Rijtest: Ford Fiesta ST (2018)


En met de achtste generatie schiep Ford de eerste ST met driecilinder. Minder cc, meer humor?

Niet alleen bij BMW zijn ze overtuigd van de ideale 500 cc per cilinder, ook Ford valt bij de nieuwste Fiesta ST voor de charmes van een 1.5-liter driepitter. De eerste ST in de geschiedenis die draait op drie poten, doch nog geen halt toeroept aan de pk-race. De nieuwkomer perst er – op de ST200 versie na – alweer 18 pk’s meer uit dan de met pensioen gestuurde 1.6-liter viercilinder. Daarnaast is hij er voortaan ook als vijfdeurs beschikbaar en zijn er interessante nieuwigheden als een mechanisch sperdifferentieel, launch control, meerdere rijmodi en achterveren met torque vectoring. Ford deed voor de derde generatie Fiesta ST meer moeite dan ooit om zijn status als koning der junior hot hatches te verdedigen.


Om gewicht te besparen deed Ford het niet. Alles erop en eraan weegt de aluminium 1.5-liter driecilinder slechts een 10 kg minder dan de vorige krachtbron. Alleen moet octaanplezier anno 2018 ecologisch verantwoord zijn of je voelt je als een fervent vleesliefhebber die probeert te genieten van een lekkere T-bone middenin een kring van hipster-veggies. Op papier verbruikt de Fiesta ST slechts 6,0 l/100 km, bedraagt de CO2-uitstoot amper 136 g/km, heeft hij een roetfilter en is het zelfs de eerste driecilinder met cilinderuitschakeling. Maak je dus geen zorgen wanneer je keer op keer het gaspedaal vloert en tot 6.000 t/min doortrekt om de volle 200 pk aan te spreken. Deze ST stemt op Groen! Dat de driecilinder van nature al lekker gromt en nog eens extra kracht wordt bijgezet door een actieve uitlaatklep, overstemt diegenen die toch nog durven protesteren.

De Fiesta ST blijft weliswaar voorwielaangedreven. Hoe blijf je vermogen en koppel toevoegen zonder te resulteren in uitsluitend glimlachende bandenboeren? Een verbeterde Torque Vectoring Control om te beginnen en zeer kleverige Michelin 205/45 R17 Pilot Super Sports, maar vooral het optionele ST Performance Pack (€950). Voor dit zeer schappelijke bedrag krijg je er een mechanisch sperdifferentieel (LSD) van Quaife en een launch control bovenop. Whaap-whaap-whaap en de Fiesta ST schiet uit de startblokken om 6,5 seconden later 100 km/u te bereiken! Vervelend koppelstuur wordt zoveel mogelijk tegengegaan door het Torque Steer Compensation, al kan je er hem af en toe nog steeds op betrappen. In de bochten zorgt het LSD dan weer voor magie! Krijgt het binnenste wiel te veel koppel te verwerken, dan grijpt het systeem in en wordt er meer koppel gestuurd naar het buitenste wiel met meer grip. Je merkt meteen de toegevoegde waarde bij het uitkomen van bochten en al zéker als het wat natter ligt. De tijd dat een spatje regen deze hot hatch tot een nutteloos rondspartelend beestje reduceerde, ligt nu definitief achter ons.

Hoewel het voor ons een absolute must lijkt, is de Fiesta ST ook zonder het optiepack een prachtpuzzel van ingenieus samengestelde stukjes. Het speciaal ontworpen stuurgewricht met 12:1 ratio is daarbij een uitschieter. De verhouding is maar liefst 14% sneller dan de ST200. De snelle Fiesta reageert onmiddellijk, de feedback door het stuurwiel is schitterend en je hoeft ook nauwelijks te verpakken. Verder beschikt de geavanceerde RevoKnuckle-achtige voorophanging over Tenneco-schokdempers met RC1-technologie om een frequentieafhankelijke demping te verzekeren. En daarnaast is dit de eerste Fiesta ST met zogenaamde torque vectoring achterveren. Die regelen de kracht van de achterwielophanging zodat bochtkrachten rechtstreeks in de veren worden verplaatst, waardoor de laterale stijfheid toeneemt en je een nog scherper instuurgedrag krijgt. De torsieas achteraan heeft een rolstijfheid van maar liefst 1.400 Nm/graad. De stijfste ooit uit de ST-stallen! Ons enthousiasme kunnen we onmogelijk onder stoelen of banken te verstoppen. De nieuwe Fiesta ST doet ons hart nog sneller kloppen dan zijn voorganger. Het potentieel kan nog zoveel beter worden benut. Het super chassis zorgt voor instant happiness, soms op drie wielen door de bocht!

De ultieme speelvogel, hoewel de Fiesta ST binnenin een pak meer matuur werd. Hij neemt immers de comfortevolutie mee van de reguliere Fiesta met een verhoogd kwaliteitsgevoel. Minder knoppenzee, een mooi groot SYNC3-geïntegreerd scherm, extra innovatieve opties en betere materialen. ST-gewijs kan je natuurlijk de obligate badges niet negeren en krijg je opnieuw hard knuffelend Recaro-meubilair. Ze blijven wat aan de smalle kant, maar Ford luisterde wel naar de kritiek dat ze vroeger te hoog stonden. Je kan je kont nu een pak dichter bij het wegdek parkeren en ook enthousiastelingen met langere lichaamsbouw zijn welkom. Een nieuw knopje in de middenconsole tot slot leidt naar de inschakelbare rijmodi. Generiek sta je in ‘Normal’, maar er is ook een ‘Sport’ en ‘Track’-modus. In ‘Sport’ gaan motorsturing en gasrespons nog wat scherper met verder geopende uitlaatklep, in ‘Track’ worden alle systemen afgesteld op het behalen van de snelste rondetijden. Je bent dan ook volledig op je eigen kunnen aangewezen, de tractiecontrole staat immers uit en het ESC-systeem laat meer slip toe. Het kan ook volledig uit.

Buitenaf ziet de Fiesta ST er zeer bescheiden uit, nog meer als je hem bestelt als vijfdeurs. De bumpers zijn iets scherper en je krijgt standaard 17-inch velgen, maar we blijven opsmukmatig mijlenver weg van pakweg een Civic Type R. Personalisatie is mogelijk met de uitrustingsniveaus ST1, ST2 en ST3 en koetswerkkleuren zoals Frozen White en het Performance Blue van onze testwagen. De instapprijs van de Fiesta ST (€23.100) ging eerlijkheidshalve wat omhoog (€1.950), maar naast de extra fun krijg je ook weer meer uitrusting. SYNC3 met Apple Carplay en 6,5-inch scherm, Lane Keeping Aid, Cruise Control enz. Bovendien is het nog een pak minder dan de special edition ST200 (€28.685) en enkele van de concurrenten zoals de Volkswagen Polo GTI (€27.670) en Renault Clio RS (€31.025). Hij is zó competitief geprijsd dat je Ford de kleine meersom (€950) voor het Performance Pack wel moet vergeven.

Rijtest: Ford Fiesta ST (2018)
Conclusie
De Ford Fiesta ST overtuigt vanaf de eerste seconde. De nieuwe 1.5-liter driecilinder doet de oude krachtbron al snel vergeten. Hij is alert, klinkt begeesterend en zet puike prestaties neer. Maar bovenal schuilt de magie van deze kleine hot hatch in zijn meesterlijke ophanging gekoppeld aan het zeer directe stuurwiel. Er is geen vertraging, geen tussenniveau tussen man en machine. Elke input die je geeft, wordt meteen vertaald in een sensationele beweging. De Fiesta ST is verslavend! Hij blijft in onze ogen nog steeds de beste fun-for-money op de markt. Wij zouden zonder twijfel ook het Performance Pack toevoegen om te kunnen genieten van het mechanische sper. Het legt de griplimieten een pak verder en doet de ST zichzelf overstijgen. Zelfs in minder gunstige weersomstandigheden.

Overzicht:
+ Stuurgevoel
+ Sensationele rijdynamiek
+ Mechanisch sperdifferentieel
+ Competitief geprijsd / beste fun-for-money verhouding

+/- Lager gemonteerde, maar nog wel krappe Recaro’s

– Hard / nerveus op de snelweg

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...