Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)De Suzuki Swift mag dan wat minder frivool voor de dag komen dan zijn voorganger, het plezant rijgedrag en ruim interieur blijven gewoon aanwezig.

Daar waar het vroeger enkel om rationaliteit draaide in het B-segment moeten compacte stadswagens vandaag de dag ook funky, praktisch en leuk zijn. De Suzuki Swift voldoet al enkele jaren aan die vereisten maar toch bleef het steeds beperkt tot een bijrol voor deze kleine Japanner. Toch mag Suzuki gerust spreken van een succesverhaal, zo getuige de meer dan 5.000.000 verkochte Swift exemplaren wereldwijd. Deze derde generatie moet daaraan een vervolg breien.

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

In vergelijking met de vorige generatie oogt deze Suzuki Swift minder origineel, de nieuweling lijkt wel sportiever en gespierder dankzij de gigantische grille en stevig achterste. In het wit oogt het allemaal misschien wat saai, gelukkig voorziet Suzuki ook kleurrijke uitvoeringen met al dan niet een contrasterende duotone afwerking. Dankzij diverse stickers kan je het geheel nog verder personaliseren en dan bedoelen we niet de promo’s van onze testwagen. Met een meetlat zou je nog kunnen nagaan dat de Swift 1 cm korter, 1,5 cm lager en 4 cm breder is geworden, allemaal handig meegenomen inzake rijdynamiek.

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Desondanks de verminderde buitenafmetingen is de binnenruimte toegenomen, te danken aan de verlengde wielbasis (+ 2 cm). Compact aan de buitenzijde maar toch verrassend ruim binnenin, het had de baseline kunnen zijn van Suzuki. De koffer is met 265 liter eveneens groot voor een B-segmenter en wie de tweedelige achterbank neerklapt kan het laadvermogen gemakkelijk vergroten. Qua materiaalkeuze opteert Suzuki net wat teveel voor diverse soorten kunststof, aan de bouwkwaliteit kunnen we dan weer wel niets opmerken. Tussen de twee grote analoge meters zit een handige boordcomputer, optioneel prijkt er centraal een kleurrijk, functioneel en modern 7″ infotainmentsysteem als centraal aanspreekpunt voor de navigatie, connectiviteit en multimedia.

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Bij de derde generatie Suzuki Swift verdwijnt de dieselmotor, je bent nu aangewezen op een 1.0-liter BoosterJet (112 pk) of de 1.2-liter DualJet (90 pk). Die laatste kan je optioneel verkrijgen met een zestraps automaat of vierwielaandrijving. Wie extra zuinig door het leven wil gaan kiest best voor de SHVS uitvoering (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) waarbij je dankzij een hybride systeem vrijgekomen energie (vb bij het remmen of uitbollen) kan opslaan en later aanwenden. Krachtiger is de Swift daardoor niet, wel een klein beetje zuiniger inzake CO2 uitstoot.

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Onze spierwitte – Pure White aldus de catalogus – Swift was voorzien van de befaamde éénliter BoosterJet driecilinder turbobenzine, goed voor 112 pk / 170 Nm en een CO2 uitstoot van 114 g/km (SHVS: 97 g/km). In ongeveer 10 tellen zit je aan 100 km/u en de topsnelheid zou op 195 km/u moeten liggen, iets wat we niet voor jullie konden nagaan. Het theoretisch verbruik van 4,3 liter benzine moet dan weer wél haalbaar zijn, zo verbruikten we 5,1 liter met voornamelijke snelwegkilometers. Het rijbereik ligt wel slechts op 450 à 500 km gezien de brandstoftank van slechts 37 liter.

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Desalniettemin zijn compacte eigenheid en het feit dat de snelle Swift Sport nog moet komen heeft deze Swift 1.0 BoosterJet behoorlijk wat kwaliteit in huis. De manuele vijfbak schakelt vlot, het stuur reageert direct en dankzij de levendige en alerte driecilinder verkrijg je heel wat leven (inclusief soundtrack) in de Japanse brouwerij. Het lichte platform – dat ook gebruikt wordt voor de Baleno – kreeg een specifieke afstelling net zoals de ophanging, allemaal met het rijplezier in het achterhoofd. Spannend zouden we het niet direct omschrijven maar eerder aangenaam, speels of frivool. Alweer een mooie businesscase dat je geen honderden pk’s ter beschikking moet hebben om jezelf te amuseren achter het stuurwiel.

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Naast handige rijhulpmiddelen (adaptieve snelheidsregelaar, grootlichtassistent, Lane Departure Warning, ..) krijgt de nieuwe Swift ook enkele actieve en passieve veiligheidssystemen (Dual Sensor Brake Support, airbags, impactabsorberend koetswerk, ..) voor mocht het toch mislopen. Mét de Radar Brake Support beschermengel scoort de Suzuki Swift vier sterren (op vijf) tijdens de NCAP crashtest, een prima resultaat voor een compacte stadswagen.

Terwijl er nog enkele special edition’s van de vorige generatie Swift in de catalogus staan vraagt Suzuki België minstens €14.999 voor de nieuwe 1.2 Swift Grand Advantage (GA) exclusief allerhande kortingen. De 1.0 Swift Grand Luxe + start pas bij €17.899 maar geniet van een royale basisuitrusting én zeer interessante garantievoorwaarden (5 jaar of 150.000 km).

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

De Koning van het B-segment blijft de ongenaakbare Volkswagen Polo met daarnaast de comfortabele Peugeot 208, Citroen C3 en Renault Clio terwijl je moet zijn bij de Ford Fiesta voor een (ietwat) dynamisch weggedrag. Maar het aanbod is veel groter dan deze vierling, zo is er ook de Kia Rio, Hyundai i20, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Opel Corsa, Mazda2, Toyota Yaris, Nissan Micra, … Keuze genoeg in een florerend segment dat voor kort nog bevolkt werd door een grijze en saaie massa voor gepensioneerden.

Conclusie
De nieuwe Suzuki Swift is terug een Swift zoals we hem graag hebben. Sportief, speels, compact, ruim, fris/kleurrijk vormgegeven (maar laat dat wit voor wat het is) en met een interessante prijs. Meer moet dat soms niet zijn, zo getuige de vele enthousiaste Swift rijders. De levendige BoosterJet pakt uit met een aangenaam rijgedrag in combinatie met een beperkte verbruik, de puike garantie is daarbovenop een interessante troef. Op enkele kleine minpunten na lijkt de derde generatie Suzuki Swift de succesformule dus beet te hebben, anderzijds is de concurrentie vandaag de dag een pak kleurrijker en diverser dan vroeger!

Overzicht:
+ Frisse looks / personalisatiemogelijkheden
+ Opmerkelijk ruim binnenin
+ 1.0 BoosterJet motor (vlot, soepel, aangenaam, zuinig, …)
+ Wendbaarheid
+ Rijgedrag
+ Prijs
+ Garantievoorwaarden

– Materiaalmix interieur
– Kleine brandstoftank = beperkt rijbereik

Rijtest: Suzuki Swift 1.0 GL+ (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem