Officieel: Ford Kuga (2019)De nieuwe Ford Kuga SUV krijgt naast een volledig nieuwe vormgeving, de nodige connectiviteit en handige rijhulpmiddelen ook drie (!) hybride aandrijflijnen mee!

Lees hier onze eerst rijteste met de nieuwe Ford Kuga!

Het merendeel van de Europese Ford verkoop komt van de Fiesta en Focus, voor de derde generatie Kuga werd er dus goed gekeken naar die (compacte) succesmodellen! Gezien de blijvende interesse voor SUV’s en de frisse looks lijkt dat garant te staan voor het nodige succes.

De nieuwe Ford Kuga wordt als eerste op het veelbelovende C2 platform gebouwd waardoor de nieuweling niet enkel lichter (-90 kg) en stijver (+10%) maar ook groter is. Zo groeit de praktische SUV 4,4 cm in de breedte en 9 cm in de lengte, de wielbasis is hier 2 cm groter als de uitgaande Kuga. Grotere buitenafmetingen resulteren logischerwijs in méér binnenruimte, goed nieuws voor zowel de inzittenden (hoofd, schouder en beenruimte) als qua bagagecapaciteit. Met een verschuifbare achterbank (12 cm) kan je bovendien zelf je prioriteiten bepalen, deze gaat ook eenvoudig volledig neer!

Net zoals de rest van het gamma zal Ford de Kuga als Vignale (exclusieve topversie), ST-Line (sportiviteit) en Titanium (luxe en comfort) leveren waarbij elke uitvoering met zijn eigen (visuele) accenten voor de dag komt. Al kan je die uiteraard naar je hand zetten met de uitgebreide personalisatiegids waar er ondermeer twaalf koetswerkkleuren (Diffused Silver en Sedona Orange zijn de nieuwkomers) en 17” tot 20” velgen pronken.

Op vlak van conventionele verbrandingsmotoren zal de nieuwe Kuga het doen met de 1.5-liter EcoBlue (120 pk) en 2.0-liter EcoBlue (180 pk) diesels terwijl er ook een 1.5-liter EcoBoost benzinemotor (120 pk of 150 pk) is. Standaard in combinatie met voorwielaandrijving en een manuele 6-versnellingsbak maar wie het hoger zoekt kan opteren voor vierwielaandrijving en/of een 8-traps automaat.

Qua milieuvriendelijke aandrijflijnen maakt de Kuga vanaf zijn lancering direct het goede weer met de Kuga Plug-In Hybrid die een 2.5-liter benzinemotor combineert met een elektromotor en 14,4 kWh lithium-ion accu. Goed voor een zuiver elektrisch rijbereik van 50 km en een gecombineerd vermogen van 225 pk terwijl de CO2 uitstoot met 29 g/km bijzonder laag ligt.

De Ford Kuga EcoBlue Hybrid doet het dan weer met de 2.0-liter EcoBlue dieselmotor met 150 pk, een geïntegreerde startmotor/generator en 48V systeem. De Kuga Hybrid komt pas tegen 2020 met een kleine batterij als zijn stekkerversie en zal leverbaar zijn met voor- of vierwielaandrijving.

Qua connectiviteit, veiligheid en rijhulp mag/moet de Kuga uiteraard ook stevig uitpakken. Denk aan het SYNC3 infotainmentsysteem (mét Apple CarPlay / Android Auto), wifi hotspot, inductielader voor smartphones, digitaal dashboard, geconnecteerde diensten via de FordPass app, Blind Spot Information System, Lane-Keeping System, Pre-Collision Assist, adaptieve cruise control met Stop & Go functie, Park Assist, head-up display, slimme verlichting en nog veel meer.

Tegen de herfst van 2019 voorziet Ford de marktlancering van deze Kuga, prijzen volgen later.