Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)Het was even bang afwachten maar geen nood, nieuwe Ford Fiesta ST bezit – net zoals zijn voorganger – een heerlijke portie rijplezier!

Een begeerlijke parel. Dat was de vorige Fiesta ST in al zijn facetten en daardoor sterk geapprecieerd bij een bepaald publiek dat belang hecht aan rijplezier en bijhorende dynamiek. Na de lancering van de nieuwe Ford Fiesta waren we alvast aan het dromen omtrent een nieuwe ST pretraket, relatief kort erop haalde Ford Performance het doek van de achtste Fiesta ST generatie. Mét een driecilinder zowaar…


Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)

Na eerdere kennismakingen met de bejubelde EcoBoost motoren in andere Ford producten hadden we daarin het volste vertrouwen, toch had de Blauwe Ovaal reeds aangekondigd dat ze een toegankelijker/meer bruikbaar geheel zouden ontwikkelen. Daarbij zouden ze niet extreem focussen op pk’s maar eerder op een stevige portie rijplezier. Tussen de lijnen lazen we vooral dat Team Marketing meer te zeggen ging hebben dan Team Ontwikkeling en dat zou nefaste gevolgen kunnen hebben! We waren dus vol verwachting toen we de sleutels van een kersvers exemplaar toegeworpen kregen voor een eerste, korte kennismaking in een bochtenrijke omgeving! Per direct terrein waar de Fiesta ST zich als een vis in het water voelt.

Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)
Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)

De nieuwste Ford Fiesta ST is er als sportief ogende driedeurs én ook als praktische vijfdeurs, beiden uiteraard voorzien van een blitse aankleding. Zo is er een subtiele achterspoiler, dubbele uitlaat, strakke grille en een resem ST badges, in combinatie met de Performance Blue koetswerkkleur en knappe Magnetite Machined 18″ velgen (standaard 17”) zeker een geslaagd geheel. Binnenin gaan ze verder de sportieve toer op met wederom de nodige ST badges, afgeplat stuurwiel, carbonlook inleglijsten, contrasterende stiknaden en perfect omsluitende Recaro sportzetels maar al bij al blijft het redelijk standaard. Voor wie wil is er bovendien een op maat gemaakt 675 W sterk B&O Play audiosysteem voorhanden met maar liefst 10 luidsprekers, minder enthousiast zijn we omtrent de Electronic Sound Enhancement die het interieur vult met een suggestieve (fake!) geluidsbelevenis.

Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)
Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)

Onder de motorkap ligt een 1.5-liter EcoBoost driecilinder benzinemotor met 200 pk en 290 Nm (136 g/km CO2), steeds gekoppeld aan een manuele 6-versnellingsbak. In combinatie met Launch Control zit je in 6,5 seconden aan 100 km/u, wanneer de fijne naald 232 km/u aanwijst zit je aan de topsnelheid! Met een vlotte rijstijl loopt het verbruik logischerwijs gemakkelijk op tot 9 liter en meer, voor op rustige momenten moet de cilinderuitschakeling (en een gunstige stroomlijn) soelaas brengen.

Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)

Met zijn bekroonde voorgangers moe(s)t deze Fiesta ST nieuwkomer de eer weten hoog te houden. Iets dat hij zeer overtuigd doet met zijn directe besturing, aangepast versnellingsbak met korte verzetten en steevast enthousiaste benzinemotor! Het optionele mechanisch sperdifferentieel is een must have om op die manier het beste uit de Fiesta ST te kunnen halen, heerlijk soepel/eenvoudig kom je zo (bijzonder vlot indien gewenst) door de bocht. En dat bocht na bocht na bocht! Hulde aan de (Belgische?) ingenieurs op de Ford Lommel Proving Ground waar de afstelling gefinetuned werd. Met de maximale score van vijf sterren in de NCAP crashtest is deze Fiesta ST eveneens veilig voor zowel inzittenden als omstaanders.

Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)
Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)

Daar waar de reguliere Ford Fiesta start bij 15.100 euro (1.1i 70 pk Trend driedeurs) ben je genoodzaakt om minimaal 23.000 euro te investeren voor de Fiesta ST, voor de vijfdeurs betaal je 500 euro extra. De royaal uitgeruste ST Ultimate heb je vanaf 26.000 euro. Concurrentie is er in de vorm van de Volkswagen Polo GTI (200 pk, vanaf 27.670 euro), Renault Clio RS (220 pk, vanaf 31.025 euro) en de MINI Cooper S (192 pk, vanaf 27.000 euro) al komen deze allemaal met een automatische versnellingsbak en daardoor een iets minder betrokken rijervaring.

Conclusie
Zelfs met een cilinder minder dan zijn voorganger weet de nieuwe Ford Fiesta ST te begeesteren vanaf de eerste seconde. Een perfecte zitpositie, potente 1.5 EcoBoost, strakke handbak, indrukwekkend gripniveau en een waanzinnig scherp stuurgevoel, een verslavende cocktail die zich overigens niet goedkoop laat serveren. En dat optionele Performance Pack is ook essentieel om deze ST te laten schitteren! Opnieuw laat Ford zien dat ze gerust aanzien mogen worden als hofleverancier van toegankelijk rijplezier.

Overzicht:
+ Rijplezier / rijdynamiek
+ Stuurgevoel
+ Beschikbaar als vijfdeurs
+ Zitpositie / Recaro sportzetels
+ Manuele versnellingsbak
+ Scherpe prijs
+ Performance Pack

– Klassieke hot hatch nadelen (bruikbaarheid, harde ophanging, verbruik, …)
– Interieur mocht geruST wat spannender

Kort Getest: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem