Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Met de gloednieuwe XCeed heeft Kia zowaar nog een crossover in de aanbieding met meer binnenruimte, meer comfort en een stoere/hippe vormgeving!

De derde generatie Kia Ceed (codenaam: CD) werd een pak volwassener met een doordachte styling, ruim interieur, handige gadgets en een aantrekkelijke prijs, tegelijk juichen we luidop dat de marketingdienst eindelijk het vreemde benaming (voordien: Cee’d) heeft laten vallen.

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

De driedeurs Pro_Cee’d heeft de generatiewissel niet overleefd, de naamgeving werd wel gerecycleerd voor de knappe ProCeed shooting brake. Het moderne Ceed gamma verwelkomde intussen ook fiscaal aantrekkelijke plug-in hybrides en 204 pk sterke GT topversies … maar toch kijken de ambitieuze Koreanen (met een stevige Europese verankering) naar de stoere XCeed koetswerkvorm als écht succesnummer. Dat ze met de Stonic en Niro al soortgelijke crossovers aanbieden lijkt hun (op het eerste zicht?) geen noemenswaardig (luxe)probleem…

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

De Kia XCeed (waarbij X voor crossover staat) komt met een onderscheidende (stoer, uitgesproken, karaktervol en/of funky?) vormgeving, zeker in vergelijking met de klassieke Ceed hatchback waarmee hij onderhuids logischerwijs de nodige componenten deelt. Met behulp van grotere (16” tot 18”) velgen, dikke banden en nieuwe veren staat de XCeed alvast 50 mm hoger op de grond, in de lengte groeit hij met 85 mm. Dat is uiteraard goed nieuws voor de binnenruimte waarmee hij de concurrentie duidelijk overklast. De XCeed is op zijn best in een frisse koetswerkkleur maar zo extreem als het Quantum Yellow van de testwagen hoef je misschien niet gaan.

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Binnenin bespeuren we enkele unieke XCeed elementen (ondermeer contrastende stiknaden en kleurrijke panelen) al komt de lay-out in grote lijnen 100% overeen met de andere Ceed’s. De prima afwerkingskwaliteit en degelijk materiaalgebruik benadrukken Kia’s ambitieuze ambities (al is dergelijke pianolak enkel mooi/leuk in de showroom), aan zitcomfort hier overigens geen gebrek!

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Het moderne infotainmentsysteem van de XCeed omvat naast een 10,25” touchscreen ook talrijke handige features (Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie, internetconnectie, DAB+ radio, …). Nieuw is de digitale en haarscherpe 12,3” tellerpartij … die momenteel weinig tot geen keuzemogelijkheden biedt. Ongetwijfeld dat ze daar nog een update voor zullen uitbrengen want de flitsende opstartanimaties zijn alvast fullscreen!

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Dankzij de eerder genoemde extra bodemvrijheid is de instap iets gemakkelijk en het zicht rondom iets beter, de kleine/schuine achterruit vraagt wel enige opoffering. Op de achterbank profiteer je bij de XCeed van meer been/hoofdruimte, in de koffer past er 426 liter tot maximaal 1.394 liter bagage. De Ceed SW doet uiteraard nog net wat beter.

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

De Kia XCeed is er met de 1.0-liter T-GDi (120 pk) en 1.4-liter T-GDi (140 pk) benzinemotoren, dieselen kan met de 1.6-liter CRDi (115 pk of 136 pk). Tevens is er een fiscaal aantrekkelijke XCeed Plug-in Hybride (met 141 pk), van een sportieve XCeed GT (of blitse XCeed GT Line) is er officieel geen sprake .. al is de 1.6-liter T-GDi benzinemotor (204 pk) wel gewoon aanwezig! Speciaal voor de zakelijke markt voorziet Kia eveneens Business Line uitvoeringen waarbij de dieselmotor mild hybride ondersteuning krijgt en zo lagere verbruikscijfers kan voorleggen.

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Wij trokken op pad met de 1.4 T-GDi DCT waarbij een veertienhonderd viercilinder turbodiesel gekoppeld wordt aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Die combinatie staat garant voor 140 pk / 242 Nm (160 g/km CO2 WLTP) waarmee je in 9,5 seconden aan 100 km/u zit en bij 200 km/u de topsnelheid bereikt. Het opgegeven WLTP verbruik van 7,1 liter benzine per 100 km moet haalbaar zijn, wij verbruikten 7,4 liter met een rustige rijstijl. De 50 liter grote brandstoftank zorgt voor een rijbereik van 650+ km.

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Onderweg bleek de Kia XCeed een aangename metgezel met een direct stuurgevoel en stille viercilinder (of lag het toch eerder aan de goede isolatie?). Dankzij de herwerkte dempers vooraan overheerst duidelijk het comfort, verkeersdempers geven weinig tot geen probleem. De automaat is vlot, direct en alert … toch wanneer je een rustige rijstijl hanteert. Bij stevige belasting is hij relatief snel het noorden kwijt met een luidruchtige motorklank als gevolg, blijf dus maar weg van de Sport rijmodus en bijhorende dynamische aspiraties. En zeker eens de (goedkopere) handgeschakelde XCeed 1.4 T-GDi proberen!

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Naast hedendaagse connectiviteit komt deze Koreaan ook goed uitgerust voor de dag op vlak van rijhulp- en veiligheidssystemen onder de Drive Wise noemer. Denk aan dodehoekdetectie, volautomatische parkeerhulp, achteruitrijcamera, noodrem met voetganger/fietserherkenning, verkeersbordenherkenning, dynamische (groot)lichtblokken en de slimme cruise control die mooi samenwerkt met Lane Following Assist. Bijzonder aangenaam in de file!

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

De XCeed instapversies vinden we terug onder het Must uitrustingsniveau aan respectievelijk 23.990 euro (1.0i 120 pk benzine) en 25.590 euro (1.6 CRDi diesel), wat ongeveer 3.500 euro duurder is als de meest toegankelijke Ceed (1.0i 100 pk). Het More uitrustingsnvieau biedt al heel wat … meer terwijl je met Sense bijna niets meer te klagen hebt. Jouw droomconfiguratie kan je vervolledigen met enkele interessante/doordachte packs (Smart Pack, Open dak Pack, Leder Pack, Navigatie Pack, ADAS Pack, …) en personalisatie in de vorm van metaalkleur (€550) of 18” lichtmetalen velgen (€400). De full option testwagen was zo (slechts) 33.000 euro waard! Ook de XCeed profiteert van de onklopbare garantievoorwaarden (7 jaar!).

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Zelfs met het nodige denk/opzoekwerk konden we geen volwaardige XCeed concurrent aanduiden, tenzij Volkswagen met een vierdeurs Beetle Dune op de markt zou komen. Of heeft zo’n Ford Focus Active toch de nodige gelijkenissen? Toch kijken we in de eerste plaats naar de andere Ceed’s en de Stonic / Niro crossovers en hun soortgenoten zoals de T-Roc, C-HR en consorten.

Conclusie
Beter interne dan externe concurrentie moeten ze ongetwijfeld bij Kia gedacht hebben! Na de ProCeed (het lifestyle Ceed SW alternatief) creëren ze met de XCeed crossover nu een kleurrijker/uitgesproken alternatief voor de Ceed hatchback. Anderzijds zeker de overweging waard gezien de extra binnenruimte, het aangenamere (comfortabele!) rijgedrag en onderscheidende vormgeving, zakelijke rijders kunnen zelfs terecht bij een fiscaal interessante XCeed PHEV! Net zoals Kia verwachten we het nodige commercieel succes voor deze XCeed, mede dankzij de doordachte bouwkwaliteit, overzichtelijk prijs/optiebeleid en onklopbare garantievoorwaarden.

Overzicht:
+ Karaktervolle/unieke vormgeving
+ Comfortabel rijgedrag
+ Direct stuurgevoel
+ Ruim interieur/koffer
+ Gezonde prestaties
+ Geluidsdemping
+ Value for money (aantrekkelijke combinatie prijs + uitrusting + garantie)

– Twijfelende automaat onder (stevige) belasting
– Krasgevoelige pianolak
– Interne concurrentie
– Beperkte zichtbaarheid naar achteren (kleine/schuine achterruit)

Rijtest: Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT 140 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem