Kort Getest: het vernieuwde Dacia gamma (2017)Het Roemeens Dacia laat er geen gras over groeien en voorziet updates voor bijna het volledig gamma met de populaire Logan & Sandero voorop!

Met een rationeel aanbod, populaire koetswerkvormen en de geproefde techniek van moederbedrijf Renault kon Dacia de laatste jaren echt uitgroeien tot een gevestigde waarde in autoland. Zo zitten de Roemenen dit jaar aan bijna 500.000 verkochte wagens in Europa en waren ze vorig jaar het 8ste bestverkopende automerk in België, voor échte kleppers als Nissan, Toyota en Hyundai bijvoorbeeld! Allemaal niet slecht voor een budgetmerk uit het Oosten dat initieel enkel daarginds serieuze levensvatbaarheid had, de economische crisis van eind 2008 deed Jan Modaal gelukkig anders inzien.

Kort Getest: het vernieuwde Dacia gamma (2017)

Het Dacia gamma omvat vandaag de dag de Dokker, Lodgy, Logan, Duster en Sandero modelreeksen en vooral die twee laatsten doen het zéér goed in Belgie met beiden een top5 positionering in hun segment! Sinds de start van Dacia in België (2006) werden er meer dan 115.000 wagens verkocht met zo’n Dacia badge voorop, ook elders in Europa doen ze het niet onaardig. Om dat succes verder te zetten vernieuwen ze zowaar het volledige gamma in één ruk met naast stilistische updates ook enkele belangrijke motorische wijzigingen. We trokken voor een eerste kennismaking al even naar Kroatië (niet toevallig het eerste land na Roemenië waar Dacia voet aan wal zette), de Belgische commercialisatie is voorzien voor maart 2017!

Dacia Sandero (Stepway)
De compacte hatchback bestseller krijgt de meest ingrijpende portie “facelift” toebedeeld, namelijk nieuwe lichtblokken voor- en achteraan met vierdelige LED dagrijlichten. Ook de bumpers, radiatorrooster en diverse chroomomlijstingen zijn gloednieuw. Het assortiment wieldoppen en lichtmetalen velgen zit in het nieuw (15″ tot 16″), Dacia introduceert nu ook een lichtbruine/grijze koetswerkkleur.

Binnenin vinden we heel wat nieuwigheden. Aftrappen doen we met een gloednieuw vierspakig stuurwiel mét functietoetsen en groot merklogo centraal, de toeter claxon zit hier nu ook mooi achter. Dij de duurdere uitvoeringen wordt het stuur afgewerkt met een exclusieve en uiterst resistente Soft Feel bekleding aldus de Roemenen. Dankzij doelgericht gebruik van chroom wordt de budgetsfeer wat gebroken, de nieuwe zetelbekledingen dragen op hun beurt goed bij aan een comfortabele ervaring.

Nog meer comfort krijg je door een achteruitrijcamera (naar gelang de versie) en de impulsbediening voor de ramen staat nu (eindelijk!) op de plaats waar je zou verwachten, hierdoor introduceert Dacia ook een handige wegklapbare armsteun en extra bekerhouder. Je smartphone past ook perfect in een houder op de passagierstoel, iets minder handig is het opbergvak/netje op de flank van de middenconsole. Mobiele apparaten op de achterbank hebben nu ook een 12V aansluiting ter beschikking. Praktisch blijft de Dacia Sandero met zijn 320 liter tot maximaal 1.200 liter bagageruimte.

Onder de motorkap van deze vijfdeurs vinden we ook een grote wijziging, de 1.2 16v is verdwenen en werd vervangen door een gloednieuwe 1.0-liter SCe 75 driecilinder! Deze atmosferische benzinemotor levert 75 pk en 97 Nm in combinatie met een manuele vijfbak. Prijsmatig is er geen verschil tussen de oude viercilinder en de nieuwe driecilinder!

De funky Sandero Stepway surft mee op het succes van stoere crossovers en volgt zijn meer rationele Sandero soortgenoten inzake de eerdergenoemde updates. Visueel trekt hij wel meer de kaart van de Duster met een soortgelijke voorbumper, een chroom bodemplaat/uitlaatstuk en donkere elementen.

De Dacia Sandero is te verkrijgen in drie uitvoeringen (Sandero, Ambiance, Lauréate) en met drie motorisaties (SCe 75, dCi 75, TCe 90 en dCi 90). De twee topversies zijn te combineren met de Easy-R, een gerobotiseerde transmissie (lees: een ‘automaat’ in de volksmond). In België ligt de vanafprijs van de Sandero al sinds 2008 ongewijzigd bij €7.990. De Dacia Sandero Stepway is enkel met de TCe 90 (Easy-R) en dCi 90 (Easy-R) te verkrijgen vanaf respectievelijk €10.600 en €12.100!

Dacia Logan (MCV)
De vierdeurs Logan en praktische Logan MCV break nemen bijna alle updates van de Sandero updates over, zijde de nieuwe voorzijde, de verlichting en het moderne interieur. Wegens de unieke koetswerkbouw blijft de verlichting achteraan de Logan MCV ongewijzigd maar dat mag de pret niet drukken, deze Roemeen is dan ook in staat om 573 liter tot maximaal 1.680 liter te stockeren. De reguliere Logan moet het op zijn beurt stellen met 510 liter tot 1.257 liter in een minder praktische vorm.

De Dacia Logan beperkt zich tot het essentieel aanbod met de SCe 75, dCi 75, TCe 90, het motorenaanbod van Logan MCV is iets breder met de dCi 90 (Easy-R) topdiesel. De vanafprijs van €6.990 voor de Logan is nog steeds een wereldrecord in koopjesland waardig, met minstens €8.990 voor de Logan MCV doe je uiteraard ook een goede zaak.

Dacia Dokker (Van / Stepway)
De Dokker, dé functionele combi van Dacia is nog steeds te verkrijgen als ultieme gezinswagen, als functionele Van of als funky Dokker Stepway. Met uitzondering van de Dokker Van krijgen ze nu ook het nieuwe familiegezicht aangemeten, de Stepway mag zelfs pronken met nieuwe 16″ lichtmetalen velgen!

Binnenin nemen ze bepaalde updates over van de Logan en Sandero zoals de chroom accenten, zetelbekleding, het vierspakig stuurwiel en logische positionering van de raambediening. De tweekleurige afwerking van het dashboard wordt vervangen door een nieuwe donkere uitvoering, achteraan krijgen we klaptafeltjes. Om het manoeuvreren te vergemakkelijken met de Dacia Dokker’s is er ook hier een achteruitrijcamera voorhanden.

Dacia Lodgy (Stepway)
De praktische Lodgy is nog steeds dé Dacia als je véél mensen of bagage moet vervoeren, als het allemaal wat kleurrijker mag is er daarvoor ook een Lodgy Stepway. Deze worden beiden ook wat vernieuwd met het strakkere familiegezicht en moderner interieur (inclusief klaptafels achteraan). Achteraan krijgt de kofferklep een mooie sierband uit chroom.

Dacia Duster dCi 110 4×2 EDC
Automatische transmissies worden steeds interessanter voor het Europese publiek dus voorzag Dacia alreeds de Easy-R, een gerobotiseerde versnellingsbak voor de Sandero en Logan. Nu wordt de populaire Duster ook voorzien van een automaat, zijnde het wel een efficiënt exemplaar met dubbele koppeling.

Deze EDC (Efficient Dual Clutch) is enkel te verkrijgbaar op de voorwielaangedreven Duster 1.5 dCi met 110 pk en 250 Nm, goed voor een CO2 uitstoot van 116 g/km en een theoretisch verbruik van 4,5 liter diesel per 100 km! Dit voor een meerprijs van slechts €1.200 ten opzichte van de handgeschakelde Duster 110 dCi 4×2.

Conclusie
Dacia volgt de logica en bijhorende tendensen, namelijk de meest populaire modellen (Logan & Sandero) het best opfrissen en die dan doortrekken naar de rest van het gamma. Dat allemaal zonder grote prijsverschillen met hun voorgangers, niets lijkt een verder succes van Dacia in de weg te staan. De term budget blijft misschien wel het grootste struikelblok maar als er naast 30.000 Belgische Facebook likes zelfs een Dacia Cherry fanclub is die de lokale gemeenschap samenbrengt en informeert zien we dat ook wel goed komen!

Kort Getest: het vernieuwde Dacia gamma (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem