Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)De funky Volkswagen T-Cross crossover komt relatief laat meespelen in dit populaire segment maar heeft voldoende troeven mee om (snel) zijn stempel te drukken!

Voor wie de laatste jaren onder een (grote) steen leefde, de verhoogde koetswerkvorm (lees: SUV’s) is waanzinnig populair wegens de toegenomen bruikbaarheid. Zo kan je net wat gemakkelijker instappen, creëer je een optimale zichtbaarheid rondom (= veilig gevoel) en het oogt allemaal wat stoerder dan een reguliere hatchback. Wegens die commerciële logica omvat het SUV gamma van Volkswagen een T-Roc, Tiguan (Allspace) en Touareg. Daar mogen we nu de compacte T-Cross bijrekenen die vanaf de eerste seconde indruk maakt met zijn frivole vormgeving.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Die funky looks komen volledig tot hun recht in combinatie met een kleurrijke tint uit de grote personalisatiegids, je herkent ze snel aan hun even funky benamingen zoals Flash Red, Energetic Orange, Dark Petrol, Reef Blue of Makena Turqoise. Die laatste zien we hier in vol ornaat blinken op de VW036 in combinatie met lichtmetalen 18” velgen en R-Line pack. Al zijn er ook subtielere T-Cross uitvoeringen voorhanden in diverse wit/zwart/grijstinten met 16” of 17” velgen.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

De technische basis (lees: MQB platform) deelt de T-Cross met de nieuwe Polo waardoor er wel wat gelijkenissen doorheen motoren, technologie en veiligheidssystemen opduiken, op visueel vlak sluit de hippe crossover uit Wolfsburg dan weer goed aan bij de T-Roc. Toch krijgt de Cross voldoende eigen karakter mee dankzij de unieke grille, prominente dagrijverlichting én een doorlopende (optioneel LED) lichtunit achteraan. Die doet ons denken aan de Macan en Cayenne wat ze vooral bij Volkswagen graag zullen horen.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Ook voor de T-Cross interieurindeling kan je (desgewenst) terugvallen op kleurrijke accenten doorheen de middenconsole, dashboardbekleding en/of in de zetelbekleding. De duurdere uitvoeringen pronken met een digitaal dashboard, fijn stuurwiel met functietoetsen en bijzonder prettig/functioneel/snel infotainment (met alle moderne toeters en bellen) maar de harde kunststoffen hier en daar kunnen ze niet wegsteken. Een ietwat vreemde situatie omdat de bouwkwaliteit wél op punt staat…

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Desondanks zijn compact formaat is de bruikbaarheid misschien wel dé troef van de T-Cross. Zo is er vooraan ruimte zat en dankzij de verschuifbare achterbank (over 14 cm!) maak je zelf een keuze inzake beenruimte of bagageruimte. Zo schommelt het koffervolume tussen 385 liter en 455 liter bagage, met de achterbank plat (40:60) loopt dat zelfs op tot 1.281 liter! De passagiersstoel vooraan kan volledig dubbelplooien waardoor je – volgens de marketingdienst – in staat moet zijn om een surfboard mee te nemen, onderaan zit er zelfs een schuif(je) verscholen.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Het T-Cross motorengamma omvat geen verrassingen of milieuvriendelijke aandrijflijnen, je moet het zien te doen met de 1.0-liter TSI (95 pk of 115 pk) of 1.6-liter TDI (95 pk). Later volgt een 1.5-liter TSI (150 pk) viercilinder mét cilinderuitschakeling. Standaard in combinatie met een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving, desgewenst kan je de zeventraps DSG automaat krijgen. In tegenstelling tot de twaalf centimeter grotere T-Roc is er hier geen vierwielaandrijving (4MOTION in VW lingo) voorhanden.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

De testwagen van dienst was gezegend met de 1.0-liter driecilinder turbobenzine met 115 pk / 200 Nm (111 g/km CO2). De 0-100 sprint duurt 10 kleurrijke tellen en sneller dan 193 km/u moet je hiermee ook niet proberen te gaan. Na 450 rustige testkilometers kwamen we uit op een praktijkverbruik van 6,2 liter benzine per 100 km daar waar Volkswagen meent dat 4,9 liter zou volstaan. Dankzij een brandstoftank van 40 liter loopt het rijbereik hier op tot meer dan 600 km.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Dat het favoriete speelterrein van T-Cross zich tussen de stadsmuren bevindt mag niet als een verrassing klinken, iets dat je snel doorhebt met het vrij lichte – maar toch directe – stuurgevoel. Met een rustige rijstijl laat de benzinemotor nauwelijks van zich horen terwijl hij (zij?) wel levendige prestaties voorziet, eveneens felicitaties aan de efficiënte automaat met dubbele koppeling. Bij stevigere acties (zoals invoegen of inhaalacties op de snelweg) moet de driecilinder wel stevig aan de bak en dat voel/hoor je snel. Op slecht asfalt speelt de vrij harde ophanging de T-Cross wel parten.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

De vijf centimeter extra bodemvrijheid ten opzichte van een Polo creëert het eerdergenoemde voordeel qua instap en overzicht, keerzijde(s) van de (crossover)medaille zijn de aanwezige(re) windgeluiden rond de A-stijl en het (ietwat) overhellen in de bochten. Desondanks de sportieve R-Line accenten temper je die dynamische verwachtingen dus best, daarvoor kan je misschien beter bij de 300 pk sterke T-Roc R terecht?

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Nog een paradepaardje van de T-Cross is het veiligheidsarsenaal. Zo krijg je standaard al Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, dodehoekwaarschuwing, een spoorassistent (Lane Assist) en Rear Traffic Alert mee wat zorgt voor de maximale NCAP crashtest score. Via de optielijst kan je dat nog eens uitbreiden met ondermeer adaptieve snelheidsregelaar, achteruitrijcamera, vermoeidheidsdetectie, slimme lichtblokken, Park Assist, …

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

De T-Cross staat in de VW catalogus met een vanafprijs van 20.070 euro al raden we aan om de beter uitgeruste Life (vanaf 21.730 euro) of Style (vanaf 24.275 euro) uitrustingsniveaus te kiezen. De 1.0 TSI DSG Style start bij 25.325 euro, een identieke configuratie als onze kleurrijke testwagen zal je uiteindelijk net geen 33.000 euro kosten.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Alle positieve eigenschappen ten spijt, Volkswagen is met de T-Cross behoorlijk laat in het boomende segment van de crossovers. Vandaag de dag is er hier keuze uit een Fiat 500X, Jeep Renegade, Peugeot 2008, Renault Captur, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Kia Stonic, Hyundai Kona, Citroen C3 Cactus, Ford EcoSport en zelfs dan nog is de kans reëel dat we enkele alternatieven vergeten op te sommen. Interne VAG concurrentie is er in de vorm van de Seat Arona en Skoda Kamiq.

Conclusie
Een kleurrijke crossover met funky vormgeving is anno 2019 niets nieuw meer, toch wordt er met grote ogen gekeken naar hoe (goed) de Volkswagen T-Cross het zal doen. Allen vallen ze terug op verregaande personalisatiemogelijkheden en een verhoogde koetswerkbouw, Volkswagen biedt daarboven een hoge afwerkingsgraad, moderne/aangename benzinemotoren, comfortabel weggedrag en een royale veiligheidsuitrusting. Het (relatief) ruime interieur, vele praktische oplossingen en ijzersterk merkimago zijn misschien wel de beste troeven, in dit drukke segment geen overdreven luxe.

Overzicht:
+ Hippe, personaliseerbare vormgeving
+ Praktisch gebruiksgemak (opbergmogelijkheden, verschuifbare achterbank, ruim interieur, …)
+ Hoge(re) zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Aangename 1.0-liter benzinemotor (vlot, zuinig, stil, …)
+ Rijcomfort
+ Aanbod connectiviteit, gadgets, rijhulp, veiligheid, …

– Véél (en scherper geprijsde) concurrenten
– Lange/dure optielijst
– Triestige materialen (veel harde kunststof)
– Stugge ophanging

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem