Kort Getest: Ford Kuga (2020)

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)De derde generatie Ford Kuga wil (en zal?) het gaan maken met zijn frisse vormgeving, modern/praktisch interieur en de diverse zuinige (plug-in) hybride aandrijflijnen!

Ford introduceerde recentelijk de hippe Puma crossover in het belangrijke B-segment, bijna gelijktijdig staat er ook een gloednieuwe generatie Kuga in de showrooms. Deze compact SUV speelt een klasse/segment hoger en is in Europe Ford’s bestverkopende SUV én derde meest verkochte model na de Fiesta en Focus. Om een vervolg aan dat succesverhaal te breien kijken ze in de eerste plaats naar de toevoeging van een fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride aandrijflijn maar ook op visueel vlak ging de stoere Amerikaan er sterk op vooruit!

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Zuiver cijfermatig is de nieuwe Ford Kuga 45 mm breder, minimaal 90 mm langer en 27 mm minder hoog wat hem – tezamen met een moderne designsaus – aantrekkelijker en knapper maakt. Een betere aerodynamische flow zorgt op zijn beurt voor minder luchtweerstand wat een gunstige invloed heeft op het verbruik! Tegelijk is het geheel 80 kg lichter en is de wielbasis groter (= méér binnenruimte) met dank aan het doordachte C2 platform dat hier – en in ’t overzeese Ford Escape equivalent – voor het eerst gebruikt wordt.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

De personalisatiegids telt twaalf verschillende koetswerkkleuren, diverse binnenbekledingen, interessante packs en 17” tot 20” lichtmetalen velgen. Daarnaast komt het gekozen uitrustingsniveau (Trend, Titanium, ST Line en Vignale) ook met de nodige eigen accenten.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

De immense populariteit van “de SUV” zit ongetwijfeld verscholen in de hogere koetswerkvorm die voor een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom zorgen. In het geval van de nieuwe Kuga komt daar nog eens de nodige binnenruimte bij, zelfs achterin kunnen (twee) volwassen zonder al te veel ongemakken plaatsnemen. Een verschuifbare achterbank (15 cm) zorgt voor extra flexibiliteit waarbij het koffervolume tussen 475 liter en 645 liter schommelt, met de achterbank plat loopt dat op tot 1.534 liter! Afhankelijk van de gekozen motorisatie loopt het sleepvermogen nog op tot 2.100 kg met de wegklapbare trekhaak.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Ford omschrijft het interieur als “een veilige haven, ontworpen om het dagelijkse leven te vereenvoudigen”. Wat ze daar mee bedoelen weten we niet precies, wel biedt het SYNC3 infotainmentsysteem met 8” touchscreen méér functionaliteit/gadgets (oa DAB+, Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie, …) dan de eenvoudige vormgeving laat uitschijnen. De 12,3” digitale tellerpartij is duidelijk en naar eigen smaak te personaliseren met verschillende weergavemogelijkheden. Nog meer luxe en comfort krijgen we in de (optionele) vorm van een handige head-up display, draadloze smartphonelader, USB én USB-C laadpunten, een hoogwaardig B&O audio-ervaring, Active Noise Control, panoramisch zonnedak en de Quickclear ruitenontdooiing.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Het klassieke motorengamma van deze Ford Kuga omvat de voorwielaangedreven 1.5-liter EcoBoost driecilinder benzinemotor (120 pk of 150 pk, steeds handbak), de voorwielaangedreven 1.5-liter EcoBlue diesel (120 pk, handbak of automaat) en 2.0-liter EcoBlue AWD diesel (190 pk) viercilinder met automaat en vierwielaandrijving. Een écht sportieve Kuga ST zou een logische toevoeging zijn aan de line-up maar daaromtrent is er nog niets gecommuniceerd, we achten de kans groter dat Ford eerder in een Puma ST wil/zal investeren.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Een zuiver elektrische Kuga staat eveneens niet (direct) op de planning, wel biedt Ford zowaar drie geëlektrificeerde aandrijflijnen aan. Zo is er de 2.0 EcoBlue Mild Hybrid (mHEV) met een 48V boordnet voor doorgedreven remenergierecuperatie, daarnaast is ook een klassieke Hybrid (HEV) op basis van de 2.5-liter benzinemotor. Die is 200 pk sterk en is er zowel met voor- als vierwielaandrijving … al komt deze pas later.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

De meest aantrekkelijke/vooruitstrevende versie is de 225 pk sterke Kuga Plug-in Hybrid (PHEV) met voorwielaandrijving die eveneens rekent op de 2.5-liter viercilinder benzinemotor, elektromotor én 14,4 kWh lithium-ion batterijpack. Goed voor een minimaal verbruik van 1,4 liter en 31 g/km CO2 uitstoot (WLTP) wat hem fiscaal zéér aantrekkelijk, zuiver theoretisch moet je ongeveer 56 km ver geraken. Opladen gaat met de 2.7 kW lader en 230V stopcontact in minder dan vijf uur, wie direct investeert in een krachtiger (Ford) Wallbox en 3.7 kW lader kan die laadtijd halveren. Desondanks dat Ford investeerde in de IONITY snelladers (DC) kan de Kuga PHEV niet hier niet terecht.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Tijdens een eerste kennismaking op Belgische bodem konden we zowel van de Kuga 2.5i EcoBoost Plug-in Hybrid als Kuga 2.0 EcoBlue Hybrid proeven. Beiden stuurden we – op een zonnige lentedag – over een uitdagende route van 120 km (ongeveer evenveel minuten) waarbij we een mooie mix hadden qua pittoresk dorpverkeer, rustige provinciewegen en een aanzienlijk stuk snelweg. De milde 2.0-liter dieselhybride met 150 pk / 370 Nm leverde vlotte prestaties waarbij het uiteindelijk verbruik van een kleine 5 liter, de stille loopcurve en aangename manuele versnellingsbak ons op een positieve manier opvielen. Enkel onder belasting en koudstart laat de viercilinder zich misschien net wat teveel horen…

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

De verwachtingen voor de 225 pk en een ongedefinieerd aantal Nm’s sterke Kuga 2.5i Plug-in Hybrid lagen een pak hoger. Van het theoretisch elektrisch rijbereik (56 km) bleek er bij de start maar 40 km op het digitale dashboard te staan maar dankzij de vier aanwezige (en vooral doordachte) rijmodi’s wisten we zeker de helft van de route emissievrij (lees: 100% elektrisch!) af te leggen. Het heuvelachtige parcours heeft daar uiteraard ook zijn aandeel in, hier kan de doorgedreven remenergierecuperatie optimaal zijn ding doen. Daarvoor zijn er vier specifieke rijmodi’s voorhanden: EV NOW (zuiver elektrisch, toch als de batterijlading het toelaat), EV LATER (batterijcapaciteit sparen, focus op benzinemotor), EV CHARGE (benzinemotor op volle kracht laten werken en als dusdanig overbodige energie opslaan, wel nefast voor het verbruik) en EV AUTO waarbij je het systeem zelf laat beslissen. In dat geval is het (meer dan) aangeraden om steeds gebruik te maken van het navigatiesysteem en bijhorende informatie.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Wie een woon/werk traject heeft van ongeveer 50 km (of 100 km als je op het werk kan laden) kan terugvallen op een praktijkverbruik van minder dan één liter benzine per 100 km. Bij langere trajecten zal dat oplopen tot ongeveer 3 à 5 liter, wie niet van plan is is om frequent te laden en/of langere afstanden doet zoekt het beter bij een klassieke hybride of zelfs diesel. Via de FordPass EV app op je slimme telefoon kan je nabijgelegen laadpalen snel terugvinden (net zoals handige (rij)informatie), daarnaast werkt Ford samen met energieleverancier Eneco om eventueel eigen laadpaal/Wallbox te installeren. Geen overbodige luxe voor elke moderne plug-in hybride!

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Zoals elke nieuwe Ford heeft ook deze Kuga het nodige testwerk in België ondergaan. Meer specifiek op de Lommel Proving Ground (en omliggende wegen) om een bovengemiddelde portie rijdynamiek te voorzien, dit allemaal zonder het comfortniveau in gedrang te brengen. Desondanks het directe stuurgevoel zouden we de Kuga niet direct sportief of dynamisch omschrijven. Voor de sportieve meerwaardezoekers komt de ST-Line uitvoering wel met een 10 mm verlaagd onderstel en aangepaste ophanging … al is en blijft het een compacte SUV en geen Fiesta ST. Naast de klassieke Normal, Eco en Sport rijmodi benadrukken de extra Slippery en Deep Snow / Sand mogelijkheden de avontuurlijke inborst van de Ford Kuga.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Ford toont zich behoorlijk genereus door de meeste veiligheidssystemen (zoals Pre-Collision Assist met voetgangers/fietsersdetectie, Lane Keeping System, Emergency Brake Assist, Traction Control System en Tyre Pressure Monitoring System) op te nemen in de basisuitrusting, via de optielijst kan daar nog doorgedreven rijhulp bijkomen in de vorm van adaptieve cruise controle (met filemodus), verkeersbordenherkenning, Driver Alert, adaptieve Full LED lichtblokken, volautomatische Park Assist, dodehoekverklikkers, … Het Lane Keeping System kan een handige beschermengel zijn … maar met slechte/vage wegmarkeringen zet je het misschien toch maar beter uit om storende meldingen/groter onheil te voorkomen.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Vanaf de lente 2020 staat de nieuwe Kuga te blinken bij de lokale Ford verdelers al komen de basis/topversie pas midden 2020 en voor de Kuga 2.5i EcoBoost Hybrid is het nog wachten tot oktober. Vanaf 28.300 euro (1.5i EcoBoost 120 pk) kan je een bestelbon tekenen wat slecht 175 euro méér is als bij de vorige Kuga desondanks royalere basisuitrusting/uitstraling. De veelbelovende 2.0 EcoBlue mHEV is er vanaf 34.200 euro (Titanium) terwijl je voor de 2.5i Plug-in Hybrid je minstens 38.650 euro (Trend) op tafel moet leggen. De blitse ST-Line’s starten op hun beurt bij 38.900 euro.

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Als klassieke compact SUV neemt de nieuwe Ford Kuga het op tegen de Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Renault Kadjar, Peugeot 3008, Opel Grandland X en Toyota RAV4. Hoger (lees: duurder) gepositioneerd is er keuze tussen de Volvo XC60, Mercedes GLC, Lexus NX, BMW X3 en Audi Q5 die toevallig allemaal ook met een fiscaal aantrekkelijke (plug-in) hybride motorisatie te verkrijgen zijn. Het aanbod van goedkopere/toegankelijke SUV’s is nog relatief beperkt met slechts een Citroën C5 Aircross Hybrid, DS7 Crossback E-Tense, Kia Niro PHEV, MINI Countryman Cooper S E en Opel Grandland X Hybrid.

Conclusie
Zelfs met een mooi aantal dienstjaren op de teller bleef de vorige Ford Kuga goed verkopen, toch was de tijd wel (hoog) rijp voor een gloednieuwe generatie. Die herken je snel aan de frissere en knappere vormgeving. Daarnaast blijft het ruime interieur, de praktische kwaliteiten, het comfortabel rijgedrag en directe stuurgevoel aanwezig bij de nieuwe Kuga. Grote nieuwigheden bespeuren we op motorisch vlak waar de gekende EcoBlue diesel- en EcoBoost benzinemotoren het gezelschap krijgen van diverse geëlektrificeerde (en fiscaal interessante) aandrijflijnen. Zowel de mild hybride (diesel) als plug-in hybride (benzine) bewezen bij een eerste kennismaking direct hun meerwaarde met een zuinige, stille en performante werking. De vanafprijs en bijhorend optiebeleid ogen aantrekkelijk al komt een full option Ford Kuga toch wel akelig dicht in de buurt van de beter afgewerkte premium alternatieven.

Overzicht:
+ Frisse/knappe looks
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Ruim/praktisch interieur
+ Rijdynamiek
+ Stille, zuinige én toekomstgerichte motorisaties
+ Fiscaal aantrekkelijk (PHEV)

+/- Plug-in hybride is enkel zéér zuinig bij frequent laden

– Niet compatibel met DC snelladers
– Prijs loopt op
– Afstelling Lane Keeping System

Kort Getest: Ford Kuga 2.5i Plug-in Hybrid (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...