Dit is de nieuwe Ssangyong Rexton!Beetje bij beetje timmert Ssangyong op de weg naar groei en succes. Met de nieuwe Rexton maakt het merk een nieuwe inhaalslag.

Met de Tivoli en Tivoli XLV heeft het Koreaanse SsangYong bewezen dat het op de goede weg is. Als piepkleine speler op de Belgische – en in beperkte mate ook Europese markt – blijft het merk een nichespeler. Maar dankzij de overname van de Indische groep Mahindra en een kapitaalinjectie van maar liefst 900 miljoen euro, verspreidt over vier jaar, heeft het heel wat nieuwe mogelijkheden gekregen. Terwijl de Tivoli zich nog aan de onderkant van het gamma bevond staat de Rexton bovenaan de prijslijsten.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

De tijd van bedenkelijk gestileerde modellen zoals de Kyron of Rodius ligt gelukkig al een tijdje achter ons. De Rexton is 4,8 m lang, 1,9 m breed en 1,8 m hoog en bied plaats aan maximaal zeven inzittenden. De vrij anonieme looks van zijn voorganger zijn ingeruild voor een ontwerp dat niet bijzonder individueel of uitgesproken oogt, maar aansluit bij dat van Tivoli en Tivoli XLV.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Nog meer dan met zijn exterieur verrast de nieuwe Rexton met zijn interieur. Hier en daar treffen we nog harde plastics aan, maar zeker in de hoogste afwerkingsgraad Sapphire maakt de Zuid-Koreaan indruk. Zacht leder, fraaie stiksels, een overzichtelijke boordplank en knap veel technologie die bijdragen aan het comfort en gebruiksgemak, je associeert het niet meteen meteen met de Ssangyong-badge maar het is er wel.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Snufjes zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, in de hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, verwarmd stuur, verwarmde en geventileerde stoelen, keyless start & go, HID-koplampen, zelfreinigende deurdrempels, verlichte drempellijsten, LED-sfeerverlichting, etc.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Ook qua beschikbare veiligheidstechnologieën kan de Rexton zijn mannetje staan. Het lijstje met actieve en passieve veiligheidssystemen leest intussen al even indrukwekkend als vertrouwd. Denk aan autonome noodremhulp, Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, grootlichtassistent, verkeersbordherkenning, dodehoekdetectie, Rear Cross Traffic alert, Lane Change Assist, afdaalhulp bij hellingen en een veelvoud airbags, het is allemaal standaard of beschikbaar.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Onderhuids betrappen we de Rexton wel nog een op typische eigenaardigheid. Immers geen zelfdragend koetswerk maar een ladderchassis dat volgens het merk zorgt voor extra robuustheid, vergaande terreincapaciteiten en een sleepvermogen dat – afhankelijk van de gekozen versie – varieert tussen 2.700 kg of 3.500 kg. De rest van de passieve ophanging bestaat uit dubbele driehoeken voor- en een vijf- of zevenlink multilinkophanging achteraan.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Op het relatief gladde asfalt in en rond Warschau weet de Rexton zijn atypische chassisopstelling aardig te verbergen. Zo gesofisticeerd als een SUV met zelfdragend chassis wordt het niet. Maar het stoort ook nauwelijks en het interieur is gelukkig goed geïsoleerd van wind-, rij- en rolgeluiden. Contradictorisch genoeg gaat het veer- en dempcomfort er pas merkelijk op achteruit wanneer je het verharde voor het onverharde inruilt. Het gevolg van chassistechnische keuzes die het rijgedrag on-road verbeteren maar ook door de optionele 20-duims velgen die we daarom zeker achterwege zouden laten.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Momenteel is de Rexton enkel beschikbaar met een 181 pk en 420 Nm sterke 2.2-liter dieselmotor. Deze is opmerkelijk goed geïsoleerd en heeft reeds vanaf 1.500 tpm maximale trekkracht. In combinatie met de 7-traps automaat, afkomstig van Mercedes, voelt de Rexton in reeële omstandigheden voldoende snel aan. Officieel geeft het merk geen 0 tot 100 km/h tijd maar officieus zagen we cijfers van om en bij de 11 seconden passeren. Daarmee zet de 2,2 ton zware Rexton correcte prestaties neer zonder op grote reserves te kunnen teren.

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)
Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Vanaf april volgend jaar levert SsangYong ook een 165 pk en 350 Nm sterke 2.0-liter benzine die niet veel later ook met een LPG- of CNG-ombouwkit zal kunnen geleverd worden. Kwestie van de belastingen op inschrijving en jaarlijkse verkeerstaks naar omlaag te brengen. Want zelfs de diesel scoort vrij slecht bij een gebrek aan Ad-blue-integratie met een uitstoot die tussen de 199 en 218 g CO2/km ligt. Iets wat Ssangyong compenseert door zelf de helft van het bedrag van de BIV voor zijn rekening te nemen. Een mooie, maar ook broodnodige geste van toch al gauw 2.200 euro.

Conclusie
De nieuwe Ssangyong Rexton is een grote stap vooruit voor het Zuid-Koreaanse merk. Met zijn immense afmetingen, robuuste constructie en moderne accenten maakt de Rexton indruk. Door zijn ladderchassisconstructie mist de Rexton weliswaar de gesofisticeerde vering en demping van klassieke SUV’s, maar dat wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door zijn interieur dat je zal verrassen met zijn vele gadgets, comfortsnufjes en (tot) zeven zitplaatsen.

Voorwaarde is wel dat je voor de topversie met alle toeters en bellen kiest. Maar deze lijkt ons sowieso de beste keuze. Zeker als je er het prijskaartje bijhaalt. Hoewel er al een Rexton is vanaf 29.490 euro, tikt de vierwielaangedreven, full option Sapphire-topversie met 7-traps automaat af op ‘slechts’ 42.490 euro. En dat maakt dat je toch bijzonder veel auto voor je geld krijgt.

Overzicht:
+ Ruimte
+ Terreincapaciteiten
+ Sleepvermogen
+ Prijs en optiepolitiek
+ Technologie

+/- Eigenschappen ladderchassis

– Comfort op 20-duimers
– Hoge CO2-uitstoot

Kort Getest: SsangYong Rexton 2.2 Diesel (2017)

Tekst: Pieter Ameye