Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)Met nieuwe gadgets, rijhulp, connectiviteit en een frisse vormgeving tilt de nieuwe Mercedes GLE SUV het luxueuze comfortgehalte tot een indrukwekkend (en vooral rustgevend) niveau.

Met de eerste generatie M-Klasse SUV (de ML van weleer) wou Mercedes in 1997 het luxueuze en comfortabele karakter van een S-Klasse verzoenen met de functionele en praktische inborst van een G-Klasse. Sinds 2015 gaat de ML als GLE door het leven om meer logica doorheen het riante aanbod te brengen (GLA, GLB, GLC, GLE, GLS). In 2019 werd de vierde generatie (codenaam: W167) gelanceerd, opnieuw biedt Das Haus een lifestyle GLE Coupé variant aan met een aflopende daklijn.

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

De vormgeving van de nieuwe Mercedes GLE oogt een pak frisser/karaktervoller met nieuwe lichtblokken, grille en extra personalisatiemogelijkheden. Toch blijft de Duitse SUV een kleine kolos met vijf meter in de lengte, net geen twee meter breed en 1m80 hoog, desondanks is het geheel aerodynamisch volledig geoptimaliseerd dankzij diverse doordachte aanpassingen.

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Standaard rolt de GLE op petieterige 18” velgen, desgewenst zijn die maximaal 22” groot. De testwagen toont dat de witte Designo parelmoerlak met 20” AMG dubbelspaaks exemplaren, AMG Line uitrustingslijn en chroom accenten een mooi geheel vormt.

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Zoals de naamgeving doet vermoeden deelt de GLE het nodige met de E-Klasse dus sieren er ook hier twee riante (en vooral haarscherpe!) beeldschermen die mooi in elkaar overlopen en is het stuurwiel voorzien van menig functie/swipetoets. Links krijgen we een digitale tellerpartij met diverse weergavemogelijkheden, rechts zit het uitgebreide MBUX infotainmentsysteem met moderne gadgets zoals de Hey Mercedes spraakassistent, Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie (inclusief augmented reality hulp), DAB+ radio, … Net zoals in de A-Klasse zijn er hier ook enkel (te?) moderne USB-C poorten beschikbaar (5x!) waardoor een adapter een noodzakelijke kwaad zal zijn. De afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze zijn de term premium waardig, zeker als je voor de duurdere mogelijkheden kiest!

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Dankzij de hoge SUV koetswerkbouw kan je gemakkelijk instappen, voor de kleinsten onder ons zal dat eerder klauteren zijn. De hoge zitpositie zorgt op zijn beurt voor een goede zichtbaarheid rondom terwijl er dankzij de grotere buitenafmetingen (+10 cm in de lengte) nog meer binnenruimte voorhanden is. Dat ruimtegevoel kan je eenvoudig versterken met het eveneens riante panoramisch schuifdak. Aan been/hoofdruimte achterin geen gebrek, de koffer slikt 750 liter tot maximaal 2.025 liter bagage. Tenzij je natuurlijk voor de optionele derde zetelrij kiest, maar is de V-Klasse dan geen betere optie?

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

De nieuwe Mercedes GLE SUV kan je krijgen met diverse motorisaties, naast de klassieke benzine/diesels is er ook een GLE350de plug-in hybride en de sportieve GLE53 en GLE63 AMG topversies. Iets normaler zijn de GLE300d (245 pk), GLE350d (272 pk), GLE400d (330 pk), GLE450 (376 pk) en GLE580 (489 pk). Allemaal voorzien van 4MATIC vierwielaandrijving en de negentraps automaat.

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Net zoals de eerder geteste S450 rekent de GLE450 op de nieuwe drieliter zes-in-lijn benzinemotor (367 pk / 500 Nm) die hulp krijgt van het EQ Boost mild hybride systeem (met 48V boordnet). Daardoor is er tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra voorhanden. Een SUV met dieselmotor is anno 2020 geen schande meer, toch weet de GLE450 te verbazen met zijn feilloze souplesse terwijl het binnenin fluisterstil blijft. Relatief spectaculair (0-100 in 5,7 seconden en topsnelheid van 250 km/u) gezien het leeggewicht van minstens 2.150 kg! Desondanks de vele inspanningen schommelt het praktijkverbruik rond 10 à 11 liter benzine per 100 km, gelukkig is er een brandstoftank van 85 liter voorhanden.

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Eveneens indrukwekkend is het comfortgehalte van de GLE. Toch wanneer je voor de adaptieve AIRMATIC luchtvering kiest waarmee onzuiverheden moeiteloos geabsorbeerd worden en de auto goed overeind blijft in bochten. Comfortabel kilometers vreten is dan ook dé kwaliteit van deze GLE, sportievelingen kunnen het geheel wat aanscherpen maar het stevige gewicht/formaat zal uiteraard de pret fnuiken. De grote remschijven doen hun best maar vragen enige gewaarwording qua dosering om deze zwaarlijvige SUV tot stilstand te brengen.

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Behalve zorgeloos cruisen is deze GLE met het optionele offroadpack ook behoorlijk capabel wanneer je het asfalt verlaat om het avontuur op te zoeken, dit dankzij 12 centimeter extra bodemvrijheid. Geen paniek wanneer je ergens vast zou geraken, met de E-Active Body Control zal de GLE zichzelf – al dansend in de “Rocking” stand – eruit halen! Bijzonder grappig om te zien … maar wie zal het met zijn/haar luxueuze offroader zo bont maken?

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Alle beschikbare rijhulpmiddelen, gadgets en veiligheidssystemen in detail beschrijven zou normaals 1.019 woorden opleveren dus beperken we ons ietwat tot de meest spraakmakende. De adaptieve cruise control (mét handige filemodus) houdt zo rekening met de actieve navigatie (snelheidsbeperkingen, vertragen voor een afrit, …), soft close deuren, de stuurassistent met actieve (maar soms te abrupte) spoorassistent, de Energizing sfeerthema’s (nu inclusief Energizing Seat Kinetics en Energizing Coach), krachtige Multibeam LED lichtblokken met adaptieve grootlichtassistent, draadloze telefoonlader, volautomatische parkeerhulp met 360° camera’s, groot head-up display, hulp voor manoeuvres met een aanhangwagen, … Alles komt met een stevig prijskaartje maar het is wel leuk om te hebben, hetzelfde kunnen we ook zeggen over het kwalitatieve Burmester audiosysteem!

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Met zo’n aantrekkelijke optielijst is het logisch dat de vanafprijzen eerder indicatief zijn. Mercedes gunt jou de nieuwe GLE vanaf 67.518 euro (GLE300d) terwijl je minstens 132.132 euro op tafel moet leggen voor de GLE63 AMG. De GLE450 is er vanaf 73.500 euro al was het geteste exemplaar 98.500 euro waard. Voor een GLE Coupé moet je een meerprijs van enkele duizenden euro’s rekenen.

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Wie vermogend genoeg is voor een Mercedes GLE kan ook terecht bij de BMW X5 en Audi Q7. Minder voor de hand liggende concurrenten zijn de Volvo XC90, Lexus RX450h, Range Rover Sport, Land Rover Discovery en de Volkswagen Touareg. Zuiver elektrisch zou je ook de Audi e-tron, Jaguar i-Pace, Tesla Model X of Mercedes EQC kunnen overwegen…

Conclusie
De nieuwe Mercedes GLE SUV maakt indruk. Zowel met de stoere/frisse vormgeving, praktisch vernuft, modern interieur, vele gadgets, hoogwaardige afwerking en krachtigere motoren als met het prestatiepotentieel dankzij een doordacht aandrijflijngeheel mét EQ Boost mild hybrid ondersteuning. Al is het hoogstaande comfortgehalte misschien nog wel het meest indrukwekkende. Het prijskaartje en verbruik zijn eveneens navenant al zal een klassieke GLE350d dat ongetwijfeld beter doen.

Overzicht:
+ Imposante looks
+ Hoge(re) zitpositie (= gemakkelijk instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Ruim interieur
+ Interieurafwerking / materiaalkeuze
+ Praktisch
+ Comfortabel (!)
+ Fluisterstil
+ Vlotte prestaties
+ Offroadcapaciteiten
+ Rijhulp, technologie, veiligheid, connectiviteit, gadgets, …

– Riant formaat
– Remgevoel
– Verbruik (+- 11 liter)
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: Mercedes GLE450 4MATIC AMG Line 367 pk W167 (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem