Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk (2021)De stoere en vooral gigantische Ford Explorer SUV is na al die jaren ook beschikbaar in Europa, dit louter als 457 pk sterke plug-in hybride.

Ondanks de nodige interesse voor de Puma en Kuga werd het Europese SUV aanbod van Ford aangevuld met de stoere Explorer. Deze zit in het thuisland al aan zijn 6e generatie en maakt voor het eerst de oversteek. Dit wel enkel met een plug-in hybride aandrijflijn waarmee hij helpt om de gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden te halen. Ford benadrukt dat ze de nodige tijd/energie staken in een specifieke EU afstelling van deze full size SUV. Dit in tegenstelling tot de Edge die eveneens overkwam maar niet voldoende kon overtuigen en vermoedelijk geschrapt zal worden.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Met 5,01 meter lang, 2,29 meter breed en 1,78 meter hoog is de Ford Explorer onmiskenbaar een imposante verschijning. Zeker met de riante grille, 20” aluminium velgen en vierdelige uitlaat! Uit de 16 mogelijkheden inzake koetswerkkleur koos Ford Belgium voor het sinistere Agate Black.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

De Ford Epxlorer is ruimer dan ruim

Gezien de hogere koetswerkbouw gaat instappen gemakkelijk terwijl de zichtbaarheid rondom bovengemiddeld is. Eveneens bovengemiddeld is de ruimte binnenin met steeds zeven zitplaatsen en 12 bekerhouders. Dankzij de verschuifbare achterbank hebben ze ook op de 3e zetelrij voldoende beenruimte.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

In de koffer past er minstens 240 liter bagage maar desgewenst loopt het laadvolume op tot een imposante 2.275 liter! Ook mag je nog eens 2.500 kg slepen met de optionele trekhaak!

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Inzake afwerking en materiaalkeuze zouden we het geheel niet direct als weelderig of premium omschrijven zoals bij sommige Europese concurrenten toch het geval is. Wel zit het allemaal goed in elkaar en krijg je aangenaam zitmeubilair. Vooraan zelfs verwarmd, gekoeld en/of gemasseerd.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Naast een digitale tellerpartij (12,3”) is de Ford Explorer sinds kort voorzien van een verticaal gepositioneerd SYNC3 infotainmentsysteem (10”). Ondanks de aanwezigheid van moderne functionaliteit durft het wel eens te haperen/twijfelen… Ongewenste geluiden/frequenties worden binnenin dan weer weggefilterd door Active Noise Cancellation technologie terwijl het 980W sterke B&O audiosysteem maar liefst 14 luidsprekers telt. Een head-up display is vreemd genoeg afwezig.

V6 EcoBoost plug-in hybride techniek

In de Verenigde Staten is de Ford Explorer beschikbaar met een 2.3i EcoBoost viercilinder en 3.3 V6, hier is hij enkel als plug-in hybride. Deze aandrijflijn combineert een 3.0-liter V6 EcoBoost benzinemotor (350 pk), een elektromotor (102 pk) en 10-traps automaat. Uiteindelijk goed voor een systeemvermogen van 457 pk / 825 Nm! De 0-100 km/u sprint vraagt in optimale omstandigheden slechts 6 seconden, niet slecht voor een Big Mac van 2.500 kg! De topsnelheid ligt op 230 km/u.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Dankzij de 13,6 kWh (10,7 kWh netto) lithium-ion accupack zou je 42 km (WLTP) zuiver elektrisch kunnen rijden, wij deden niet beter dan 26 à 32 km. Voor een volle batterij moet de Explorer vervolgens 3u30 à 6u aan de stekker.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Met de correcte ingesteldheid (lees: frequent laden) blijft het verbruik behoorlijk binnen de perken (3,1 liter WLTP), anders zal het snel rond de 10 liter schommelen. Dankzij een grote benzinetank (68 liter) krijg je toch een werkbaar rijbereik van 600+ km.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie om te gaan zijn er vier specifieke EV rijmodi. Zo kan je zuiver elektrisch rijden (EV Now), de batterijcapaciteit bewaren voor later (EV Later) en zelfs de batterijen opladen (EV Charge). Bij EV Auto bepaalt het systeem zelf de optimale energiestroom, het gebruik van de ingebouwde navigatie is dan wel aan te raden. Waar mogelijk (afremmen, uitbollen, …) probeert het systeem zoveel mogelijk energie te recupereren.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Nog meer keuze heb je inzake tractiecontrole (aan of uit) en Terrain Management System. Daarmee wordt het karakter van de Explorer aangepast op basis van je ingesteldheid (Normal, Sport, Eco) of de ondergrond (glad, sneeuw/zand of onverharde wegen). Zelf hebben we het niet kunnen (durven?) nagaan maar Ford gaat er prat op dat de Explorer behoorlijk capabel is dankzij de intelligente vierwielaandrijving.

Rijgedrag

De riante buitenafmetingen vragen enige gewaarwording, zeker in een stedelijke omgeving en bij (te) smalle parkeerplaatsen. Onderweg biedt de Explorer wel een geruststellende stabiliteit en aangenaam rijgedrag dankzij de Europese(re) afstelling. Het stuurgevoel is behoorlijk communicatief te noemen en wie écht wil kan zelfs enige rijdynamiek bespeuren. Toch ligt de focus duidelijk op het comfortgehalte. Rechtuit gaat het desgewenst toch behoorlijk hard!

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Full option uitrusting

De uitgebreide (standaard!) veiligheidsuitrusting van de Ford Explorer omvat ondermeer automatische LED lichtblokken met grootlichtassistentie, Hill Descent Assist, Hill Start Assist, Lane Keeping System met Lane Keeping Centering, Evasive Steering Assist, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, Precollision Assist noodremfunctie en een hoop airbags.

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Daarboven profiteer je ook van een elektrische kofferklep, keyless entry/go, elektrisch panoramadak, draadloze telefoonlader en Active Park Assist. Een eervolle vermelding voor de Quickclear voorruitontdooiing die zijn naam alle eer aandoet! Bijzonder welgekomen tijdens de ijskoude testperiode…

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Ford Explorer prijzen en concurrentie

Ford levert de stoere Explorer enkel full option af. Standaard reeds in de sportief ogende ST-Line uitvoering, mits een kleine meerprijs (1.000 euro) wordt dat Platinum met een luxueuzere afwerking. Naast rubberen vloermatten en koetswerkkleur kan je enkel nog bijbetalen voor de eerdergenoemde trekhaak. Kostprijs? 81.400 euro! Met een CO2 uitstoot van 77 g/km WLTP is de Explorer jammer genoeg een “fake hybrid” waardoor hij de fiscale voordelen aan zich voorbij moet laten gaan…

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Omdat we hier geen Suburban’s, Escalade’s en Wagoneer’s hebben mikt de Ford Explorer op het Europese premium PHEV segment. Dit in de vorm van de BMW X5 xDrive45e, Mercedes GLE350e, Volvo XC90 T8 Recharge, Range Rover Sport P400e en Audi Q7 60 TFSI e. Naast kleiner zijn deze bovendien duurder! Iets toegankelijker zijn de Kia Sorento Plug-in Hybrid, Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid, Suzuki Across, Seat Tarraco e-Hybrid en Toyota Highlander.

Conclusie

Rationeel gezien heeft de Ford Explorer hier weinig te zoeken met zijn niet bepaald subtiele looks en buitenafmetingen. Wie echter goed kijkt ziet een exclusieve mix van gigantisch véél binnenruimte, vlotte + zuinige plug-in hybride aandrijflijn, comfortabel rijgedrag en royale basisuitrusting. Dit aan een relatief scherp prijskaartje. Jammer genoeg kan de Explorer niet profiteren van de fiscale plug-in voordelen in tegenstelling tot de lokale premium concurrenten die inzake afwerking en materiaalkeuze de lat wel hoger leggen. Daardoor lijkt de kans klein dat de Ford Explorer een Europees succesverhaal zal worden. Al ligt het – in tegenstelling tot bij de Edge – alvast niet aan het stuurgevoel.

Overzicht:
+ Imposante (exclusieve) verschijning
+ Gigantische binnenruimte / koffer
+ Vlotte prestaties
+ Betrokken rijgedrag
+ Zuinig, mits voldoende opladen
+ Doordachte (en rustgevende) plug-in hybride aandrijflijn
+ Comfortabel
+ Wegligging
+ Sleepvermogen
+ Hedendaagse veiligheid, connectiviteit en rijhulp

? Stevige prijs, wel direct super-de-luxe full option

– Fake hybrid aldus de fiscus
– Stevige concurrentie
– Verbruik loopt vlot op
– Riant formaat (parkeerstress!)

Rijtest: Ford Explorer 3.0i EcoBoost plug-in hybride 457 pk SUV PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie ford.be!