Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (MY17)

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)Met een kleine opfrisbeurt moet de compacte Volvo V40made in Belgium! – zijn populariteit nog even zien vast te houden!

De V40 is het best verkochte Volvo-model in Europa en na de XC60 het populairste model wereldwijd, reden temeer om het succesverhaal in leven te houden met een kleine facelift op vlak van personalisatie, motoren en uitrusting. Ingrijpende wijzigingen moet je echter niet verwachten, gelukkig spreken de Zweden hier van de MY17 (modeljaar 2017) in de plaats van de facelift terminologie te gebruiken. Naast de reguliere V40 rolt er bij Volvo Car Gent ook een sportieve oogende V40 R-Design en een avontuurlijke V40 Cross Country van de band, allemaal profiteren ze van diverse nieuwigheden.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Aan de buitenzijde voorzag Volvo enkele (beperkte) esthetische updates met een nieuwe grille (inclusief nieuw merklogo) als hét herkenningspunt, optioneel kan je de V40 nu ook verkrijgen met de karaktervolle Thor’s Hammer koplampen die de XC90, S90 en V90 zo sieren. In de personalisatiecatalogus staat er voor het eerst Amazon Blue en Denim Blue, het Bursting Blue (exclusief voor R-Design), Mussel Blue en Luminous Sand zijn dan weer voor het eerst te verkrijgen op de V40. Daarnaast zijn er ook acht nieuwe velgen en werd het R-Design logo achterop wat bijgeschaafd.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Binnenin draait het bij de V40 MY17 om nieuwe zetelbekledingen, afwerkingen, instapplanken, gekleurde accenten (inzetstukken, stiksels, …) en een zwarte dakbekleding. Het hippe City Weave ruitjesmotief met beige accenten is misschien wel gewaagde keuze! Aan de royale binnenruimte voor de voorste passagiers en minder royale (been)ruimte achterin deed Volvo niets, ook de kofferruimte bleef identiek met 335 liter tot maximaal 1.032 liter. Anno 2017 was een technologie-injectie voor de V40 ook welkom geweest, nu blijven we zitten met het fijne digitale dashboard, met ouderwetse knoppen bezaaide dashboard en het (te?) kleine infotainmentsysteem. De Volvo OnCall app kreeg wel een update en geeft de bestuurder vanop afstand toegang tot diverse functies, je persoonlijke agenda kan nu ook gekoppeld worden op vlak van navigatie.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Op vlak van motoren zijn er twee nieuwigheden, beiden binnen het benzine-aanbod. Zo is er nu een 1.5-liter T2 viercilinder mét Geartronic automaat, goed voor 122 pk en 220 Nm. De T3 ruilt daarnaast zijn 1.6-liter voor een 2.0-liter van eigen makelij die 152 pk en 250 Nm produceert. Daarboven blijven de T4 (190 pk) en T5 (245 pk) de baas op vlak van benzine’s, op vlak van diesels rekent de Volvo V40 nog steeds op de D2 (120 pk), D3 (150 pk) en D4 (190 pk). Deze zijn allemaal te verkrijgen met zowel een manuele zesbak of de achttraps automaat. Speciaal voor de vele zakelijke rijders is de CO2 uitstoot van de handgeschakelde D2 teruggedrongen tot slechts 89 g/km.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Onze blitse testwagen was voorzien van de handgeschakelde 2.0-liter D4 topdiesel met 190 pk / 400 Nm, goed voor een 0-100 km/u sprint van 7,4 seconden en een topsneldheid van 230 km/u! Dit bij een interessante CO2 uitstoot van slechts 96 g/km en een praktijkverbruik van 5 à 6 liter. Tezamen met de grote brandstoftank van 62 liter verkrijg je zo een riant rijbereik van bijna 1.000 km.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Naast de hoge vorm van comfort (dankjewel lange wielbasis + heerlijke zetels) en goede isolatie imponeerde de tweeliter dieselmotor opnieuw met zijn aangename werking. De V40 D4 is niet enkel krachtig, zuinig én alert, hij schakelt ook nog eens vlot en stuurt behoorlijk direct. Sportieve aspiraties koestert deze Zweed wel niet, wat de blitse R-Design elementen je ook mogen doen geloven. De grote(re) draaicirkel is dan weer een stedelijke handicap, net zoals de té enthousiaste veiligheidssystemen. Een klassieke (file)rit op de E40 resulteerde met de V40 in de nodige meldingen in situaties waar er geen gevaar dreigde, bij slagbomen ziet hij ook onnodig gevaar. Veilig is Volvo V40 dus wel, met ondermeer een verbeterde Driver Alert System, Pedestrian & Cyclist Detection, Blind Spot Information System en City Safety remassistent. Volvo wil namelijk tegen 2020 geen enkele betrokkenheid bij een zwaar verkeersongeval met fysieke letsels.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

De Volvo V40 (MY17) heeft een vanafprijs van 24.700 euro als Kinetic met daarboven een Momentum, Inscription en R-Design uitvoeringsniveau. De nieuwe T2 Geartronic versie kost je ministens €26.700 terwijl de manuele T3 een investering van €25.810 vraagt. Onze goed uitgeruste V40 D4 R-Design was op die manier meer dan 35.000 euro waard. De V40 Cross Country is er vanaf €26.640.

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Als bijna enige autoconstructeur slaagde Volvo er in om met de V40 een valabel alternatief aan te bieden voor de premium C-segmenters, zijnde de Audi A3 Sportback (vanaf €23.750), Mercedes A-Klasse (vanaf €23.716) en BMW 1-Reeks Hatch (vanaf €23.600). Daarnaast mogen we hier natuurlijk hét icoon niet vergeten, de Volkswagen Golf en in zijn zog de populaire Europeanen zoals de Renault Mégane, Peugeot 308, Ford Focus, Opel Astra en knappe Alfa Romeo Giulietta. En vanuit de Aziatische hoek zijn er ook meerdere kanshebbers in de running om de Volvo V40 het knap lastig te maken.

Conclusie
Met slechts enkele visuele verschillen, nieuwe bekledingen en extra vinkjes op de optielijst moet de vernieuwde Volvo V40 het nog twee jaar zien uit te houden in het bijzonder competitieve segment. Gelukkig kan de compacte V40 terugvallen op zijn ijzersterk Zweeds karakter, gekende veiligheid en comfortabel weggedrag. De krachtige D4 diesel is ook hier een aangename partner in crime voor wie op zoek is naar vlotte prestaties zonder daarvoor het gelag te moeten betalen aan de pomp. Daarnaast is de Volvo V40 persoonlijk verantwoordelijk voor heel wat Belgische werkgelegenheid, iets waarvoor we hem zijn kleine tekortkomingen zeker willen vergeven.

Overzicht:
Made in Belgium!
+ Stoere R-Design looks
+ Comfort
+ Veilig
+ D4 dieselmotor (krachtig, soepel, alert, aangename manuele versnellingsbak, direct stuurgevoel)
+ Zuinig (verbruik + CO2)

– Weinig (visuele) verschillen met voorganger
– Te beschermend ingesteld
– Beperkte (been)ruimte achterin
– Draaicirkel
– Achterstand op vlak van technologie / rijhulpsystemen

Rijtest: Volvo V40 D4 R-Design (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...