Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)De stoere Across is met 306 pk niet alleen de krachtigste Suzuki, het is ook de enige plug-in hybride die momenteel in de catalogus staat!

Zoals elke autoconstructeur moet ook Suzuki aan een zuiniger en milieuvriendelijker gamma werken. Zuiver elektrische modellen ontbreken momenteel nog, wel zijn ze bijna allemaal voorzien van mild hybride (12V of 48V) ondersteuning. En zowel de Vitara als de S-Cross krijgen binnenkort een gloednieuwe hybride motorisatie mee!

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Toch moet de Japanse autobouwer sneller haar Europese CO2 uitstoot verlagen om stevige boetes te ontlopen. Het ontwikkelen van nieuwe modellen/aandrijflijnen vraagt zodanig véél geld en tijd dat een uniek samenwerkingspact met Toyota zich aandrong. Zo krijgen we met de Across plug-in hybride een tweede Suzuki model dat rechtstreeks afstamt van een Toyota. Eerder zag zo al de Swace hybride stationwagon het levenslicht.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Gekende vormgeving

De stoere Suzuki Across plug-in hybride is duidelijk gebaseerd op de Toyota RAV4 PHEV. Wie goed kijkt zal naast de merklogo’s een nieuwe grille én smalle(re) LED koplampen opmerken. Het kleurboek telt zes mogelijkheden: Dark Blue, Silver, Grey, Sensual Red, Attitude Black en Platinium White Pearl. Die laatste zien we hier schitteren. Zoals steeds met 19” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

De riante buitenafmetingen zorgen voor de nodige ruimte binnenin, zo is er voldoende plaats voor vijf inzittenden en 490 liter bagage in de koffer. Met de achterbank plat stijgt het laadvolume tot maximaal 1.604 liter. En trek je desgewenst nog eens 1.500 kg (geremd). De hogere koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Geen navigatie te bespeuren

Suzuki zou liegen mochten ze verkondigen dat er veel moeite werd gestoken in een interieur redesign. Op een aangepast stuurwiel na kunnen we geen noemenswaardige verschillen terugvinden. Net zoals bij de RAV4 spreken we hier van een eerder sobere sfeer inzake vormgeving en materiaalgebruik. Dit ondanks de contrasterende stiknaden, aluminium accenten en comfortabele zetels. Zoals het een Japanse autoconstructeur betaamt, is de bouwkwaliteit wel prima!

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Naast een informatief 7” TFT display tussen de analoge tellers komt de Suzuki Across ook met een 9” multimediadisplay. Dat is moderner en vooral functioneler dan zijn oldschool vormgeving doet vermoeden. Vreemd genoeg zonder navigatie ondanks de aanwezigheid van een daarvoor bestemde fysieke sneltoets. Suzuki is er klaarblijkelijk niet in geslaagd om een “opgekuiste” versie van Toyota’s navigatiesysteem te integeren. Officieel omdat de consument daarvoor toch op zijn slimme telefoon (lees: Apple CarPlay / Android Auto) rekent.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Suzuki Across aandrijflijn, laadtijden en rijbereik

De aandrijflijn van de Across omvat maar liefst drie motoren. Een 2.5-liter benzinemotor (180 pk) vooraan, een elektromotor (182 pk) vooraan en een elektromotor (54 pk) achteraan. Op magische wijze uiteindelijk goed voor een systeemvermogen van 306 pk! Daarmee is deze nieuwkomer direct de krachtigste én snelste Suzuki. Want voor de 0-100 sprint heb je maar 6 seconden nodig, de topsnelheid ligt op 180 km/u. Tenzij je zuiver elektrisch rijdt, dan doe je 10 seconden over de nul-naar-honderd sprint en haal je maximaal 135 km/u.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Met de 18,1 kWh lithium-ion batterij geraak je emissieloos 75 km (WLTP) ver. Reken op 60 à 65 km in de praktijk of nog meer in een stedelijke omgeving, hoe dan ook een bovengemiddeld knap resultaat! Laden kan hier aan maximaal 3,3 kW. Dan hang je ongeveer 5 uur aan een Wallbox of laadpaal. Met een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW) moet je bijna 8 uur rekenen.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Wie steeds plichtbewust stekkert kan niet enkel terugvallen op een riant rijbereik (800+ km), ook het benzineverbruik blijft bijzonder beperkt. Officieel spreekt Suzuki van 1,3 liter benzine maar alles onder de 5 liter is sowieso mooi meegenomen. Toch voor een SUV van 2.000 kg! En van de 22 g/km CO2 uitstoot wordt zowel jouw boekhouder als Suzuki Europa zéér gelukkig. Ter info, in de benzinetank past er 55 liter.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Met een eenvoudige druk op de EV knop rij je zuiver elektrisch of wordt de batterijcapaciteit voor later gehouden. Je kan de benzinemotor ook overuren laten draaien om zo het accupack te voeden. Vertrouwen op het Auto EV programma is ook een optie, dan voorziet het systeem zelf een optimale energiestroom.

Rijgedrag

Wie naast groen ook nog eens avontuurlijk is kan als alternatief voor de gekende Eco, Normal en Sport rijparameters ook voor Trail kiezen! Die zorgt voor extra stabiliteit, grip en controle dankzij automatische regeling van onder meer de sperdifferentieelwerking. Afhankelijk van de situatie/ondergrond wordt er tot 80% van het vermogen naar de achteras gestuurd. In normale omstandigheden ligt de focus volledig vooraan. Als we de Japanners mogen geloven is deze PHEV tot echte 4×4 prestaties in staat!

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Wij vertoefden toch vooral op geasfalteerde paden waar de Suzuki Across zich van zijn beste kant liet zien. Toch met een rustige rijstijl, kwestie van de traploze transmissie (e-CVT) niet te veel te bruuskeren. Ondanks de stevige prestatiecijfers ligt de focus hier toch duidelijk op het comfortgehalte. Iets dat versterkt wordt dankzij het grote EV rijbereik met bijhorende rust/stilte.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Eveneens rustgevend zijn de vele actieve en passieve rijhulpmiddelen naast 7 airbags. Onder meer verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, Rear Crossing Traffic Alert, dodehoekverklikkers, achteruitrijcamera en noodremhulp met voetgangers/fietsersdetectie.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Prijs en concurrentie Suzuki Across

Suzuki levert de Across PHEV enkel in de full option GLX (Grand Luxe eXtra) uitvoering waarbij je enkel moet bijbetalen voor een koetswerkkleur. Met een vanafprijs van 56.999 euro is het tevens de duurste Suzuki, dit zonder rekening te houden met enige commerciële tegemoetkoming. Steeds met 5 jaar garantie.

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Voor een RAV4 PHEV – mét ingebouwde navigatie en een 6,6 kW boordlader – vraagt Toyota minstens 57.930 euro. Andere soortgelijke SUV PHEV’s – zonder premiumbadge – zijn de Opel Grandland Hybrid (225 pk, vanaf 44.350 euro), Hyundai Tucson Plug-in Hybrid (265 pk, vanaf 45.449 euro), Jeep Compass 4xe (240 pk, vanaf 51.340 euro), Ford Kuga Plug-in Hybrid (225 pk, vanaf 41.880 euro) en Seat Tarraco e-Hybrid (245 pk, vanaf 48.210 euro).

Conclusie

Inderdaad. Het is behoorlijk vreemd om hedendaagse Toyota’s met minimale aanpassingen terug te zien bij de lokale Suzuki verdeler. Maar gezien de bijzonder strenge Europese regelgeving inzake CO2 uitstoot valt een dergelijke rebadging een stuk beter te begrijpen. En met de Across plug-in hybride heeft Suzuki ook een gloednieuw model slash vlaggenschip in de aanbieding. Zowaar goedkoper dan zijn donormodel zelfs! Hetzij met enkele vraagtekens zoals het matige laadvermogen, de afwezigheid van ingebouwde navigatie en de stevige vanafprijs. Toch lijkt het totaalpakket best interessant gezien de royale basisuitrusting, véél binnenruimte, aangename aandrijflijn met riant EV rijbereik, comfortabel rijgedrag en interessante garantievoorwaarden. Zakelijke rijders profiteren hier – nog even – van de nodige fiscale voordelen.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Ruim interieur
+ Riant elektrisch rijbereik (75 km)
+ Rustgevende ervaring
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Gezonde prestaties
+ Wegligging
+ Rijkelijke basisuitrusting (lees: direct full option)

? Géén navigatie…

– Stevige prijs
– Gedateerde vormgeving infotainmentsysteem
– Trage interne lader (3,3 kW)
– Luidruchtige (CVT) onder belasting

Rijtest: Suzuki Across plug-in hybride 306 pk PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie suzuki.be!