Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013De speelse Suzuki Swift Sport kreeg laatstleden een beperkte facelift en is vanaf heden ook beschikbaar in een vijfdeurs configuratie!

De Suzuki Swift is al sinds 2000 een eigenwijze speler binnen het B-segment, ervoor kon je deze naamgeving zelfs al terugvinden in lokale markten. Met een compacte eigenheid, zuinige krachtbron en leuk rijgedrag proberen de Japanners voornamelijk jonge bestuurders aan te trekken, al is er ook een vijfdeurs variant die een stuk praktischer voor de dag komt. De Swift Sport doet het allemaal wat vlotter en sportiever maar was tot voor kort enkel beschikbaar als driedeurs, sinds de opfrisbeurt in 2013 werd dat gelukkig ook rechtgezet. De (visuele) vergelijking met die andere speelse stadswagen uit Engeland Duitsland kwam weer naar boven tijdens onze testperiode, al komt het prijskaartje een stuk voordeliger uit als je voor de Swift gaat.

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Voor de wijzigingen van de 2013 update moet je de Suzuki Swift van zeer dichtbij onder de loep nemen. Mocht je dat effectief doen zal je bi-Xenon verlichting en LED dagrijlichten vooraan opmerken net zoals een vernieuwde grille, stoere 17″ aluminium velgen en achteraan een subtiele spoiler en twee zeer aanwezige uitlaatpijpen. Wij reden met een maagdelijk witte Swift Sport maar gelukkig kan je ook nog kiezen uit andere mogelijkheden (+ €370), we verwelkomen met deze update ook een nieuwe blauw- en geeltint! Desondanks zijn sportieve looks blijft het geheel vrij discreet, menig omstaanders is was dan ook verrast van de peper wasabi in deze Suzuki.

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Binnenin valt het dan weer hard op dat Suzuki zijn eigen weg volgt en niet naar de concurrentie kijkt. Het geheel oogt vrij outdated met harde plastics en chromen omlijsting, al is geheel voor de Swift Sport wat opgefleurd met rode sieromlijsting. Een boordcomputer uit de vorige eeuw schenkt je nog steeds de informatie die je nodig hebt terwijl er wel automatische airco, een USB poort en keyless go terug te vinden is. De stoffen zetels zien het er op het eerste zicht niet al te best uit maar eens je plaats genomen hebt ben je direct enthousiast, ze zitten niet enkel goed maar bieden ook prima zijdelingse steun als het tempo wat opgedreven wordt. Een lederen interieurbekleding is optioneel verkrijgbaar (€1.045). De kofferruimte van 210 liter is niet te gemakkelijk te bereiken dankzij de diepe plaatsing, met de achterbank plat verdubbel je dat getal nog eens. Achteraan kan je perfect 3 kinderen plaatsen, dankzij de toevoeging van een extra paar deuren is de instap ook heel wat eenvoudiger geworden in vergelijking met zijn voorganger.

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Terwijl de reguliere Suzuki Swift beschikbaar is met zowel een benzine als dieselmotor en zelfs met een automaat heb je minder keuzevrijheid bij de Swift Sport. Je bent dan ook aangewezen op een 1.6-liter atmosferische – !!! – viercilinder, goed voor 136 vlotte pk’s en 160 Nm die via een manuele versnellingsbak met 6 verzetten de voorwielen aansturen. Een snelheid van 195 km/u is technisch gezien het hoogst mogelijke terwijl de wagen slechts 8,7 seconden nodig heeft om het eerste honderdtal aan te tikken op de cleane wijzerset. Het verbruik ligt volgens Suzuki op 6,4 liter en zelfs met de nodige portie #yolo ligt het maar iets hoger in werkelijkheid. De CO2 uitstoot bedraagt hier 147 g/km en de benzinetank slikt 42 liter brandstof, daarmee behaal je een autonomie van een stevige 500 kilometer.

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Met de keuze voor een atmosferische benzinemotor, handgeschakelde transmissie en een beperkt gewicht kan je de Suzuki Swift Sport in zekere zin omschreven als de laatste der Mohikanen inzake oldschool hot hatches. Intussen zijn we al gewend aan de turbolading, gunstige CO2 waardes en vingervlugge automaten, maar vroeger had niemand zoiets durven voorspellen. Met zijn 136 pk scoort de Suz ook niet de beste cijfers in het segment, toch brengt hij een ongelooflijke portie rijplezier voor een onklopbare prijs. Scherpe bochten neemt hij aan een ongeziene snelheid, het ESP systeem is uitschakelaar en tussensprints vormen ook geen enkel probleem, het moet intussen al duidelijk zijn dat deze compacte Japanner een stevige portie fun-to-drive met zich meebrengt. Het feit dat je zelf moet schakelen bevorderd ook het prestatiegevoel, om alles uit de kast te halen hou je de benzinemotor best in het hogere toerentalbereik. De keerzijde van de medaille is dat hij wel ietwat luidruchtig voor de dag komt op snelwegsnelheid, de Suzuki Swift Sport vertoeft dan ook het liefst op B-wegen. Qua veiligheid kan je in het slechtste geval beroep doen op zeven airbags, remhulp en gordelspanners.

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Suzuki vraagt voor de sportieve Swift Sport slechts €16.469, voor de nieuwe vijfdeurs betaal je minstens €17.069. Heel veel opties zijn er niet, al kan je naast het lederen interieur en een knappe koetswerkkleur nog kiezen voor een bagagedrager, tapijtensets en stootlijsten op de flanken. Als je het eens vriendelijk vraagt zullen ze ook een Pioneer multimedia- en navigatiesysteem inbouwen dat doet wat moet, al zijn er intussen betere mogelijkheden op de (after)markt die vlotter en intuïtiever voor de dag komen.

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Het segment van de kleine scheurijzers is de laatste jaren wat uitgedund in het voordeel van de grotere hot hatches, al kan je nog steeds terecht bij de Abarth Punto Evo (vanaf € 19.300), Renault Clio RS (vanaf € 24.950), Volkswagen Polo GTI (vanaf €23.000) en deze Japanner. De concurrenten zijn allemaal uitgerust met een automatische transmissie waardoor ze meer bruikbaar zijn tijdens de dagdagelijkse activiteiten maar verliezen ook een deel betrokkenheid in het sportieve avontuur.

Conclusie

De kans dat de Suzuki Swift Sport ooit boven je bed zal hangen in posterformaat als ultimate dreamcar is nihil, toch is hij misschien wel het meest bereikbare scheurijzer dat je kan vinden. Het feit dat deze Japanner gebruikt wordt voor de Touristenfahrten op de Nürburgring moet zijn indrukwekkende wegligging, scherp weggedrag en vlotschakelende handbak voldoende erkenning geven. Met de toevoeging van een vijfdeurs variant komt hij dagdagelijks ook al een stuk praktischer voor de dag, al blijft de beperkte kofferruimte misschien wel een pijnpunt. Binnenin heerst er wat een jaren ’90 sfeer en is het lang zoeken naar de verschillen met een reguliere Swift, al wordt het direct duidelijk als je plaatsneemt in de goedzittende stoelen. Met een onklopbaar prijskaartje is hij dan ook zeker een te overwegen aankoop waard als je als youngster iets sportief zoekt, het rijplezier is hier steevast aanwezig!

Overzicht:

+ Sporty en praktisch (5d)
+ Bochtenridder
+ Bereikbaar (prijs, verbruik, onderhoud)

– Technologische (interieur)achterstand
– Beperkte kofferruimte

Rijtest: Suzuki Swift 1.6 Sport 2013

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens