Officieel: Seat Tarraco e-Hybrid plug-in hybride (2021)Bijna twee jaar naar de aankondiging maakt de fiscaal vriendelijke en zuinige Seat Tarraco e-Hybrid PHEV zijn opwachting in de showrooms.

Een uitgesproken sportieve Tarraco SUV moeten we bij Seat (of CUPRA) niet direct verwachten, wel krijgen we met de Tarraco e-Hybrid er een waardig topmodel bij. Die was tezamen met de sportief ogende FR uitrustingslijn reeds aangekondigd in 2019 maar maakt nu pas zijn commercieel debuut. Daarmee krijgt het Seat gamma na de Leon e-Hybrid er nu een tweede plug-in hybride telg bij.

De Tarraco PHEV combineert een 1.4-liter TSI benzinemotor en een elektromotor om 245 pk / 400 Nm koppel te leveren. Hiermee haal je 100 km/u in 7,5 seconden en is een topsnelheid van méér dan 200 km/u nog steeds mogelijk.

Met een beperkte CO2 uitstoot van 37 à 47 g/km (afhankelijk van de uitvoering/uitrusting) kan je daarmee fiscaal gezien de nodige (interessante) voordelen bekomen, om het opgegeven normverbruik (1,6 à 2,1 liter benzine per 100 km) te halen zal je toch veel moeten laden. Het 13 kWh lithium-ion batterijpakket is goed voor een zuiver elektrisch rijbereik van 49 km (WLTP), dit maximaal aan 140 km/u. Opladen kan in 3u30 aan een Wallbox (3,6 kW) of 5u aan een klassiek stopcontact (2,3 kW).

Ook de Seat Tarraco e-Hybrid komt met de klassieke Eco, Normal, Sport en Individual rijmodi, om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de beschikbare batterijcapaciteit is er ook keuze tussen e-Mode, Automatic Hybrid of Manual Hybrid. Tevens zijn er fysieke E-Mode en S-Boost knoppen voorhanden.

Een reguliere Seat Tarraco (1.5 TSI 150 pk Style) is er vanaf 34.830 euro, voor de 245 pk sterke Tarraco e-Hybrid moet je respectievelijk 47.250 euro (Xcellence) of 48.250 euro (FR) op tafel leggen. Je lokale Seat verdeler helpt je graag verder.

Lees hier onze rijtest met de Seat Tarraco 2.0 TSI 190 pk!