Officieel: BMW X7 SUV G07 (2018)Met de introductie van een luxueuze X7 SUV heeft BMW een nieuw vlaggenschip!

Na menig SUV succes met de X1 tot X6 maakt BMW zich met de X7 nu klaar voor een extra toevoeging bovenaan het gamma. Zoals de naam doet vermoedelijk deelt deze avonturier het een en ander met de 7-Reeks limousine, qua vormgeving blijft de X7 dan weer behoorlijk trouw aan de iPerformance Concept.

Met meer dan 5 meter in de lengte, exact 2 meter in de breedte en 1,8 meter hoog is de gloednieuwe BMW X7 voorzien van riante – lees: kolossale – buitenafmetingen. Daarbij passen er perfect 20” lichtmetaal (standaard!) die je optioneel kan inwisselen voor 21” of zelfs 22” exemplaren, op vlak van verlichting zijn er laserlichten (die tot 600 meter ver kunnen schijnen) in de plaats van de reguliere LED lichtblokken. Met een uitgebreide personalisatiecatalogus moet iedereen een passende X7 configuratie kunnen maken, om je alvast in de goede richting te krijgen voorzien de een Design Pure Excellence en M Sport Pack uitvoering die de accenten respectievelijk op luxe en sportiviteit legt. De imposante grille kan zichzelf overigens sluiten om zo aerodynamischer (lees: zuiniger) voor de dag te komen.

Binnenin is er logischerwijs een zee van ruimte, goed voor drie zetelrijen (2-2-2 of 2-3-2 configuratie) of een laadvolume van 326 liter tot maximaal 2.120 liter (!). Behalve een piekfijne afmetingen en premium materialen voorziet BMW de nodige luxe in de vorm van véél USB poorten, standaard Vernasca leder, panoramisch zonnedak, LED sfeerverlichting en een airco met vier zones. Ongeveer alles kan je nog luxueuzer uitvoeren door ondermeer te kiezen voor de Panorama Sky Lounge, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (20 speakers goed voor 1.500 W!) en Rear-Seat Entertainment Professional tablets in de hoofdsteunen.

Het BMW Live Cockpit Professional systeem zit ook standaard in de X7 waardoor er twee haarscherpe 12,3” schermen dienstdoen als tellerpartij en infotainmentsysteem. Inclusief Hey BMW en een groot head-up display dat een pak meer informatie toont. Handig voor onze Amerikaanse lezers is het feit dat de bekerhouders zowel gekoeld als verwarmd zijn!

Bij de lancering heb je keuze uit drie motoren (aangezien Europa de xDrive50i wederom niet meekrijgt) zijnde een xDrive40i (340 pk / 450 Nm / 198 g/km CO2), xDrive30d (265 pk / 620 Nm /171 g/km CO2) en de M50d (400 pk / 760 Nm / 185 g/km CO2). Allemaal gekoppeld aan de 8-traps Steptronic automaat, slimme vierwielaandrijving, comfortabele luchtvering en instelbare dempers. Wie écht het avontuur zal opzoeken opteert misschien best voor het optionele Off-Road Package met extra rijmodi (xSand, xGravel, xRocks en xSnow). Voor diegene die liever wat vlotter door de bocht gaan zijn er ook diverse M Sport upgrades voorhanden!

Zoals je het mag verwachten van een vlaggenschip krijgt de nieuwe BMW X7 SUV alle moderne gadgets, rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen mee (via de optielijst). Denk aan Active Cruise Control met Stop & Go, Driving Assistant Professional (mét Steering + Lane Control Assistant), Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assistant, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Wrong-Way Warning. Om parkeerstress te vermijden installeren ze wel gratis een achteruitrijcamera mét Parking Assistant!

Gezien de grote Amerikaanse interesse voor dergelijke full size SUV’s is het logisch dat de productie werd toegewezen aan de BMW Plant Spartanburg (USA) waar ze ook de X5 en X6 bouwen. Vanaf de lente van 2019 mogen we de X7 hier in de showrooms verwachten, bestelbonnen worden alvast opgenomen vanaf 86.800 euro (xDrive30d)!