Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)De opgewaardeerde Dacia Duster blijft trouw aan de bestaande succesformule met véél ruimte, comfortabel weggedrag én een onklopbaar prijskaartje.

Exact op het juiste moment in 2010 kwam Dacia met de Duster, initieel was die zelfs niet voor de West-Europese markt voorzien. Maar met de economische crisis én de start van de SUV hype in achting genomen was er toch snel de nodige interesse voor de no-nonsense Duster met stevige basisuitrusting. De eerste generatie bleef meedraaien tot 2017, samen met zijn opvolger staat de teller al op bijna twee miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Waarvan er zelfs ééntje richting Vaticaanstad ging!


Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

In afwachting van de veelbelovende Bigster SUV heeft Dacia de Duster toch nog eens opgefrist. Wie goed kijkt ziet een aangepast radiatorrooster, dikkere bumpers en een subtiele spoiler achterop (met het oog op een betere luchtstroomgeleiding). Het nieuwe merklogo is hier nog niet te bespeuren.

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Toch zijn het vooral de nieuwe lichtblokken die in het oog springen, dit met hun Y-vormige LED lichtsignatuur én LED knipperlichten. Ook in de achterlichten komt die Y-vorm terug. Eveneens gloednieuw is de opzichtige Orange Arizona koetswerkkleur. De hertekende 16” en 17” velgen dragen ook bij aan een verminderde luchtweerstand wat dan weer voor minder CO2 zorgt.

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Opgefrist interieur voor de Dacia Duster

Ondanks het hertekende dashboard, verschuifbare armleuning, smallere hoofdsteunen en een nieuwe zetelbekleding oogt het interieur nog steeds behoorlijk sober. Grotendeels wegens het veelvoudig gebruik van kunststof. In vergelijking met zijn voorgangers is de progressie wel duidelijk zichtbaar maar écht charmant of gezellig zouden we het niet persé omschrijven. Zelfs niet met de doordachte bouwkwaliteit en diverse sierdelen in aluminium. De hogere zitpositie zorgt op zijn beurt wel voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Naast voldoende hoofd/beenruimte voor alle inzittenden krijg je ook nog eens 478 liter bagage in de koffer. Met de neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.623 liter. Met een dergelijke praktische inborst wordt pakweg een Renault Kadjar overklast.

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

De vernieuwde Dacia Duster komt standaard met een digitale 3,5” TFT boordcomputer en een Plug & Music audiosysteem met MP3, USB en Bluetooth ondersteuning. Mits opleg kan je voor Media Display of Media Nav opteren, beiden met een 8” touchscreen. In de topversie biedt deze draadloze Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit, spraakbediening, DAB, zes luidsprekers én vier klassieke USB poorten. De BeNeLux navigatiekaarten zijn inbegrepen, om ook in West-Europa de weg te vinden moet je bijbetalen.

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Gekend motorengamma

Opvallend genoeg blijft de 1.5 dCi 115 turbodiesel (115 pk) aanwezig, zowel met voor- als vierwielaandrijving. Het benzinegamma start met een 1.0 TCe 90 driecilinder (91 pk), gevolgd door de 1.3 TCe viercilinder met 130 pk of 150 pk. Die laatste is er met vierwielaandrijving én handbak (4×4) of voorwielaandrijving en automaat met dubbele koppeling (EDC).

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Doorgedreven elektrificatie is momenteel niet aan de orde bij Dacia. Wel voorzien ze een groen(er) alternatief in de vorm van de ECO-G 100 driecilinder (101 pk / 170 Nm). Die éénliter bi-fuel aandrijflijn rijdt zowel op benzine als LPG (gas) en stoot gemiddeld 10% minder CO2 uit. De LPG tank is nu 50 liter groot en haalt – tezamen met een volle benzinetank (eveneens 50 liter) – een rijbereik van maar liefst 1.235 km. Toch volgens de WLTP cijfers!

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

De knappe Iron Blue testwagen was voorzien van de 1.3-liter TCe 150 turbobenzine met 150 pk / 250 Nm (142 g/km CO2). Voor de 0-100 sprint moet je 9,7 seconden voorzien en net voor de 200 km/u mijlpaal bereik je de topsnelheid. Officieel zou 6,3 liter benzine volstaan om 100 km te overbruggen, wij verbruikten uiteindelijk 7,2 liter. Reken daardoor op een rijbereik van 650 km met een volle benzinetank (50 liter).

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Rijgedrag Dacia Duster

Aangezien we geen technische wijzigingen bespeuren blijft het rijgedrag dus zoals voordien. Behoorlijk comfortabel dus. Het lichte stuurgevoel is sowieso nefast voor een sportieve(re) rijstijl ondanks de vlotte krachtontplooiing en soepele schakelovergangen van deze topversie. De benzinemotor loopt soepel en relatief stil.

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

In het stedelijke Vlaanderen volstaat een voorwielaangedreven Duster perfect. Voor wie het leven toch iets avontuurlijker ziet is er de Duster 4×4. Op het eerste gezicht zou je het niet zeggen maar deze Roemeen is gezegend met de nodige terreincapaciteiten. Onder meer dankzij de bodemvrijheid (217 mm), overschrijdingshoek (21°), oprijhoek (30°) en afrijhoek (33°). Via de 4×4 Monitor krijg je allerhande toepasselijke rijparameters (hoogtemeter, kantelhoek, kompas, hellingmeter) te zien. Ook vertrekhulp op hellingen en adaptieve afdaalhulp zijn dan handig.

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Op verharde wegen kan de Dacia Duster terugvallen op nuttige(re) technologie met het oog op een optimale veiligheid. Standaard zijn er reeds een snelheidsbegrenzer, stabiliteitsregeling, noodremhulp en een hoop airbags beschikbaar. Al dan niet optioneel komt daar nog cruise control, automatische airco, parkeerhulp, elektrisch verstelbare/verwarmde buitenspiegels, 360° camera en dodehoekwaarschuwing bij. Niet slecht voor een “budget”model dat nog te vaak minachtend bekeken wordt!

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Prijzen en concurrentie

Ook de Duster werd duurder doorheen de jaren. Maar met een vanafprijs van 13.490 euro (Access) biedt hij nog steeds zéér veel value for money! Naast de spierwitte basisversie (met stalen 16” velgen) zijn er de beter uitgeruste Essential, Comfort en Prestige uitvoeringen met slechts een handvol opties. In tegenstelling tot diverse concurrenten zijn die bij Dacia zowaar correct geprijsd. De full option Duster Prestige TCe 150 EDC testwagen was uiteindelijk 24.210 euro waard. Als referentiekader, dat is de basisprijs (!) van een Volkswagen T-Cross

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Met een dergelijke prijssetting (SUV C-segment voor SUV B-segment prijs) is een uitgesproken tegenhanger moeilijk terug te vinden. Aan compacte SUV’s alvast geen gebrek zoals de Tucson, Tiguan, RAV4, Sportage, Kuga, Qashqai, Compass en eerdergenoemde Kadjar. Wie niet persé een stoere SUV hoeft kan ook voor de gloednieuwe Dacia Sandero Stepway (vanaf 13.790 euro) gaan.

Conclusie

De Dacia Duster opfrisbeurt introduceert nieuwe lichtblokken, opgewaardeerd interieur, hedendaagse uitrusting en extra personalisatiemogelijkheden. Het comfortabele rijgedrag, ruime interieur en onklopbare prijskaartje blijven gelukkig behouden. Net zoals de behoorlijk sobere materialen. De verwende leaserijder zal hiervoor nog steeds zijn neus ophalen maar de reguliere consument begrijpt als geen ander de populariteit van deze stoere Roemeen.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Aantrekkelijke prijzen
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid en gemakkelijke instap)
+ Opgewaardeerd uitrusting (veiligheid, rijhulp, connectiviteit …)
+ Ruim interieur en grote koffer
+ Vlotte prestaties
+ Aangename EDC automaat (alert, soepel, vlot)
+ Comfortabel weggedrag

? Licht stuurgevoel

– Sober interieursfeer
– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– IJzersterke concurrentie / imagokwestie

Rijtest: Dacia Duster 1.3 TCe 150 pk EDC facelift (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie dacia.be!