Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)Na een eerdere opfrisbeurt is de stoere Suzuki Vitara nu ook beschikbaar met een zuinige 1.5i Strong Hybrid benzinemotor!

Anno 2022 is er van een zuiver elektrische Suzuki nog steeds geen spoor. Wel heeft de Japanse autobouwer haar volledige gamma geëlektrificeerd. Zo profiteren de compacte Ignis en Swift van 12V mild hybride technologie, de Swift, Vitara en S-Cross rekenen op soortgelijke techniek maar dan met een 48V boordnet. Daarnaast helpen ook de Swace (hybride) en Across (plug-in hybride) – dankzij de innige samenwerking met Toyota – om de gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden te krijgen.


Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

Om die zuinige inborst verder te versterken heeft Suzuki een gloednieuwe 1.5i Strong Hybrid (HEV) benzinemotor klaar. Hij debuteert in de opgefriste Vitara SUV en zal nadien ook beschikbaar zijn in de technisch gerelateerde S-Cross. De nieuwe aandrijflijn helpt zowel de uitstoot als het verbruik drukken wat direct een positieve invloed heeft op de gebruikskosten. Tevens blijft Suzuki trouw aan haar kernwaarden om het prijskaartje relatief laag te houden. En blijf je met zo’n klassieke (“zelfopladende”) hybride bespaard van eindeloos gepruts met laadkabels, laadpassen en range anxiety!

Frisse neus en hedendaagse technologie

De vernieuwde Vitara (MY22) werd voorzien van hertekende lichtblokken met LED technologie (voor+achteraan) chroom accenten en nieuwe 16” / 17” velgen. Binnenin vinden we frissere interieurmaterialen en een 7” infotainmentsysteem met DAB, achteruitrijcamera en Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning terug. Nog meer gebruiksgemak is er dankzij de licht/regensensor, keyless entry/go en privacy windows.

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

De batterijpack zit onder de koffervloer weggewerkt, toch is er ruimte voor 289 liter bagage. Met een neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 642 liter. Dankzij een riant panoramisch glazen dak wordt het ruimtegevoel optioneel versterkt!

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

De hogere koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom. De bouwkwaliteit staat op punt, al gebruikt Suzuki in het interieur net wat teveel (harde) kunststof. De (verwarmde) zetels bieden het nodige comfort en zijn voorzien van een funky patroon. Toch oogt het binnen behoorlijk oldschool, iets dat de 4,2” TFT display tussen de analoge wijzerplaten nogmaals benadrukt.

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

Suzuki Vitara 1.5i Strong Hybrid

De nieuwe Strong Hybrid aandrijflijn omvat een viercilinder benzinemotor (102 pk), elektromotor (33 pk), batterijpack (0,84 kWh) en de gerobotiseerde AGS zestrapsversnellingsbak. Uiteindelijk goed voor 115 pk / 138 Nm (121 g/km CO2) die prima volstaan om de 1.245 kg zware Japanner doorheen het verkeer te navigeren. Dit ondanks een 0-100 chrono van 12,7 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

De kersverse Suzuki Vitara 1.5i Strong Hybrid ontwaakt steevast zuiver elektrisch en dus fluisterstil, vervolgens zal de benzinemotor bijspringen. Waar mogelijk (zowel tijdens het rijden als remmen) wordt er energie gerecupereerd en vervolgens opgeslagen in de compacte lithium-ion batterij (140V). Die kan dan gebruikt worden om de elektromotor te voeden en zo emissieloos te rijden. En dat drukt het verbruik significant, zo getuige onze testrit waar we met 4,7 liter per 100 km vlotjes onder het opgegeven verbruik van 5,8 liter blijven (AllGrip 4×4). De voorwielaangedreven variant doet vermoedelijk nog beter! Met een volle benzinetank (47 liter) geraak je zeker 600+ km ver.

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

De doordacht samengestelde en luchtgekoelde lithium-ion batterij mag dan nog aan de kleine kant zijn, hij draagt duidelijk zijn steentje bij aan het zuinige weggedrag. Met een volle lading kan je ongeveer 4,5 km zuiver elektrisch rijden (max 60 km/u). Dat zal het systeem wel voor jou bepalen, geforceerd elektrisch rijden is hier niet mogelijk.

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

Rijgedrag

Voor de zuinige avonturiers komt de Vitara 1.5i Strong Hybrid ook met AllGrip vierwielaandrijving. In de Auto Mode ligt de focus voornamelijk op de voorwielen om het verbruik te optimaliseren en wanneer je de draai-druk knop in Sport zet gaat er juist meer vermogen richting de achteras. Tevens is de gasrespons directer. Maar laat die dynamische aspiraties maar achterwege, onder stevige belasting laat de viercilinder zich duidelijk horen en durft de automaat te twijfelen. Rustig cruisen is dus de boodschap!

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

Voor winterse weersomstandigheden is er de Snow modus waarbij er net wat meer aandacht aan de stabiliteit wordt gegeven. De Lock Mode moet de Vitara op onverharde wegen helpen om door zand, sneeuw of modder te ploeteren. Dit eveneens aan maximaal 60 km/u. De 1.5i Vitara Strong Hybrid AllGrip kan ook tot 1.200 kg trekken, de voorwielaangedreven variant moet het doen met 400 kg (ongeremd).

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

De vernieuwde Suzuki Vitara komt op vlak van rijhulp/veiligheid met adaptieve cruise control (inclusief stop&go filemodus), rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning, dodehoekverklikkers, noodremfunctie en Rear Cross Traffic Alert. Indien het toch nog dreigt mis te lopen staan er zeven airbags paraat om erger leed te voorkomen.

Prijzen en concurrentie Vitara 1.5i Strong Hybrid

De bijna gelijknamige Vitara Hybrid (1.4i BoosterJet 48V MHEV) start bij 23.599 euro in het GL (Grand Luxe) uitrustingsniveau. Voor de nieuwe Vitara Strong Hybrid (HEV) moet je richting GL+ (Grand Luxe Plus) en sowieso 27.849 euro meenemen. De AllGrip vierwielaandrijving vraagt 2.500 euro opleg. De GLX topversie (Grand Luxe Xtra) van de Vitara Strong Hybrid begint bij 29.649 euro. Zonder eventuele commerciële gestes natuurlijk.

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

Als extra troef biedt Suzuki bovenop de fabrieksgarantie van 3 jaar (of 100.000 km) nogmaals 2 jaar ondersteuning. Toch wanneer de wagen in het officiële net wordt onderhouden. Ook bieden ze dan levenslange pechverhelping!

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

Binnen het kleurrijke SUV B segment is er bijzonder veel – zacht uitgedrukt – keuze. Met een klassieke hybride aandrijflijn wordt de keuze iets beperkter met de Jeep Renegade e-Hybrid, Fiat 500X Hybrid, Renault Captur E-TECH Hybrid, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Hybrid en Kia Niro Hybrid. Pas deze zomer zal duidelijk worden hoeveel Suzuki voor de technisch gerelateerde S-Cross 1.5i Strong Hybrid zal vragen.

Conclusie

Ja de Suzuki Vitara draait al eventjes mee en dat is er stilaan aan te zien. Zeker binnenin waar Suzuki de trend inzake grote/gigantische beeldschermen duidelijk niet volgt. Wel kan je genieten van hedendaagse rijhulp, veiligheid, connectiviteit en het nodige praktische gebruiksgemak. En met de nieuwe 1.5i Strong Hybrid motorisatie kan je bovengemiddeld zuinig voor de dag komen. Dit zonder gedoe met laadkabels of peperdure PHEV technologie.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom
+ Ruim / praktisch
+ Zuinig
+ Aangenaam en comfortabel weggedrag
+ Aantrekkelijke prijzen + garantie

– Twijfelende/luidruchtige automaat onder stevige belasting
– Materiaalmix interieur
– Interne concurrentie

Rijtest: Suzuki Vitara SUV 1.5i Strong Hybrid 115 pk HEV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie suzuki.be!