Rijtest: Suzuki Vitara S 1.4 AllGrip (2015)De nieuwe Suzuki Vitara is de hoeksteen van het op-en-top Japanse gamma en laat ons in de S-versie kennismaken met de gloednieuwe 1.4 Boosterjet benzinemotor.

Boosterjet? Klinkt als een model van de tak met tweewielers van de constructeur, maar niets is minder waar. Suzuki plakt de badge op zijn meest recente generatie benzinemotoren. Dankzij directe injectie en een turbo staan ze garant voor betere prestaties met een lager verbruik en dito uitstoot. Enfin, het klassieke, maar daarom niet minder relevante, verhaal zeg maar. Voorlopig zijn er twee modellen met de zogenaamde ‘BoosterJet’. De Baleno krijgt een 1.0 Boosterjet met 112 pk bij 5.500 toeren per minuut, terwijl de Vitara S een 1.4 Boosterjet krijgt met 140 pk bij 5.500 toeren per minuut. In ons geval werd deze ook nog eens gekoppeld aan een klassieke zestrapsautomaat met schakelpeddels aan het stuur. Kwestie van zijn sportieve ambities ook wat dat betreft kracht bij te zetten.

Rijtest Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet AllGrip 09

Rijtest: Suzuki Vitara S 1.4 AllGrip (2015)Rijtest Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet AllGrip 09

En het moet gezegd zijn; de combinatie van de moderne, krachtige benzinemotor met de automatische transmissie werkt beter dan je op papier vermoeden zou. Niet alleen is de motor bij de les, ook de automaat valt op door zijn alerte reacties op het gas en snelle gangwissels doorheen elk van zijn zes verzetten. Hoewel Japanners vaak opteren voor CVT-transmissies maakt Suzuki hier absoluut de juiste keuze om voor een traditionele koppelomvormer te kiezen. Het duo maakt van deze Vitara S een echte no-nonsense auto die uitblinkt in zijn gebruiksgemak dankzij de iets hogere zit, handige vijfdeursconfiguratie en lage ge- en verbruikskosten. Zelf noteerden we een gevarieerd verbruik van iets minder dan 7 liter per 100 km. Op papier scoort deze Vitara S dan weer met een gemiddelde CO2-uitstoot van 128 gr/km (127 gr/km voor de versie met manuele zesbak).

Rijtest Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet AllGrip 09

Rijtest Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet AllGrip 10Rijtest: Suzuki Vitara S 1.4 AllGrip (2015)

Zelfs zonder het koppel van een dieselmotor onderin en een toegeving van 25 kg bovenop de slechts 1210 kg lichte versie met handbak, voelt deze Vitara S van meet af aan erg vinnig aan. Het iets kortere eerste verzet van de automaat helpt daarbij ongetwijfeld, maar toch blijft het een knappe prestatie. Want hoe je het ook draait of keert, de Vitara entertaint van de start met een plezant chassis, een goed afgewogen ophanging die het midden houd tussen comfort en sportiviteit en goed afgewogen, non-variabele controle-elementen. Eenvoud die deze Vitara siert. Ook al valt zijn sprinttijd van 10,2 s naar de 100 km/h of topsnelheid van 200 km/h niet meteen op. In de praktijk voelt het allemaal net iets vinniger aan waardoor je vooral het gevoel krijgt dat de motor zelden op de toppen van zijn tenen loopt. Gelukkig kent de automaat ook een (semi) manuele stand waarbij je zelf aan de slag kan gaan met de flippers achter het stuur. Maar beide plastic peddels missen enige vorm van tactiliteit waardoor je soms gangwissel mist en je de automaatpook al snel terug in zijn volautomatische stand gooit. Zie ze dus bovenal als een leuke gimmick, niets meer.

Rijtest Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet AllGrip 09Rijtest: Suzuki Vitara S 1.4 AllGrip (2015)

Rijtest Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet AllGrip 09

De 1.4 Boosterjet motor mag dan wel bij de les zijn vanaf 1.500 tpm, toch voelt de krachtontplooiing erg lineair aan. Sterker zelfs, het motortje zet aan tot toeren maken. En dat is dan weer goed nieuws voor de volgende generatie Swift Sport. Momenteel nog de allerlaatste, klassiek geschoolde hot hatch met atmosferische motor, maar ga er maar van uit dat diens 136 pk sterke motor zal worden ingeruild voor deze efficiëntere 1.4. Geen straf voor zover we dat kunnen inschatten, zeker omdat de Swift Sport, ondanks zijn eigenschappen, wel wat punch mist onderin de toeren. Dankzij de standaard intelligente vierwielaandrijving heb je zelden of nooit last van koppelsteur, maar toch stellen we ons de vraag in hoeverre het echt van nut is in ons Belgenland. De instelbaarheid van het systeem heeft bij ons dus bovenal effect op de automatische stand van de automaat.

Rijtest Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet AllGrip 09

Over naar het interieur dan. Hoewel de binnenzijde – net als het exterieur – nogal basic oogt met een beperkte hoeveelheid knoppen en schakelaars en een infotainmentsysteem van Pioneer met hoog aftermarketgehalte, zijn alle essentiële zaken gelukkig aanwezig. De combinatie van (synthetisch) leder en alcantara geeft de stoelen gelukkig extra cachet. Maar toch zijn er nog een hoop harde plastics te vinden die lichtjes afbreuk doen aan wat verder een keurig, maar vrij sèc interieur is. In het geval van de ’S’ krijg je er gelukkig nog tal van rode accenten bij die ook terugkomen in details zoals de lichtblokken vooraan en opvallende zilverkleurige buitenspiegels. Kwestie van toch wat sprankel te bieden aan een dashboard dat nog het meest opvalt door het analoge klokje bovenin de middenconsole. Cutting edge is het allemaal niet, degelijk des te meer. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Tenslotte komt deze Vitara S, net als alle andere Suzuki’s standaard met een garantie van 5 jaar of 150.000 km!

Conclusie
Prijzen voor de nieuwe Suzuki Vitara starten bij 16.299 euro (inclusief 1.500 euro korting en 1.000 euro overnamepremie) voor de tweewielaangedreven versie met een 1.6 benzine van 120 pk en lopen op tot minstens 20.299 euro voor de versie met vierwielaandrijving en zelfs 23.299 euro voor deze S-variant met vierwielaandrijving. Diezelfde Vitara-S met tweewielaandrijving is dan weer slechts 2.000 euro goedkoper. Zelf zouden we dan ook voor de tweewielaangedreven variant opteren. Niet alleen omdat je daarmee gelijk 2.000 euro uitspaart, met ‘slechts’ 140 pk en ons Belgisch klimaat investeer je beter in een degelijke set winterbanden.

Overzicht:
+ Vinnige motor
+ Degelijke automaat
+ Funky looks
+ Rijgedrag
+ Voortreffelijke garantieregeling

– Prijs loopt snel op
– Meerprijs vierwielaandrijving
– Materiaalmix interieur

Rijtest: Suzuki Vitara S 1.4 AllGrip (2015)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye