Met een vanafprijs van minstens 17.990 euro positioneert Mazda zijn CX-3 bovenaan het segment van de kleine crossovers. Een versie met vierwielaandrijving en alle toeters en bellen kost minstens 27.690 euro. Maar noch de Peugeot 2008 (vanaf 14.370 euro), Nissan Juke (vanaf 15.990 euro), Fiat 500X (vanaf 16.950 euro), Renault Captur (vanaf 15.950 euro) of Opel Mokka (vanaf 17.650 euro) kunnen met de hoge basisuitrusting, de afwerking, het raffinement, de gadgets, het design en/of de rij-eigenschappen van deze CX-3 pronken. Kortom, een auto die zich in zekere zin naar de meerwaardezoeker profileert en daarbij nauwelijks of geen steken laat vallen.

Overzicht:

+ Design
+ Motoren
+ Comfort
+ Technologie
+ Rijgedrag

+/- Kofferruimte

– Bij de de duurdere in het segment

Rijtest Mazda CX-3 Crossover 1.5 SkyActiv-D 2.0 SkyActiv-G 02

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...