Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)Naast een frisse neus profiteert de vernieuwde Ford Focus van nieuwe technologie, connectiviteit en veiligheid.

Met de veelzijdige Focus mikt Ford sinds 1998 (!) volmondig op het C-segment. De vierde generatie (codenaam: C519) werd eind 2018 voorgesteld wat de tijd nu rijp maakt voor een deugddoende update. Net zoals bij de opgefriste Fiesta zijn de nieuwigheden relatief beperkt, toch moet het helpen om de Focus nog eventjes interessant te houden. Een volledige generatie zal (vermoedelijk enkel?) volledig elektrisch zijn, daardoor werkt Ford samen met Volkswagen en diens flexibel MEB platform.


Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

De vernieuwde Ford Focus is gemakkelijk te herkennen aan zijn frisse neus. Zowel de grille (nu mét ingewerkt merklogo), LED lichtblokken, bumpers als de motorkap werden lichtjes aangepast. Optioneel krijg je krachtige en vooral intelligente Dynamic Matrix LED koplampen!

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Het verschil tussen de Conntected/Titanium, Active en ST Line uitvoeringen moet nu ook duidelijk(er) zijn. Desgewenst in een nog luxueuzere Vignale (X) trim. Naast de vierdeurs Focus hatchback is er nog steeds een praktischere Focus Clipper stationwagon. Uiteraard werd de personalisatiegids aangevuld met nieuwe kleuren en velgen (16” tot 19”).

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Véél binnenruimte. En een natte zone!

De Focus Clipper kan overweg met 635 tot 1.653 liter bagage. Nieuw is de meer praktische indeling van de koffer met een verstelbare (scharnier)vloer, de natte zone (voor vuile spullen) en een hoogpolige vloerbedekking. Die moet gemakkelijk te reinigen zijn. Tevens heeft Ford een instructiefiche voorzien die alle praktische features verduidelijkt, uit onderzoek was namelijk gebleken dat bijna niemand de extra functionaliteit kende!

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Naast een digitale instrumentenpaneel (12,3”) met diverse weergavemogelijkheden is de vernieuwde Focus ook te verkrijgen met het veelzijdige SYNC4 infotainmentsysteem (13,2”). Het omvat naast realtime TomTom navigatie, spraakassistentie, DAB+ en draadloze Apple CarPlay / Android Auto ook diverse geconnecteerde FordPass diensten.

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Tevens werd het dashboard wat opgekuist met minder fysieke bedieningselementen, onder meer voor de bediening van de verwarming (airco, temperatuur, …) moet je nu richting het touchscreen. Gelukkig werkt het systeem vlot en doordacht. Nu kunnen we dat ook wel zeggen over klassieke knoppen…

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

De vernieuwde Ford Focus is 100 tot 280 pk sterk

De vernieuwde Ford Focus is verkrijgbaar met de 1.0-liter EcoBoost driecilinder benzine (100 pk, 125 pk of 155 pk) en de 1.5-liter EcoBlue viercilinder diesel (95 pk of 120 pk). Een écht zuinige (en fiscaal aantrekkelijke) plug-in hybride of 100% elektrische Focus Mach-E versie ontbreekt. De Focus ST hot hatch blijft trouw aan zijn 2.3-liter EcoBoost viercilinder benzine met 280 pk met nog steeds keuze tussen een handbak of automaat.

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

De combinatie van de eenliter EcoBoost met 48V mild hybride ondersteuning (MHEV) en de 7-traps Powershift automaat was voordien niet mogelijk. Nu dus wél, hetzij enkel voor de krachtigere 125 pk en 155 pk varianten. Naast extra gebruiksgemak kan je hier dus profiteren van een beperkt(er) verbruik en vlotte(re) prestaties. Keerzijde van de medaille is dat volautomatisch parkeren niet meer mogelijk is. Al helpt Active Park Assist wel nog steeds een handje…

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

De geteste Focus Clipper 1.0i EcoBoost Hybrid PowerShift was 155 pk / 190 Nm (117 g/km CO2) sterk. Daarmee moet je in 8,6 seconden aan 100 km/u zitten en is bij 206 km/u de topsnelheid bereikt. Volgens Ford zou een normverbruik van 5 à 6 liter zeker haalbaar moeten zijn. Met een volle benzinetank (52 liter) geraak je zo ongeveer 800+ km ver.

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Rijgedrag Ford Focus

De vernieuwde Focus rijdt nog steeds bovengemiddeld goed met een nauwkeurig stuurgevoel, aangename demping en vlotte prestaties. Een pluim op de hoed van de Belgische ingenieurs/testpiloten die op de Ford Lommel Proving Ground de Europese finetuning voor hun rekening namen. Écht sportief of dynamisch wordt de EcoBoost Hybrid PowerShift aandrijflijn (zonder schakelflippers!) wel nooit, daarvoor is hij niet alert genoeg. De Focus Clipper speelt bovendien liever zijn praktische en comfortabele troefkaarten uit. Speelvogels verwijzen we door naar de Focus ST!

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Uitrusting, prijzen en concurrentie

Elke Focus komt alvast met Lane Keeping System, noodremhulp met voetgangers/fietsersdetectie, snelheidsregelaar en Hill Start Assist. In de Driver Assistance Pack zit er onder meer verkeersbordenherkenning, Wrong Way Alert, Blind Spot Assist (met Cross Traffic Alert en Active Braking) en adaptieve cruise control met Evasive Steering Assist, Traffic Jam Assist en Lane Centering Assist. Niets wereldschokkend maar wel handig en vooral veilig onderweg. Ford biedt daarnaast ook een Parking Pack, Comfort Pack, Connected Pack, Family Pack, Winter Pack en Design Pack aan.

Met vanafprijzen tussen 24.245 euro (1.0i Connected 100 pk) en 41.995 euro (2.3i EcoBoost ST 280 pk) is er een Ford Focus voor iedereen. De Focus Clipper koetswerkvorm heeft een meerprijs van 1.000 euro. De geteste Focus Clipper Titanium X Vignale 1.0i EcoBoost mHEV 155 pk A7 is er vanaf 34.395 euro. Wie de handgeschakelde versnellingsbak verkiest kan wel al 1.700 euro besparen. Wegens de miserie in Oekraïne moet je voor het veelzijdige SYNC4 infotainmentsysteem wachten tot eind 2022.

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Met de vernieuwde Focus Clipper vist Ford in dezelfde vijver als de Renault Mégane Grandtour, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW, Hyundai i30 Wagon, Kia Ceed SW, Seat Leon Break, Volkswagen Golf Variant en co. Toch zal de grootste concurrentie komen uit de hoek van de populaire crossovers, in de Ford showroom vinden we zo de Kuga terug.

Conclusie

In navolging van een deugddoende update voor de Fiesta ondergaat de Ford Focus een soortgelijke behandeling. Dit in de vorm van aangepaste LED lichtblokken, extra personalisatie, méér rijhulp/veiligheid/connectiviteit en opgefrist motorgamma. De praktische Focus Clipper koetswerkvorm voegt daar nog een (extra) portie gebruiksgemak aan toe! Het vernieuwde Ford Focus gamma is bijzonder riant maar van een fiscaal interessante PHEV of EV is er wel geen sprake. Je zal het moeten doen met de aangename EcoBoost Hybrid driecilinder en diens 48V mild hybride ondersteuning. Nu ook te verkrijgen met de Powershift automaat. Aan het betrokken rijgedrag werd er gelukkig niet geraakt!

Overzicht:
+ Opgefriste looks
+ Ruim/praktisch (Focus Clipper)
+ Breed gamma
+ Modern(er) interieur/connectiviteit/rijhulp/veiligheid
+ Aangename en vlotte EcoBoost benzinemotor + Powershift automaat
+ Betrokken rijgedrag
+ Zuinig(er)

– Stevige (interne) concurrentie
– Geen spoor van écht geëlektrificeerde motoren

Kort Getest: Ford Focus Clipper EcoBoost Hybrid Powershift facelift MY22 (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie ford.be!