Officieel: Dacia Duster SUV (2023)De nieuwe generatie Dacia Duster SUV komt komt (onder meer) met een hoekige/stoere vormgeving, moderner interieur én een zuinige hybride aandrijflijn!

Hij mag dan nog steeds ietwat miskent zijn door menig landgenoot, de Dacia Duster is écht een oerdegelijk product. Zelden krijg je zoveel ruimte en talent voor een zeer scherp budget. De voorbije 15 jaar werden er zelfs meer dan 2 miljoen Duster exemplaren!

De tweede generatie werd in 2017 gepresenteerd en midden 2021 wat opgefrist. Maar tegen de lente van 2024 staat er een gloednieuwe Duster SUV bij de lokale Dacia verdeler.

De nieuwe Dacia Duster haalde zijn designmosterd duidelijk bij de stoere Bigster Concept. Het geheel oogt meer hoekig (stoerder?) maar toch zeer herkenbaar dankzij de lichtblokken met Y-vormige dagrijverlichting. Aan de achterzijde kregen de designers duidelijk wat meer vrijheid!

De nieuwe Dacia Duster is ruimer, moderner en zuiniger

De nieuwe Dacia Duster staat nu op het moderne CMF-B platform … maar behoudt zijn lengte. Dat resulteert in de nodige binnenruimte voor alle inzittenden én moderne rijhulp. In de koffer past er minstens 472 liter bagage.

Mits wat budget ter beschikking komt deze stoere Roemeen met een 7” digitaal instrumentenpaneel en 10,1” infotainmentsysteem … maar in de basisversie moet je het doen met analoge tellers en 3,5” TFT display ertussen. Maar een draadloze smartphonelader behoort sowieso tot de basisuitrusting!

Een zuiver elektrische Dacia Duster is (momenteel) nergens te bespeuren. Wel zijn er een hoop zuinige (geëlektrificeerde) varianten beschikbaar zoals de ECO-G 100 (1.0-liter, 101 pk, LPG), TCe 130 (1.2-liter benzine, 131 pk, 48V mild hybride) en de Hybrid 140. Deze laatste prijkt sinds vorig jaar in de Jogger Hybrid en combineert een 1.6-liter benzinemotor met elektromotor wat uiteindelijk resulteert in een systeemvermogen van 142 pk. De innovatieve aandrijflijn met automatische versnellingsbak zou garant staan voor 20% à 40% verbruikswinst!

De meeste Dusters zullen op het asfalt blijven maar voor avonturiers heeft Dacia wederom een 4×4 variant beschikbaar. Naast extra bescherming heeft deze ook specifieke offroad rijmodi. Deze staat bovendien hoger op zijn poten (217 mm, +17 mm dan voordien) en komt met een verbeterde aanrij- en afrijhoek. Extra stoer (cool?) wordt het met het optionele bagagerek (80 kg) of het Sleep Pack (met uitklapbaar bed)!

De nieuwe Dacia Duster maakt spoedig zijn opwachting in de Essential, Expression, Extreme en Journey uitrustingsniveau’s. Belgische prijzen werden nog niet vrijgegeven!