Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk (2020)De vierde generatie Kia Sorento SUV is ruimer, moderner, functioneler, veiliger én imposanter dan ooit. Volstaat dat om (eindelijk) een Europees succesverhaal te schrijven?

Aangezien de SUV voorliefde in Europa nog (lang?) niet bekoeld is blijven autoconstructeurs sterk inzetten op deze praktische/stoere koetswerkvorm. Daarom siert er hier een kleurrijke Stonic, hippe XCeed, milieuvriendelijke Niro en stoere Sportage in de Kia catalogus maar omdat het elders in de wereld ook wel bigger and better mag zijn is er ook nog een kolossale Sorento! Sinds 1999 een interessant alternatief voor wie een hoop binnenruimte en krachtige prestaties zoekt aan een scherpe prijs.


Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

De nieuwe Kia Sorento staat op het kersverse N3 platform en groeit daardoor een klein beetje in de lengte (+10mm) en breedte (+10mm), de wielbasis werd ook wat groter (+35mm). Al is het vooral de zelfverzekerde (lees: imposante) vormgeving die indruk maakt met de brede grille, chroom accenten, krachtige LED lichtblokken en hoekige achterzijde, zeker als je de nieuweling gaat vergelijken met de vorige generaties.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Gelukkig staan er talrijke hulpmiddelen paraat (sensoren, geleidingslijnen, 360° camera of zelfs volautomatisch – vanop afstand – via de sleutel!) om parkeerstress zoveel mogelijk te vermijden. Toch hou je er best je concentratie bij om de 17” tot 19” lichtmetalen velgen niet te beschadigen. In de kleurboek staan er 10 mogelijkheden: naast diverse wit-, grijs- en zwarttinten kan je ook kiezen voor het blitse Runway Red, Gravity Blue of Mineral Blue.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Standaard komt deze Kia Sorento met vijf zitplaatsen, desgewenst worden dat er zeven. Maar dan zakt het laadvolume in de koffer wel van 910 liter tot 187 liter, met alle zetels plat slikt de Sorento maximaal 2.100 liter bagage! De achterbank is zowel verschuifbaar als verstelbaar wat de flexibiliteit ten goede komt. Wel jammer dat je de koffer enkel kan openen via het interieur of sleutel, een handvat is in bepaalde gevallen toch gemakkelijker.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Zo fancy als bij de (peperdure Duitse) premiummerken is het nog niet maar qua afwerking en materiaalkeuze bewijst de Sorento dat hij een waardig vlaggenschip is voor Kia. Bovendien krijg in de heerlijke zetels vanzelf een royaal gevoel, zeker met de sterke lichtinval dankzij het (eveneens riante) panoramisch glazen dak.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

En dan hebben we het nog niet gehad over de aanwezige technologie/uitrusting. Denk aan een functioneel 10,25″ infotainmentsysteem (uiteraard met DAB+, navigatie en Apple CarPlay / Android Auto integratie), haarscherp 12,3″ Supervision tellerpartij (met diverse weergavemogelijkheden), Bose audiosysteem, zetelverwarming/verkoeling (zelfs achterin!), stuurverwarming, airco (drie zones), keyless entry/go, automatische grootlichten, head-up display, zeven USB poorten, LED sfeerverlichting, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, autonome rijhulp…

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Maar het allerbeste is een visuele weergave (mooi geïntegreerd in het instrumentarium) van wat er in je dode hoek aan het gebeuren is als je de richtingaanwijzer activeert (Blind Sport View Monitor)! Net zoals de automatische vergrendeling (Safe Exit Assist) wanneer er iemand op de achterbank – met kinderlijk enthousiasme? – de deur wil openen in combinatie met een naderend voertuig. Of de melding (Rear Occupant Alert) dat je dieren/inzittenden zou “vergeten” op de achterbank of dat de wagen voor jou vertrekt, bijvoorbeeld aan het verkeerslicht.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Met hedendaagse motorisaties moet de commerciële aantrekkelijkheid van deze Kia Sorento groter zijn dan voordien. Aan dieselzijde draait het nog steeds om de (opgewaardeerde) 2.2-liter CRDi, 202 pk sterk en beschikbaar met voor- of vierwielaandrijving. Het benzine-gamma is volledig geëlektrificeerd met enerzijds de Sorento Hybrid (233 pk, voor- of vierwielaandrijving) en anderzijds een Sorento Plug-in Hybrid (265 pk, vierwielaandrijving). Beiden rekenen op de 1.6-liter T-GDi turbobenzine en zestraps automaat.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

De geteste Aurora Black Sorento was voorzien van de 2.2 CRDi motorisatie met vierwielaandrijving (4WD) en de 8-traps automaat, goed voor 202 pk / 440 Nm (182 g/km CO2 WLTP). Met meer dan 1.700 kg op de weegschaal is de 0-100 sprinttijd van 9,2 seconden niet overdreven slecht en met een topsnelheid van 202 km/u heb je niets tekort. Zeker niet aangezien je met deze turbodiesel nog eens 2.500 kg kan slepen!

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Kia spreekt zelf van een verbruik van ongeveer 7 liter diesel per 100 km, wij kwamen met de nodige (rustige) snelwegkilometers toch eerder bij 8 liter uit. Met een volle brandstoftank (67 liter) geraak je 800+ km ver.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Onder koudstart of belasting laat de dieselmotor zijn rauwe klanken weerklinken, anders blijft hij mooi op de achtergrond dankzij extra isolatie en geluidswerende voorruit. Sportief wordt het nooit (zelfs niet in de gelijknamige rijmodus), de Sorento 2.2 CRDi kan wel ten alle tijden terugvallen op een vlotte loopcurve, adequate prestaties, alerte automaat (met dubbele koppeling) en een nauwkeurige besturing. Aan het ietwat vage remgevoel moet je wel wat wennen.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Over lange(re) ritten biedt de nieuwe Sorento veel (demping)comfort. Voor wie graag de onverharde ondergrond opzoekt is er Terrain Mode Select (Snow, Mud en Sand) met een specifieke afstelling van de vierwielaandrijving, krachtontplooiing en koppelverdeling.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

In België kan je de Sorento verkrijgen in de More en Sense uitrustingsniveau’s, Kia vraagt daarvoor minimaal 44.500 euro (2.2 CRDi 2WD DCT8 More) tot maximaal 59.090 euro (1.6 T-GDi PHEV 4WD AT6 Sense). De geteste 2.2 CRDi 4WD DCT8 Sense was full option (alle interessante packs en metaalkleur) en zo 56.640 euro waard.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Dergelijke bedragen zijn aan de stevige kant (zeker voor een niet-premiummerk) maar als je de (basis)uitrusting gaat bekijken/vergelijken kan je niet anders dan de Koreaan in overweging te nemen. En met 7 jaar garantie (tot 150.000 euro) heeft hij nog een uitmuntende troefkaart! Voor de zakelijke rijders is de Sorento PHEV (36 g/km CO2 WLTP) dan weer zéér (fiscaal) interessant.

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Naast de technisch gerelateerde Hyundai Santa Fe is de aanbod qua riante SUV’s met vijf/zeven zitplaatsen vrij beperkt tot de Skoda Kodiaq, Seat Tarraco, Ford Explorer en Ssangyong Rexton. En met een beetje goodwill kan je de Peugeot 5008 en Renault Espace daar bijrekenen. Al richt Kia haar pijlen met deze Sorento toch duidelijk op de (véél duurdere) Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE … terwijl hij qua plaatsaanbod zelfs kan wegdrijven met de nog grotere BMW X7 en Mercedes GLS!

Conclusie
De vierde generatie Kia Sorento heeft zo goed als alles mee: hij ziet er stoer/zelfverzekerd uit, biedt immens veel binnenruimte, is goed afgewerkt, komt met hedendaagse (desgewenst fiscaal aantrekkelijke) motoren, rijdt aangenaam/comfortabel en is royaal voorzien van handige rijhulp, veiligheid en gadgets. Maar zelfs met uitmuntende garantievoorwaarden zal hij het moeilijk hebben om de consument (met een dergelijk budget) weg te lokken bij de klinkende premiummerken. Gelukkig heeft Kia daar geen last van met de compacte “meer Europese” crossovers!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Gigantische binnenruimte / grote koffer
+ Kwalitatieve afwerking/materiaalkeuze
+ Hoge koetswerkbouw (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Comfortabel rijgedrag
+ Vlotte prestaties
+ Value for money (scherpe prijs/uitrusting)
+ Uitstekende garantievoorwaarden

– Riant formaat (parkeerstress)
– Koffer enkel te openen via interieur / sleutel (geen handgreep)
– Stevige prijs (… voor een Kia)
– Dieselsoundtrack onder belasting

Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 202 pk DCT8 Sense (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem