Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)De vernieuwde Renault Kadjar legt de focus op comfort, kwaliteit en gebruiksgemak met ondermeer een frisse neus, nieuwe motoren, vierwielaandrijving en het Black Edition uitrustingsniveau!

Sinds 2015 speelt de Kadjar voor Renault in het populaire SUV segment, goed voor 450.000 verkochte exemplaren. Na een opfrisbeurt voor de Captur crossover en volledig nieuwe Koleos SUV was het aan de beurt voor de Kadjar om (lichtjes) onder het mes te gaan, dankzij de deugddoende facelift moet de Franse avonturier voldoende sterk staan ten opzichte van het steeds groter wordende compact SUV segment.

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

De nieuwe Kadjar laat zijn lijnenspel evolueren tot een nog aantrekkelijker, vloeiender en geraffineerd geheel”, zo omschrijft Renault de designevolutie. Wij houden het op een volledig herwerkte voorzijde (à la Captur en Koleos) met fijne LED dagrijverlichting (die vanaf nu als richtingaanwijzers functioneren), heldere (optionele) LED Pure Vision lichtblokken en een hertekende achterzijde. Daarnaast staan er drie nieuwe koetswerkkleuren (Vert Oural, Bleu Iron en Gris Highland) en vier nieuwe 17″/19″ velgen in de Kadjar catalogus. Gloednieuw is ook het Black Edition uitrustingsniveau bovenaan het gamma met sportieve details zoals zwarte spiegelkappen, Alcantara zetelbekleding, contrasterende bodemplaten en blitse 19” lichtmetalen velgen. In tegenstelling tot wat de naamgeving doet vermoeden kan je eenvoudigweg een gekleurde Black Edition verkrijgen!

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Binnenin werd er extra energie/moeite gestoken in een kwalitatieve afwerking (fijnere naden, nauwkeurige assemblage, …) wat duidelijk rendeert in de Kadjar, écht sfeervol is het echter niet gezien de vele verschillende soorten kunststof. Centraal de middenconsole prijken er drie moderne draaiknoppen met display (à la Duster) voor de airco, daarboven een 7” touchscreen dat allerhande moderne functionaliteit (navigatie, connectiviteit, multimedia, …) omvat. Om écht vlot te functioneren kan die wel nog wat extra RAM geheugen gebruiken net zoals een visuele upgrade/update… Speciaal voor de geconnecteerde/multimediale medemens is de Kadjar goed voor vier USB poorten én kan de Fransman overweg met Apple CarPlay / Android Auto.

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Naast de hoge(re) zitpositie (= gemakkelijke instap en goed overzicht rondom) geniet de Kadjar van een stevige portie praktisch gebruiksgemak met een ruim interieur, wat versterkt wordt door te kiezen voor het grote panoramisch glazen dak. De zetels werden aangepast om nog comfortabeler te wezen net zoals de verschuifbare armsteun en grotere bekerhouders in de deurpanelen/middenconsole. In de koffer past er 527 liter bagage, met de achterbank plat (wat zeer eenvoudig gaat met het Easy Break systeem) loopt dat op tot een laadvolume van maximaal 1.478 liter.

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Onder de motorkap van de nieuwe Renault Kadjar zitten er allemaal nieuwe motoren, zijnde een 1.3-liter TCe benzine (140 pk of 160 pk), 1.5-liter Blue dCi (115 pk) en de 1.7-liter Blue dCi (150 pk) diesels. Standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, wie wil kan opteren voor de EDC 7-traps automaat met dubbele koppeling. Deze vervangen respectievelijk de 1.2 TCe en 1.6 dCi in een meer krachtige/zuinige en efficiënte uitvoering.

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Dankzij de innige samenwerking met Nissan profiteert Renault – en in dit geval de Kadjar – van de Japanse knowhow qua vierwielaandrijving en de nodige terreinkwaliteiten (vergrendelbaar middendifferentieel, 20 cm bodemvrijheid, grote op/afrijhoeken, …). Hier wel enkel te verkrijgen met de 150 pk sterke turbodiesel en manuele versnellingsbak. Voor wie het wat minder avontuurlijk ziet is er op de voorwielaangedreven versies een Extended Grip optie beschikbaar (in combinatie met Mud & Snow (M&S) banden) voor extra controle/stabiliteit op slechte ondergrond (zand, modder, regen, sneeuw, …).

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)
Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Voor een eerste kennismaking met de nieuwe Kadjar trokken we richting Sardinië waar de kwaliteit van het asfalt ons deed denken aan België. De handgeschakelde 1.3 TCe 140 pk maakte indruk met zijn soepel rijgedrag en stille loopcurve, daarnaast lag de focus hier overduidelijk op een comfortabel weggedrag met een licht stuurgevoel. Vlotter ging het met de 160 pk sterke benzine met automaat die sneller dan zijn schaduw schakelt, nog steeds zonder al te veel lawaai te produceren. Met de dCi 150 pk 4×4 trokken we richting het offroadparcours waar de mogelijkheden legio bleken te zijn! Al zal het Extended Grip systeem vermoedelijk volstaan voor in het stedelijke Vlaanderen.

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Om steevast een aangename rit te kunnen bieden aan alle inzittenden rekent de vernieuwde Kadjar op 10 verschillende rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen zoals handenvrije parkeerhulp, noodremhulp, botswaarschuwing, rijstrookwaarschuwing, dodehoekverklikkers en een slimme camera die verkeersborden (meer specifiek de snelheidsborden) kan herkennen en zo de actuele maximum snelheid aangeeft.

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

De nieuwe Renault Kadjar is beschikbaar met vijf uitrustingsniveau’s zijnde Life, Zen, Limited, Intens en de Black Edition nieuwkomer. Instapper van dienst is de Kadjar TCe 140 Life aan 23.855 euro waarna het doorloopt tot 38.375 euro voor de Kadjar Blue dCi 150 4×4. Meer dan 60% van de verkochte Kadjar’s in België was in het verleden voorzien van een benzinemotor en Renault gaat er vanuit dat die trend zich zal doorzetten waardoor het ietwat jammer is dat er een vierwielaangedreven benzineversie ontbreekt.

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

De Renault Kadjar zag de voorbije jaren zijn concullega’s toenemen van 25 tot 40 stuks en er gaat geen autosalon voorbij of er komt wel een nieuwe bij. In Belgie is de Volkswagen Tiguan de onbetwiste marktleider met de Nissan Qashqai, Hyundai ix35 / Tucson, BMW X1, Peugeot 3008, Dacia Duster, Toyota C-HR, Opel Grandland X en Opel Mokka X in zijn zog, al mogen we de Kia Sportage, Mazda CX-5, Citroen C5 Aircross en Ford Kuga zeker niet vergeten. Met de populaire Qashqai deelt deze Renault overigens heel wat techniek wat het nog moeilijker maakt voor de Kadjar om zich écht te gaan differentiëren, om nog maar te zwijgen van de capabele – en scherper geprijsde – Dacia Duster!

Conclusie
De vernieuwingsmissie van de Renault Kadjar oogt na een eerste kennismaking alvast geslaagd, de Franse compact SUV is aantrekkelijker en comfortabeler dan voordien. Dit dankzij zijn frisse looks, opgewaardeerd interieur, hoogwaardige(re) afwerking, extra functionaliteit en een gloednieuw – en efficiënt – motorengamma! Voor de meerwaardezoekers introduceert Renault opnieuw een vierwielaangedreven dCi uitvoering én een Kadjar Black Edition topversie met de nodige visuele addenda. Tezamen met de nieuwe Koleos en opgefriste Captur staat het avontuurlijke crossovergamma van Renault opnieuw sterk in zijn schoenen, iets dat met de immense (interne) concurrentie geen overbodige luxe is.

Overzicht:
+ Frisse/stoere looks
+ Ruim interieur
+ Afwerkingskwaliteit
+ Vlotte/stille motoren
+ Comfortabel weggedrag

– Stevige (lees: moordende) concurrentie
– Geen TCe 4×4 / dCi 4×4 EDC versie

Kort Getest: Renault Kadjar facelift (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...