Rijtest: BMW 2-Reeks Active Tourer Plug-in Hybrid [225xe]Rijplezier gekoppeld aan i-nnovatie: de BMW 225xe Active Tourer brengt het beste van twee werelden.

Puur elektrisch rijden is in ons land nog steeds een kip-en-ei verhaal: de overheid wacht op meer elektrische rijders, de consumenten wachten op meer laadstations. Ingeburgerde hybrides aan de andere kant zijn leuk om mee uit te pakken in het bestuur van de lokale milieubeweging, maar bieden volgens ons maar weinig voordelen in ruil voor de meerprijs die je betaalt. Plug-in hybrides, het beste van twee werelden, dáár zit volgens ons wat in! Voorlopig is het aanbod echter beperkt, maar BMW gaat als eerste premium-speler meteen voor het grote geschut: een berline, een SUV, limousine en haar nieuwste gezinswagen krijgen een plug-in aandrijving ingeplant. Wij reden alvast die laatste, uiterst nieuwsgierig naar de resultaten van de symbiose tussen jarenlange ervaring met het bouwen van dynamische wagens en de recent opgedane kennis uit het BMW i-verhaal.


Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 08

Buitenaf merk je alvast niets van de chirurgische ingreep, want op de extra laadklep na ziet de BMW 225xe eruit als om het even welke 2-Reeks Active Tourer. Daarop zijn we nog steeds niet verliefd, maar gewenning spreekt toch steeds meer in zijn voordeel. Tenzij bij die-hards lokt een rondvraag ook veel positieve meningen. Binnenin heeft de elektrificatie gevolgen voor de kofferruimte, maar die blijft met een verlies van 68 liter tot een totaal bagagevolume van nog steeds 400 liter eerder beperkt. De passagiers kunnen bovendien nog steeds genieten van een aardig ruim interieur, de modulariteit van indeling alsook van de talrijke bergruimtes. Gedurende de winter hoef je tot slot geen kou te lijden, want je krijgt een gezellige warmte die voorlopig enkel een verbrandingsmotor kan bieden. De BMW 225xe blijft met andere woorden een praktische gezinswagen!

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 22Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 23

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 20

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 21Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 24

De belangrijkste onderdelen van de 225xe bevinden zich onder de achterste zitbank (batterij) en onder de laadvloer (elektromotor). Inderdaad, in volledig elektrische modus is dit de eerste achterwielaangedreven 2-Reeks Active Tourer! De elektromotor levert 88 pk en een onmiddellijk motorkoppel van 165 Nm, de 1.5-liter driecilinder benzinemotor op de vooras voegt daar nog eens 136 pk aan toe. Gecombineerd spreken we dus over een vierwielaangedreven geheel met een vermogen van 224 pk en een koppel van maar liefst 385 Nm! De voortrein reageert bovendien minder nerveus dankzij de hulp van de achteras, wat het rijgedrag van de 2AT alleen maar ten goede komt. De sprinttijd van amper 6,7 seconden naar het eerste honderdtal en de topsnelheid van 202 km/u zijn het blauw-witte logo op zijn minst waardig te noemen.

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 09

De cijfertjes luiden dus best krachtig, de realiteit is dan weer fluisterstil. Vertrek je in AUTO eDRIVE modus, dan zal -tenzij je het gaspedaal vloert- de wagen immers uitsluitend beroep doen op de elektromotor. Dat doet hij tot 80 km/u, waarna de kleine driepitter te hulp schiet om de meest efficiënte verbruikscijfers neer te zetten. Maar ook die is muisstil, waardoor de toerennaald de enige weggever is van de geopende brandstofsluizen. De puur elektrische topsnelheid ligt weliswaar hoger, bij 125 km/u, maar daarvoor moet je overschakelen naar de modus MAX eDrive. In die modus bedraagt de puur elektrische autonomie in theorie 41 km, al hield de lithium-ion batterij van 7,6 kWh het bij ons telkens voor bekeken na maximum 32 km. Meer dan voldoende echter om enkele stadskernen emissievrij binnen en buiten te rijden! Wil je op de snelweg tot slot de batterijen sparen of zelfs bijladen voor het latere verloop van de rit, dan biedt de SAVE BATTERY modus soelaas. Al kan dat, een echte PIH zijnde, natuurlijk ook aan het stopcontact: volledig opladen duur 3 uur en 15 minuten aan een regulier snoer, met een BMW i Wallbox doe je daar nog een uurtje vanaf.

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 05

Een plug-in hybrid als de 2-Reeks Active Tourer maakt komaf met de gekende range-anxiety van een puur elektrische wagen, maar de benzinetank van amper 37 liter zal je ook niet tot het zuiden van Frankrijk brengen. Rijd je puur op de verbrandingsmotor, dan lust de 1.5-liter driecilinder bovendien een aardig slokje. Op de snelweg kwamen we zo toch snel aan een gemiddelde tussen 6,5 en 7,5 l/100 km, wat voor ons als dieselverslaafde leaserijders toch wel hoog klinkt. Eens de snelweg af kan je het gemiddelde natuurlijk goedmaken door volledig elektrisch te bollen, al is ook elektriciteit niet gratis. Je haalt de voordelen van een PIH er ook pas volledig uit als je zoveel mogelijk aan de stekker hangt, terwijl velen vermoedelijk gewoon op de voordelige fiscaliteit van deze wagen zullen uit zijn. Op papier oogt een CO2-uitstoot van amper 46 g/km immers heel aantrekkelijk…

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 14

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 18Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 19

De realiteit hangt natuurlijk volledig af van je dagelijkse traject, rijstijl en snoerliefde. Rijd je dagelijks minder dan 50 km, dan zal je veel meer voordeel halen dan iemand met een woon-werk traject van heen en terug telkens 60 km waarvan nog eens 45 km autostrade. Ondergetekende behoort weliswaar tot die laatste groep, maar trachtte er in naam van de wetenschap het maximum uit te halen. Na een week testrijden daalde het gemiddelde benzineverbruik naar 5,4 l/100 km en 4,7 kWh/100 km. Omgerekend deed ik 576 km beroep op de benzinemotor, 224 km legde ik puur elektrisch af. Nemen we even 23,86 €c/kWh als werkelijke elektriciteitskost (inclusief heffingen, distributie, transmissie, Turteltaks etc…), dan kostte het totale traject van 800 km ons ongeveer 9 euro aan elektriciteit en een dikke 56 euro aan benzine. Of zo’n 7 €/100 km betaalden we aan benzine, 1,12 €/100 km aan elektriciteit. Hadden we het traject volledig op de verbrandingsmotor afgelegd, en een verbruik van 7,5 l/100 km is in dat geval niet stout geschat, dan steeg de kost tot 78 euro. Met andere woorden, in ons concrete geval bespaarden we een kleine 13 euro op 800 kilometer (1,625 euro per 100 km).

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 13

Dat brengt ons meteen bij de duurdere aankoopprijs van de 2-Reeks Active Tourer, want al die innovatie draagt vanzelfsprekend een prijskaartje. Los van de hardware moet ook de R&D-afdeling afbetaald worden, denken rationele Duitsers. De 2-Reeks 225xe kost minstens 37.850 euro, ten opzichte van een 218i Active Tourer (€30.590 met automaat) moet je dus minstens 445.000 kilometer rijden om die meerprijs uit te sparen. Op ons traject, weliswaar. Met onze rijstijl. Mensen die dagelijks 50 km rijden waarvan 30 km elektrisch, zien die terugverdienafstand al dalen tot 190.000 km. Hoe groter de verhouding elektrische kilometers en hoe hoger je het pure benzineverbruik rekent, wat in de stad al eens kan optellen en waar een elektrische wagen net scoort, hoe sneller je terugverdient. Al zeggen deze rekensommetjes natuurlijk niet alles, want je hebt ook de fiscale voordelen… en op voorwaarde van groene stroom lever je ook nog eens een onbetaalbaar steentje bij aan het milieu. Daarnaast heeft de 225xe ook heel wat extra vermogen en de uitrusting kan al wat schelen. Onze vergelijking was dus ook niet volledig eerlijk.

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 16

Conclusie

Wie vandaag nog steeds gelooft in de elektrische auto als toekomst, kan vermoedelijk héél ver in die toekomst uitkijken. Veel waarschijnlijker is de plug-in hybride, of toch minstens als lange tussenstap. Plug-in hybrides als de 2-Reeks Active Tourer 225xe bieden het beste van twee werelden: ze zijn ecologisch een stap vooruit, je hebt heel wat koppel en vermogen meteen beschikbaar, een heerlijk stil rijcomfort en je doet fiscaal goede zaken. Dankzij een verbrandingsmotor in back-up hoef je aan de andere kant geen range-anxiety te hebben, kan je snelwegkilometers me dunkt efficiënter afleggen en hoef je in de winter geen koude te lijden omdat een elektromotor écht geen gezellige warmte brengt. Tot slot gaat er in de 225xe nauwelijks ruimte verloren en blijft dit een niet-buitenaards uitziende wagen die heel praktisch voor de dag komt. Er is een meerprijs, maar afhankelijk van je concrete situatie kan je er echt wel voordelen uit halen. Bovendien mogen we ons nog verwachten aan een daling van de batterijkosten en andere hardware. Traditionele brandstof zal verhoudingsgewijs alleen maar duurder worden, dus zal het voordeel alleen maar groter worden. In die zin is BMW nog vroeg, maar de rest alvast een stap vooruit.

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 01

Overzicht

+ Voordelen van elektrisch rijden
+ Er gaat weinig ruimte verloren, de 225xe blijft heel praktisch
+ Fiscaal gunstig

+/- Het duurt even tot je de meerprijs terugverdient…

Rijtest - BMW 2-Reeks 225xe - 15

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: BMW Group