De Cooper S E Countryman is de eerste plug-in hybride in de MINI-familie.

Op een volledig elektrische MINI is het nog even wachten, maar van de geruisloze en fiscale geneugten kan je nu al proeven met de Cooper S E Countryman ALL4 plug-in hybride. In essentie voerden de ingenieurs in München een harttransplantatie uit met de BMW 225xe Active Tourer als donor. Technologisch zijn er dus weinig verrassingen, maar de combinatie met het strakgetrokken exterieur van de Countryman en het voor MINI karakteristieke rijgedrag verdiende op zijn minst een proefrit.



Ook hier bestaat de aandrijflijn uit de combinatie van een 1.5-liter driecilinder met een vermogen van 136 pk en een elektromotor onder de laadvloer met een vermogen van 88 pk. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen. Het systeem is goed voor 224 pk en 385 Nm, stevige cijfers voor de compacte Countryman! De prestaties liegen er dan ook niet om: pers je het uiterste uit beide motoren, dan sprint deze vierwieler in amper 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u.

Sportief als het mag, zuinig als het moet. De MINI Cooper Countryman S E heeft op papier een volledig elektrische range van 42 kilometer, terwijl het gemiddelde verbruik geafficheerd staat als 2,1-2,3 l/100 km. Maar noch het eerste, noch het tweede cijfer is haalbaar in de realiteit. Maar dat hadden jullie ondertussen – vermoeden we – ook al lang niet meer verwacht. Bij plug-in hybrides hangt alles af van de gebruiker: wat is de afstand op je dagelijkse traject, gaat het om stads- of snelwegverkeer, hoe zwaar is je rechtervoet en hoe frequent haal je de laadkabel uit de koffer.

Op dat laatste vlak konden we geen betere leerling zijn, maar met toch aardig wat snelwegkilometers zat ons verbruik na een weekje testrijden aan een gemiddelde van 4,9 liter per 100 kilometer. We verbruikten in totaal 35 kWh elektriciteit en na 612 kilometer stond ook de brandstoftank van 36 liter zo goed als droog. Je wordt met andere woorden aardig hard aangespoord om elektriciteit bij te laden, anders sta je elke 2 dagen in de benzinedampen van het tankstation. Volledig van nul tot vol opladen duurt met een Wallbox slechts 2u30, aan een traditioneel stopcontact duurt het bijna een uur langer.

Net als bij de BMW 225 xe heb je drie verschillende rijmodi: AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE en SAVE BATTERY. In de eerste modus beslist de computer voor jou wat het meest efficiënt is en wordt de elektromotor geprefereerd tot 80 km/u, in MAX eDRIVE blijf je volledig elektrisch tot 125 km/u tenzij je het gaspedaal echt vloert. Of je batterij leeg is, natuurlijk. Kies je tot slot voor SAVE BATTERY, dan krijgt de verbrandingsmotor de prioriteit en wordt het ladingsniveau constant gehouden of bijgeladen tot 90%. Dit percentage is jammer genoeg niet zelf in te stellen. Rijd je met andere woorden de snelweg op en weet je dat je tussen de afrit en je Wallbox thuis amper 10 kilometer (elektrisch) moet afleggen, zal de verbrandingsmotor toch zwaarder belast worden en je dus meer benzine verbruiken om de batterij tot 90% bij te laden. Een gemiste kans die volgens ons enkel wat programmatie vergt.

Verder kunnen we weinig bemerken op de MINI Cooper Countryman S E. De koffer krimpt met 45 liter vanwege de elektrische aandrijflijn, maar met 405 liter heb je nog steeds een ruim bemeten bagagevolume. De zetels zitten uitstekend en de wegligging is traditioneel plezierig. De aandrijflijn van de 225xe Active Tourer mag er dan nog wel onder liggen, het weggedrag verschilt als dag en nacht. In combinatie met het enorme systeemvermogen en motorkoppel, de vlotte 6-traps automaat en de compacte afmetingen is deze vierwieler vermoedelijk de meest plezierige plug-in hybride die we tot nu toe reden.

Maar dat plezier heb je natuurlijk ook met een lichtere en goedkopere MINI Cooper Countryman S. Met 37.350 euro als basisprijs is deze plug-in hybride dan wel fiscaal interessant, de aankoopprijs is stevig en zo’n 7.000 euro meer dan eerstgenoemde. Veel extra uitrusting krijg je er ook niet voor terug. De badges op de zijkant en achterkant zijn karakteristiek voor de plug-in en ook binnenin heb je een specifieke visualisatie van de energiestroom. Maar daar blijft het wat bij, de optielijst blijft naar traditie aardig lang.

Conclusie

Technologisch brengt deze MINI Cooper Countryman S E ALL4 weinig verrassingen, de BMW 225xe Active Tourer was hem al een tijdje voor. Toch voelt het totaalpakket volledig verschillend aan. In de MINI zorgt deze aandrijflijn vooral voor heel wat extra rijplezier, de twee motoren gecombineerd maken van vlot snel vlotter en vlotst. Echter is het de vraag of dit het hoofddoel van een plug-in hybride moet zijn? Er moeten al heel wat factoren goed zitten om ook gunstige verbruikscijfers neer te leggen die gunstiger zijn dan een moderne diesel. Om een lang verhaal kort te maken: elektriciteit mag dan nog per kilometer min of meer een derde bedragen van de fossiele kost, lang niet iedereen heeft écht baat bij een plug-in.

Overzicht
+ Technologie en prestaties
+ Rijplezier
+ Fiscaal interessant

– Stevige aankoopprijs
– Kleine brandstoftank

Tekst & Foto’s: Tim De Baets