Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)Samen met een deugddoende facelift krijgt de nieuwe Opel Mokka X ook een nieuwe 1.4 benzine met automaat.

Diesels mogen dan wel op hun retour zijn, SUV’s in alle geuren en kleuren blijven bijzonder populair. Vandaar dat oliestokers niet automatisch meer de meest voor de hand liggende keuze hoeven te zijn. Opel is al een tijdje bezig zijn ietwat verouderde motorengamma bij te schaven en introduceert daarom de nieuwe 1.4-liter benzine die we kennen van de nieuwe Astra. 153 pk sterk levert de fluisterstille viercilinder op papier correcte prestaties maar deze Mokka X kan elke pk zeker gebruiken. Zeker met de standaard vierwielaandrijving van deze motorisatie waardoor het rijklaar gewicht van dit exemplaar net niet aftikt op een stevige 1,7 ton.

Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)

Met de tussentijdse facelift krijgt iedere Mokka, net als iedere andere Opel SUV de toevoeging X met zich mee. Uiterlijk herken je de Mokka X aan zijn hertekende grille en bumpers rondom maar bovenal de (optionele) LED-verlichting die het geheel meteen een pak frisser doet ogen. Binnenin vinden we dan weer Opel’s meest recente infotainmentsysteem met aanraakscherm dat nu netjes geïntegreerd zit in het dashboard en tenslotte introduceren de Duitsers tal van actieve- en passieve veiligheidssystemen die in de eerste plaats ongevallen moeten zien te vermijden.

Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)

Naar goede gewoonte wil Opel overtuigen met comfortabel meubilair en dat is in deze Mokka X niet anders. De optionele elektrische, met leder beklede stoelen steunen op de juiste plaatsen en hebben zelfs een heuse massagefunctie maar zien er nogal lomp en zwaar uit – en dat zijn ze ook – maar daarover later meer. De rest van het interieur bleef al bij al bij het oude met een mix van geslaagde en minder geslaagde oppervlakken en materialen. En ook ergonomisch scoort de Mokka X niet bijster goed met nogal vreemde verhoudingen. Zeker met het grote dashboard waan je je daardoor nogal verloren in het interieur. De hoge zitpositie is dan weer aangenaam gezien de gemakkelijke instap, prima zichtbaarheid en overzicht rondom.

Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)

De Opel Mokka X moet het ook niet hebben van zijn rij-eigenschappen en communiceert dat direct én indirect op zowat alle vlakken. Van de vage, gevoelloze besturing over de sponzige remmen tot de futloze aandrijflijn, het is geen geslaagd huwelijk. De motor presteert op zich prima, iets wat eerder al konden ondervinden achter het stuur van de lichtere Astra, maar de Mokka zeult overgewicht mee en dat heeft zo zijn repercussies op het rij- en stuurgedrag.

Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)

Wat dat betreft moet de Opel zijn meerderen bekennen in tal van concurrenten die niet alleen efficiënter zijn maar bovenal stukken plezanter rijden. Dan denken we bijvoorbeeld aan de Mazda CX-3, Toyota C-HR of Fiat 500X. Een koppelrijke dieselmotor lijkt ons daarom beter geschikt. Wie liever toch het comfort en raffinement van de benzine heeft kiest vermoedelijk beter voor de 140 pk sterke tweewielaangedreven versie die gelijk ook een stuk goedkoper is.

Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)

Prijzen voor de nieuwe Mokka liggen beginnen bij 17.850 euro voor de Comfort-versie, inclusief 115 pk sterke 1.6-liter  Start&Stop, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Andere benzine- , diesel- en zelfs LPG-motorisatie(s) starten meteen vanaf het tweede uitrustingsniveau Edition. Voor deze 1.4 Turbo 4×4 met automaat ben je minstens 25.250 euro kwijt.

Conclusie
De nieuwe Opel Mokka X wil in de eerste plaats overtuigen met zijn zit- en rijcomfort, beter dan vlotte prestaties of stuurmansgedrag. De extra motorisatie met standaard vierwielaandrijving en automaat lijkt ons eerder weggelegd voor andere markten of een ouder cliënteel welk de klemtoon op comfort weet te appreciëren. Maar in een stilaan SUV-verzadigde markt liggen er tal van kapers op de kust. Want niet alleen Mazda, Fiat en Toyota maken rechtstreekse concurrenten, ook de Peugeot 2008, Renault Captur, Nissan Juke, Ford EcoSport of Skoda Yeti liggen op de loer.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Zit- en rijcomfort
+ Vanafprijs
+ Infotainmentsysteem

– Rijgedrag
– Gewicht
– Windgeluiden autosnelweg

Rijtest: Opel Mokka X 1.4 Turbo (2016)

Tekst: Pieter Ameye