Officieel: Renault Austral E-TECH Hybrid SUV (2022)Met de gloednieuwe Austral wil Renault een serieuze rol van betekenis spelen in het populaire SUV segment!

Na de lancering van de zuiver elektrische Mégane E-TECH Electric komt Renault met een tweede belangrijke nieuwigheid in 2022. Dat is de Austral SUV die het stokje overneemt van de Kadjar die maar niet kon doorbreken in het populaire segment. De technische basis mag dan overkomen van zijn Japanse evenknie, de Renault Austral wil minstens beter doen!

Enerzijds doen de Fransen dat met een (knappe?) vormgeving die ze als Sensual Tech omschrijven. Stoer maar toch karaktervol, onder meer met de nodige karakterlijnen en typerende C-vormige Full LED lichtblokken. Inzake personalisatie kan je zelfs voor een duotone koetswerkkleur gaan, al dan niet met 17” tot 20” velgen.

De Renault Austral is 4,51 meter lang, 1,83 meter breed en 1,62 meter hoog wat op alle vlaken beter is dan de Kadjar terwijl ook de wielbasis toenam. Dat is goed nieuws voor de binnenruimte waar er een verschuifbare achterbank (16 cm) en menig opbergvakken terug te vinden is. In de koffer past er 575 à 1.525 liter bagage, tenzij je voor de E-TECH Hybrid motorisatie kiest. Dan moet je het doen met een laadvolume van 430 à 1.455 liter.

Binnenin oogt het interieur behoorlijk modern dankzij het in elkaar lopende digitaal dashboard (12,3”) en het infotainmentsysteem (12”). Optioneel in combinatie met nog een head-up display (9”). Inzake technologie rekent de Austral op Android Automotive met dus Google Maps als navigatiehulp, Google Assistant spraaktechnologie en over-the-air updates. Uiteraard zijn alle moderne rijhulp/veiligheid ook aanwezig zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, 360° camera, parkeerhulp, noodremassistentie, dodehoekverklikkers, … De interieursfeer wordt versterkt door de Living Lights LED verlichting.

Geëlektrificeerd motorengamma … zonder EV of diesel

Zowel een dieselmotor als zuiver elektrische variant is nergens te bespeuren. Wel zijn alle beschikbare benzinemotoren voorzien van enige elektrische ondersteuning. Zo is er de Mild Hybrid 12V (140 pk of 160 pk), Mild Hybrid Advanced (130 pk) of E-TECH Hybrid (160 pk of 200 pk). Die laatste omvat een 1.2-liter driecilinder, twee elektromotoren en een 1,7 kWh accupack. Alvast goed voor een beperkte CO2 uitstoot van 105 g/km. Later zou er nog een PHEV variant (kunnen) bijkomen.

Wegens te beperkte vraag is de Renault Austral louter voorwielaangedreven. Wel kan je desgewenst voor 4Control vierwielsturing opteren waardoor de achterwielen (tot 50 km/u) ongeveer 5 graden kunnen meedraaien. Dit in tegengestelde richting om zo de draaicirkel te verkleinen.

Renault Austral Espirit Alpine topmodel

De Austral productie werd toegewezen aan de fabriek van Palencia (Spanje), tegen de herfst verwachten we hem in de showrooms. Op een Belgische prijs is het nog even wachten. Wel laat Renault weten dat het topmodel geen RS Line badge zal krijgen. Die eer is vanaf nu weggelegd voor het Esprit Alpine uitrustingsniveau met de nodige sportieve details/afwerking.