Kort Getest: Ford Focus (2018)De nieuwe Ford Focus is de beste Ford ooit aldus de Amerikaanse autoconstructeur. Hoog tijd om zelf achter het stuur te kruipen en het waarheidsgehalte van die uitspraak te onderzoeken.

Na een carrière van 20 jaar en meer dan 16 miljoen verkochte exemplaren heeft de nieuwe Ford Focus de zware taak gekregen om zijn voorgangers te overklassen met méér comfort, meer gadgets, meer (slimme) rijhulpmiddelen en … nog meer rijplezier! Daarvoor zijn de Amerikanen vanaf een leeg blad gestart met ondermeer een gloednieuw C2 platform dat later nog gebruikt zal worden voor de aankomende generatie C-Max en Kuga.

Kort Getest: Ford Focus (2018)

De voorgaande Ford Focus’en kon je er snel uithalen dankzij hun opvallende vormgeving, de vierde generatie houdt het eerder bij een logische evolutie van zijn voorganger met een snuifje Fiesta. Voorzie dus zeker het nodige budget om een spraakmakende configuratie te maken, dat kan ondermeer met 13 verschillende koetswerkkleuren en 16” tot 18” velgen. Ford voorziet vier uitvoeringen (Trend, Titanium, ST-Line en Vignale) met elk hun visuele kenmerken. De nieuwe Focus is er als hatchback en break (Focus Clipper), andere regio’s krijgen ook nog een vierdeurs. Begin 2019 komt er nog een stoere Active uitvoering bij die zich (met een beetje extra bodemvrijheid) als crossover wil profileren.

Kort Getest: Ford Focus (2018)

In vergelijking met de vorige Focus blijven de buitenafmetingen grotendeels gelijk al werden de wielen meer in de hoeken geplaatst. Daardoor is er aanzienlijk meer ruimte binnenin, zeker op de achterbank en in de koffer (341 liter). De praktische Focus Clipper is logischerwijs het ruimtewonder van dienst met een laadvolume van 608 liter tot maximaal 1.653 liter!

Kort Getest: Ford Focus (2018)

Met een degelijke bouwkwaliteit en puike materiaalkeuze gaat Ford er inzake afwerking goed op vooruit, toch bemerken we hier (te?)veel verschillende soorten kunststof. Laat staan dat er écht iemand zit te wachten op (fake) houtinleg voor de luxueuze Vignale uitvoering. Qua technologie verwelkomen we diverse hulpmiddelen zoals adaptieve cruise control, wrong way alert, achteruitrijcamera, park assist, slimme lichtblokken, .. en voor het eerst een head-up display dat prettig werkt. Het moderne SYNC3 infotainmentsysteem is uiteraard ook van de partij in de Focus en is nog steeds een schoolvoorbeeld van hoe het wél moet.

Kort Getest: Ford Focus (2018)

Onder de motorkap van de nieuwe Ford Focus liggen allemaal gekende motoren, gaande van 85 pk tot 182 pk in afwachting van de sportieve ST en RS derivaten. Aan benzinezijde vinden we de 1.0-liter EcoBoost (85 pk, 100 pk of 125 pk) en 1.5-liter EcoBoost (150 pk of 182 pk) terwijl dieselrijders het doen met de 1.5-liter EcoBlue (95 pk of 120 pk) en 2.0-liter EcoBlue (150 pk). Naast de standaard manuele zesbak is er ook een automaat met acht overbrengingen voorhanden, beiden doen vlot en doordacht hun ding!

Kort Getest: Ford Focus (2018)

De Ford Focus staat al sinds jaar en dag bekend om het rijplezier dat ook bij de nieuwe Focus veelvoudig aanwezig is. Deels te danken aan toegewijde ingenieurs van de Ford Lommel Proving Ground die de finale afstelling voor hun rekening namen. De basismotoren doen het met een torsie-as achteraan wat zeker zal volstaan voor Jan Modaal, de krachtigere uitvoeringen krijgen een multilink ophanging mee. In de praktijk zorgt die voor een nog betere wegligging en het nodige comfort, dankzij het gloednieuwe onderstel kan je hier genieten van een levendig (doch veilig/stabiel) weggedrag. Met verschillende rijmodi (comfort, normal en sport) kan je dat nog wat aanscherpen, iets wat met het vrij directe (lees: licht) stuurgevoel geen overbodige luxe is. De ST Line uitvoeringen profiteren op hun beurt nog eens van een 10 mm verlaagd onderstel en doen … opnieuw dromen van de komende generatie scheurijzers Focus ST en Focus RS!

Kort Getest: Ford Focus (2018)

De nieuwe Focus staat alreeds te blinken bij de lokale Ford verdeler, vanaf 18.900 euro (1.0i 85 pk Trend) kan je daar een bestelbon ondertekenen wat zowaar minder is dan voordien! Een praktische Focus Clipper kost je 1.000 euro meer terwijl de 8-traps automaat nog eens 1.400 euro kost. Met diverse koetswerkvormen, packs, losse opties en vooral veel personalisatiemogelijkheden is er een ruime keuze terwijl de zakelijke rijders gesoigneerd worden met aantrekkelijke Business uitvoeringen!

Kort Getest: Ford Focus (2018)

Binnen het C-segment van de Focus vinden we heel wat interessante concullega zoals de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Opel Astra, Hyundai i30, Kia Ceed, Volvo V40, Mazda3 en zelfs de Fiat Tipo. Vroeger genoten dergelijke hatchbacks dé absolute voorkeur van de Europese consument maar vandaag de dag ondervinden ze allemaal hinder van de ongeziene SUV hype.

Conclusie
Is de nieuwe Ford Focus de beste Ford ooit zoals ze zelf beweren? Misschien wel als we de begeerlijke Fiesta ST en exclusieve Ford GT even vergeten… De nieuwe Focus is hoe dan ook een zeer geslaagde wagen die kan uitpakken met een dynamisch rijgedrag (inclusief rijplezier) zonder daarbij het comfort uit het oog te verliezen, in tegendeel zelfs! Op vlak van binnenruimte, rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen, connectiviteit en gadgets is deze Ford volledig bij de les met een pak interessante mogelijkheden! Toch zouden we vooral het nodige budget voorzien voor een visueel aantrekkelijke configuratie om wat kleur te brengen in de ietwat grijze/saaie basisconfiguratie, iets wat we ook zouden aanraden bij de directe concurrenten.

Overzicht:
+ Rijdynamiek
+ Comfort
+ Véél binnenruimte
+ Knappe looks (Vignale / ST Line)
+ Aantrekkelijk EcoBoost / EcoBlue motorengamma + transmissies
+ Voor elk wat wils qua uitvoeringen / koetswerkvorm
+ Aantrekkelijk prijsbeleid (goedkoper als zijn voorganger!)

+ Moeilijk segment (véél (SUV) concurrentie)
+ Materiaalmix interieur
+ In basisvorm eerder een grijze mus

Kort Getest: Ford Focus (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem