Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 k (2019)Potente hot hatch cabrio’s zijn een zeldzaam gegeven al bewijst de vernieuwde MINI Cabrio JCW – opnieuw – dat het best een smakelijke combinatie is!

Wanneer we toevallig de sleutels toegeworpen krijgen van de vernieuwde MINI Cabrio John Cooper Works (JCW) aarzelden we voor geen seconde. De vernieuwde Cooper liet reeds een positieve indruk na en ook de Cooper S en Cooper SD motorisaties wisten onze voorliefde voor MINI – en het bijhorende rijplezier – aan te wakkeren.


Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

De sportieve John Cooper Works uitvoeringen van de 3-deurs, Cabrio, Clubman en Countryman nestelen zich als volwaardige hot hatches bovenaan het gamma in afwachting van de gelimiteerde Cooper GP, het waardige sluitstuk van deze generatie. Een JCW kan je herkennen aan de grotere luchtinlaten (= extra koeling voor de motor) in de grille, sportophanging, exclusieve 17” lichtmetalen velgen, krachtige remmen en een heerlijke sportuitlaat. Een resem JCW badges en rode accenten maken het geheel af. Uiteraard zijn de (optioneel dynamische) LED lichtblokken en Union Jack achterlichten hier eveneens te verkrijgen.

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Wie MINI zegt, zegt verregaande personalisatie. De MINI John Cooper Works basisuitrusting is behoorlijk royaal maar toch krijg je diverse mogelijkheden om je bolide volledig te personaliseren. Denk aan talloze koetswerkkleuren, 18” velgen, interieurafwerkingen, striping op de motorkap, contrasterende (rode!) spiegelkappen, projectie van het MINI logo, … en mocht je zelf betere ideeën hebben laat je ze toch gewoon 3D printen via het MINI Yours programma?

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Met een MINI Cabrio John Cooper Works je uiteraard voor zoveel mogelijk zonlicht en zuurstof, de stoffen dakconstructie laat zich snel (20 seconden) volautomatisch wegtoveren (en omgekeerd) in de koffer. Dit kan zelfs al rijdend tot 30 km/u of vanop afstand via de sleutel! De leukste cabriofeature blijft de Always Open timer die mooi weergeeft hoelang je met de haren in de wind/zon door het leven gaat.

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Kiezen voor deze dakloze speelvogel vraagt de nodige praktische opofferingen, namelijk een vrij compacte achterbank waar volwassenen eigenlijk niet thuishoren en een slechte zichtbaarheid naar achteren met het dak open. Afhankelijk van de dakpositie schommelt het koffervolume tussen 215 liter en 160 liter.

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Binnenin blijven de sportieve details beperkt tot contrasterende (rode, of wat had je nu gedacht?!) stiknaden, sportzetels en een sportstuur met handige functietoetsen. Eveneens handig zijn de optionele head-up display, haarscherpe achteruitrijcamera en het snelle infotainmentsysteem met moderne functionaliteit zoals DAB, slimme navigatie, WiFi hotspot en zowaar draadloze Apple CarPlay / Android Auto! De hoogwaardige materiaalkeuze, bouwkwaliteit en vele mogelijkheden zijn nog steeds eigen aan MINI.

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

De nieuwe Countryman JCW en Clubman JCW doen het intussen met 306 pk en vierwielaandrijving, de MINI driedeurs en Cabrio houden het bij voorwielaandrijving en 231 pk / 320 Nm (142 g/km CO2). Dankzij doelgerichte/technische aanpassingen voldoet de gekende 2.0-liter TwinPower Turbo benzinemotor nu aan de strenge Euro 6d-TEMP uitstootnormen. Standaard met een manuele zesbak maar desgewenst ook met een sportieve 8-traps Steptronic automaat te verkrijgen, inclusief schakelpeddels achter het stuurwiel. Een nul-naar-honderd sprintje kan in 6,5 seconden en bij 250 km/u is de pret voorbij. Het verbruik is grotendeels afhankelijk van je enthousiasme maar het lijkt ons sterk dat je 7,2 liter (WLTP) zal halen.

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Het reguliere MINI gamma schittert in een stedelijke omgeving, voor het beste uit de John Cooper Works modellen te (kunnen) halen heb je wat meer plaats nodig. Bij voorkeur met droog asfalt van goede kwaliteit om wielspin te voorkomen. Het communicatieve stuurwiel geeft perfect door wat er vooraan aan het gebeuren is terwijl je rechtervoet het tempo onvermoeibaar opdrijft. Een Cooper S doet ongeveer hetzelfde en zal dus voor Jan Modaal volstaan, meerwaardezoekers zijn anderzijds aangewezen op de JCW uitvoering die de lat hoger legt met de aangepaste dempers, elektronisch sperdifferentieel en zo goed als feilloze grip. De manuele versnellingsbak zou nog meer betrokkenheid creëren, toch wisten we de Steptronic automaat te appreciëren in het drukke stadsverkeer. Zet die dan wel in de Sport modus om onnodig hoge verzetten (lees: zuinigheid) te voorkomen.

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Je hebt al een MINI Cabrio vanaf 23.350 euro (One), de John Cooper Works begint op zijn beurt pas bij 38.350 euro. Met wat leuke extra’s en de nodige personalisatie kan dat oplopen tot meer dan 50.000 euro! Misschien toch die – eveneens plezante – MINI Cabrio Cooper S (192 pk, vanaf 31.750 euro) eens van dichtbij bekijken?

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Alternatieven voor deze dakloze Britse topatleet zijn ondermeer de Abarth 595C Competizione (180 pk, vanaf 27.690 euro), BMW Z4 Roadster sDrive20i (197 pk, vanaf 40.300 euro), BMW 2 Reeks Cabrio 220i (184 pk, vanaf 41.855 euro), Mazda MX-5 2.0i (184 pk, vanaf 29.090 euro), Audi TT Roadster 40 TFSI (197 pk, vanaf 41.560 euro) of de Nissan 370Z Roadster V6 (328 pk, vanaf 42.450 euro).

Conclusie
Bijzonder plezant, zo zouden we de vernieuwde MINI Cabrio John Cooper Works omschrijven. Wegens de Euro 6d-TEMP update (lees: WLTP) was hij even verdwenen uit de catalogus maar dat is nu recht gezet. Er zijn praktischere, zuinigere, goedkopere en comfortabele manieren om je van A naar B te verplaatsen maar op een zonnige zomerdag en leuk/uitdagend traject zal deze MINI Cabrio JCW garant staan voor het nodige rijplezier, wapperende haren en een brede glimlach. Dit voornamelijk dankzij het stevige prestatiepotentieel, scherpe sturing en verslavende soundtrack.

Overzicht:
+ Hippe, personaliseerbare vormgeving
+ Prestatiepotentieel
+ Stuurgevoel / rijdynamiek / wegligging
+ Soundtrack
+ Afwerkingskwaliteit

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Zichtbaarheid naar achteren met dak open
– Beperkte bruikbaarheid (Belgisch klimaat, kleine koffer, kleine achterbank, …)

Kort Getest: MINI Cabrio John Cooper Works facelift 231 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem