Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)De tweede generatie Dacia Duster werd comfortabeler, stiller, moderner en komt nog steeds met een onklopbaar prijskaartje maar volstaat die befaamde no nonsens strategie anno 2018 nog?

Moederbedrijf Renault had het Duster succes nooit kunnen voorspellen maar in de financiële crisistijden (medio) 2009 kwam de stoere Roemeen met z’n no nonsens strategie op juiste moment. Een functionele/praktische/degelijke SUV die ook nog eens zeer scherp geprijsd was, het concept was zodanig goed dat je ze het basic interieur en luidruchtigheid zo vergaf.

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

Meer dan een miljoen geproduceerde exemplaren later mag de Duster gerust aanzien worden als Dacia’s succesvolste model (lees: vlaggenschip). Ook in België is hij een populaire keuze desondanks het grote SUV aanbod en het budgetimago. Daaraan werd al wat gesleuteld met een eerste opfrisbeurt in 2013 en een nieuwe automaat maar op het Autosalon van Brussel 2018 stond de gloednieuwe, tweede generatie Dacia Duster, mooi te pronken op de Heizel!

Die nieuweling bouwt verder op de bestaande architectuur maar werd onderhuids sterk bijgepunt, zo is het chassis voorzien van sterker/lichter staal. De buitenafmetingen blijven zo goed als identiek maar dankzij de herpositionering van de vooruit (10 cm meer naar voor) is er binnenin meer ruimte te bespeuren. De nieuwe grille mét LED dagrijverlichting en een stoere bodembeschermplaat is overduidelijk geïnspireerd op die van de Stepway collega’s, achteraan pronken er herkenbare LED lichtblokken. Met de optionele 17” velgen staat hier dan ook een karaktervolle en zelfverzekerde Roemeen, de brede (fake) luchthappers zijn dan weer net teveel van het goede…

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)
Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

Binnenin steekt Dacia het budgetgehalte (lees: véél kunststof en harde materialen) van de nieuwe Duster niet volledig weg maar probeert het geheel wel wat op te fleuren met goedzittende zetels, een stuurwiel dat (eindelijk) zowel in de hoogte als breedte te verstellen is, vliegtuigschakelaars en draaiknoppen voor de automatische airco mét een ingebouwd scherm! Dit allemaal zonder te raken aan het strakke en functionele karakter van de SUV, want naast meer dan voldoende been/hoofdruimte is er 478 liter (tot maximaal 1.623 liter!) bagageruimte voorhanden. Dankzij de hoge zitpositie krijg je een goede zichtbaarheid rondom net zoals een gemakkelijke instap.

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)
Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

Dacia’s MediaNav infotainmentsysteem is nog steeds een schoolvoorbeeld voor de volledige sector en werd nu iets hoger/beter in het zichtveld van de bestuurder gepositioneerd. Het is overigens relatief bereikbaar (+ 400 euro) en werkt ook nog eens zéér overzichtelijk, snel, accuraat en kan overweg met moderne technologie zoals slimme navigatie en Apple CarPlay / Android Auto. Nog meer gadgets zijn er in de vorm van een handenvrije contactkaart én maar liefst vier camera’s rondom (!) die parkeermanoeuvres sterk vergemakkelijken. Het handschoenkastje is dan weer opmerkelijk klein wat zijn nut ietwat fnuikt, allerhande prullaria kan gelukkig weggewerkt worden in de vele opbergvakken.

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

De tweede generatie Dacia Duster (die in andere regio’s met Renault logo door het leven gaat) rekent op twee benzinemotoren (1.6 SCe 115 pk en 1.2 TCe 125 pk), begin volgend jaar zal de nieuwe 1.3 TCe hier zijn intrede maken. Dieselrijders zijn aangewezen op de 1.5 dCi viercilinder met 90 pk of 110 pk. De reguliere uitvoeringen krijgen een manuele transmissie (vijf of zes verzetten) en voorwielaandrijving, de topversies komen met de EDC automaat én zelfs vierwielaandrijving. In het stedelijke Vlaanderen is zo’n Duster 4×4 ietwat van het goede teveel, anderzijds konden we in het verleden zelf de indrukwekkende offroadkwaliteiten ontdekken en we gaan er prat op dat de nieuweling hetzelfde kan. Misschien zelfs nog beter dankzij de aangepaste Lock functie, vertrekhulp, Hill Descent Control (afdaalhulp) en grotere aan/afrijhoeken!

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)
Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

Onze geteste Dacia Duster was voorzien van de 1.2-liter viercilinder turbobenzine met 125 pk / 205 Nm (138 g/km) en de manuele 6-bak. Sprintjes trekken is hiermee niet aan te raden want de 0-100 chrono neemt meer dan 10 seconden in beslag, volgens het gelijkvormigheidsattest kan je een topsnelheid van 179 km/u halen. Interessanter is hier het beperkte verbruik van 7 liter benzine per 100 km.

De nieuwe Duster is stiller en comfortabeler dan zijn voorganger (#1 feedback van het huidige klantenbestand) dankzij diverse lagen extra isolatie in het koetswerk en motorblok. Technische aanpassingen aan het onderstel/ophanging dragen dan weer hun steentje bij aan het correcte/duidelijke weggedrag. De elektrische stuurbekrachtiging is anderzijds nog steeds aan de slappere kant al zouden de bestaande klanten zich daar niet aan storen aldus Dacia.

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

Op vlak van veiligheid moet je het zien te doen met vier airbags, dikkere hoofdsteunen, gordelwaarschuwing en grotere buitenspiegels naast de verstevigde basisstructuur, ietwat mager in deze moderne tijd. Via de optielijst kan je dodehoekwaarschuwing, cruise control en automatische lichten krijgen op de nieuwe Duster!

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

De nieuwe Duster is de jouwe voor minder dan 12.000 euro wat net geen 300 euro meer is dan voordien. Zelfs na al die jaren nog steeds onklopbaar! Dacia voorziet het Access, Essential, Comfort en Prestige uitrustingsniveau’s, negen koetswerkkleuren, diverse velgen en interessante packs (Look Pack, Techno Pack, Pack Navigatie, …) waarmee je op het einde van de rit véél auto krijgt voor een relatief beperkte som geld. Zo was ons full option testmodel goed voor slechts 18.550 euro, een bedrag waarvoor je met moeite de instapversie kan krijgen bij de conculega’s.

Gezien het immense succes van de SUV koetswerkvorm zijn er conculega’s bij de vleet, zowel bij de grotere crossover’s (B-segment) als compact SUV’s (C-segment) waartussen de Dacia Duster ietwat valt. Denk dus maar aan de Seat Arona, Mazda CX3, Kia Niro, Suzuki S-Cross, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Opel Mokka X en vele anderen.

Conclusie
De nieuwe Duster mag dan op zijn voorganger lijken, in werkelijkheid is de populaire Roemeense SUV op alle vlakken een stuk beter geworden. Ook oogt de Duster een pak volwassener dankzij de moderne lichtblokken en brede heupen. Op vlak van interieur, comfort en isolatie gaat de Duster er eveneens sterk op vooruit wat het comfortabele rijgedrag versterkt. De Dacia badge voorop zorgt voor sommige (zogezegd premium?)rijders nog steeds voor enige vorm van schroom, anderzijds krijg je hier nog steeds het meeste waar voor je geld waardoor je minder belang gaat hechten aan de harde plastics en het lichte stuurgevoel. Grootste vraag is nog steeds: waar blijft dé no nonsens concurrent voor de Dacia Duster?

Overzicht:
+ Volwaardige SUV looks
+ Hoge zitpositie / goede zichtbaarheid / gemakkelijke instap
+ Comfortabel weggedrag
+ Ruim interieur
+ Weggedrag
+ Vanafprijs/optiebeleid
+ Moderne uitrusting

– Sober materialen
– Gevoelloos/licht stuurgevoel

Rijtest: Dacia Duster SUV 1.2 TCe 125 pk 4x2 Prestige (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem