Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)Blijft het speelse karakter van de plezante Suzuki Swift Sport behouden nu de benzinemotor ondersteuning krijgt van mild hybride techniek?

Met de Swift heeft Suzuki een interessante stadswagen in de aanbieding die met zijn frisse/hippe looks mikt op de jeugdige consument. Sportievelingen kennen natuurlijk de Swift Sport die al meer dan 30 jaar meedraait en steevast véél rijplezier/betrokkenheid biedt voor een messcherpe prijs.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

De derde generatie Suzuki Swift Sport werd in 2017 gelanceerd en om aan de steeds strengere uitstootnormen te voldoen werd hij in 2020 reeds opgefrist.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Visuele nieuwigheden bleven echter uit. Binnenin creëert Suzuki nog steeds een sportieve(re) sfeer met contrasterende rode stiknaden, sportzetels en een aangepaste tellerpartij.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

48V mild hybride!

Onderhuids noteren we wél grondige wijzigingen. Zo onderging de 1.4-liter BoosterJet benzinemotor diverse technische tweaks en krijgt hij nu ondersteuning van een 48V mild hybride systeem. Op papier is hij met 129 pk (ipv 140 pk) iets minder krachtiger, het motorkoppel stijgt wel van 230 naar 235 Nm. Inzake CO2 uitstoot moet je rekening houden met 127 g/km (WLTP).

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Daarboven levert de geïntegreerde startmotor ook nog eens 14 pk / 53 Nm extra wat hem levendig(er) en alert(er) maakt. Die is afkomstig van teruggewonnen energie tijdens het afremmen/uitbollen. Zo wordt het geheel ook iets zuiniger in de praktijk. Zelfs met de nodige spielerei verbruikten we maar 6,3 liter benzine op 100 km! Met een volle benzinetank (37 liter) moet je zo toch 500 km ver geraken.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Desgewenst kan je de actuele energiestroom volgen in de boordcomputer die ook andere informatie – op kleurrijke wijze – weergeeft. Maar zuiver elektrisch kan je niet rijden.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Betrokken – en vooral plezant – rijgedrag

De Suzuki Swift Sport komt steeds met een handgeschakelde 6-versnellingsbak die vlot door de verzetten gaat. Officieel neemt de 0-100 sprint ongeveer 9 seconden in beslag, in de praktijk gaat het zowaar nog iets vlotter. De topsnelheid ligt op 210 km/u.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Dankzij de goed omarmende sportzetels en handige rijhulpmiddelen zoals de adaptieve cruise control staat de Swift Sport eveneens paraat om de nodige kilometers te overbruggen.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Toch schittert hij pas écht op kronkelende wegen waarbij het beperkte gewicht (995 kg), communicatief stuurgevoel en levendige krachtbron voor een aangename mix zorgen. Inclusief een portie rasecht rijplezier! En in tegenstelling tot menig hot hatch breng je daarbij niet steevast je rijbewijs in gevaar…

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Praktische bruikbaarheid

Naast een oldschool TFT scherm (4,2”) tussen de analoge wijzerplaten, is er centraal ook nog een kleurrijk infotainmentsysteem (7”) dat functioneler is dan het visueel doet uitschijnen. Dit dankzij DAB radio, navigatie, achteruitrijcamera en Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Diverse concurrenten doen het op dit vlak toch wel beter. Met de sobere interieurmaterialen kan de Japanner ook zijn gezegende leeftijd niet langer verstoppen.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Desondanks de compacte (lees: stadsvriendelijke) buitenafmetingen is de derde generatie Swift relatief ruim binnenin. Dit zowel qua binnenruimte als been-/hoofdruimte achterin. In de koffer van de Swift Sport past er 265 liter bagage. Met de achterbank plat (60:40) loopt de laadcapaciteit op tot maximaal 947 liter.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Prijzen en concurrentie

De reguliere Swift heeft een vanafprijs van 18.699 euro, voor de Swift Sport moet je minstens 26.299 euro op tafel leggen. Op enkele accessoires, kleurrijke interieuraccenten en een sportuitlaat na is dat direct full option. Zoals steeds is Suzuki bijzonder genereus inzake voordelen/korting waardoor de uiteindelijke aankoopprijs gemakkelijk enkele duizenden euro’s lager uitvalt. Daarbovenop bieden ze maar liefst vijf jaar garantie.

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Anno 2021 moeten compacte scheurijzers steeds meer en meer onderdoen voor die hippe crossovers. Dat maakt de Suzuki Swift Sport nog aantrekkelijker, zeker gezien de duurdere concurrenten zoals de MINI Cooper 5d (136 pk, vanaf 24.350 euro), Hyundai i20 Sky N-Line (120 pk, vanaf 26.549 euro) en Ford Fiesta EcoBoost ST Line (125 pk, vanaf 23.425 euro). Tegen échte sportievelingen zoals een Cooper JCW, i20 N en Fiesta ST moet de Swift Sport wel nog steeds het onderspit delven.

Conclusie

Terwijl andere hot/hyper hatches in een pk-wedloop verwikkeld zitten, blijft Suzuki trouw aan de begeerlijke Swift Sport basisgedachte. Dat is ook in 2021 het nodige rijplezier bieden in een compacte en betaalbare verpakking. De introductie van 48V mild hybride ondersteuning zorgt op papier misschien voor mindere prestaties, in de praktijk voelt het net allemaal wat vlotter en soepeler aan. Inclusief aanvaardbare verbruikscijfers! Het prijskaartje ligt wel hoger dan enkele jaren geleden. Iets dat Suzuki probeert goed te maken met interessante promo’s naast de royale basisuitrusting en aantrekkelijke garantievoorwaarden.

Overzicht:
+ Sportieve vormgeving
+ Gezonde prestaties
+ Zuinig(er)
+ Betrokken rijgedrag (zitpositie, chassis, stuurgevoel, handbak …)
+ Zitcomfort, zelfs bij sportieve rijstijl
+ Relatief ruim
+ Zeer interessante value for money (scherpe prijzen + uitrusting + garantie)

– Materiaalmix interieur
– Stevige concurrentie

Rijtest: Suzuki Swift Sport Hybrid 1.4 BoosterJet 129 pk MY21 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie suzuki.be!