Officieel: BMW 8-Reeks Coupe (2018)

Officieel: BMW 8-Reeks Coupe G15 (2018)De gloednieuwe BMW 8-Reeks Coupé is een ongeëvenaarde combinatie van sportiviteit en eigentijdse luxe, betrouwbaarheid, comfort voor de lange afstand en innovatieve bediening, rijassistentie en connectiviteit.

Met die lovende woorden presenteert de Duitse premiumconstructeur uit München naar aanleiding van de 24u van Le Mans 2018. Daar ziet de GTE evenknie van deze nieuwe 8-Reeks Coupé eveneens het daglicht. Na de marktlancering in november moet duidelijk worden hoe de pikorde bovenaan het BMW gamma zal uitdraaien, het alleenheerschap van de 7-Reeks als vlaggenschip lijkt voorbij met deze 8-Reeks Coupé … én de nakende X7 SUV.

De 8-Reeks Coupé (codenaam: G15) zal op termijn het gezelschap krijgen van een vierdeurs Gran Coupé en dakloze Cabrio maar tot dan moeten we het doen me deze imposante tweedeurs met een karaktervol lijnenspel. De grille is behoorlijk laag gepositioneerd en wordt geflankeerd door smalle lichtblokken (optioneel met laserlichten!), hier en daar bemerken we diverse stijlelementen die de aerodynamische eigenschappen verbeteren.

Aan personalisatie en kleuren geen gebrek bij de BMW 8-Reeks Coupé terwijl je (momenteel) enkel kan kiezen voor 20″ lichtmetalen velgen mocht de standaard 19″ jetsers niet volstaan. Nog opties zijn onder meer een M koolstofvezel dak en het M Carbon exterieurpakket met lamellen voor de luchtinlaten, spiegelkappen, een achterspoiler en diffuser in koolstofvezel.

Binnenin heerst er een extreem luxueuze sfeer met een sterke focus op sportiviteit, een combinatie die enkel de échte Grand Tourers kunnen waarmaken. Beste materialen zien we hier terug in een onberispelijke afwerking en nieuwe, laaggeplaatste sportzetels. Eyecatchers zijn ondermeer de schakelpook uit kristal, standaard Head-up Display (dat groter dan ooit is) en de nieuwe Live Cockpit Professional dat een digitaal dashboard omvat. Achteraan heb je logischerwijs niet extreem veel plaats, de koffer slikt dan weer 420 liter die kan oplopen met de achterbank plat.

BMW voorziet initieel twee motoren, de vernieuwde 4.4-liter V8 benzinemotor voor de M850i xDrive Coupé (530 pk / 750 Nm) en een 3.0-liter zes-in-lijn diesel voor de 840d xDrive Coupé (320 pk / 680 Nm). Beiden met vierwielaandrijving (die de focus achteraan legt) en een 8-traps (sport)automaat. Op termijn volgt er een volwaardige M8 variant, de kans dat BMW hier een iPerformance plug-in hybride zal lanceren is eerder klein.

Zowel op vlak van comfort / gebruiksgemak en rijdynamiek lepelt BMW ongeveer elk bestaand systeem in de 8-Reeks Coupé, al dan niet in een verbeterde, aangescherpte of geüpgradede versie. Denk maar aan de BMW Display Key, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, sportuitlaat, Gesture Controls, Active Cruise Control met Stop & Go-functie, Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning en Lane Departure Warning, Parking Assistant en een compleet gamma diensten van BMW ConnectedDrive. Tijd doorbrengen in een 8-Reeks Coupé zal geen straf zijn, zoveel is zeker!

Belgische BMW verdeelpunten nemen (zeer) binnenkort je 8-Reeks Coupé bestelbon op aan respectievelijk 102.000 euro (840d xDrive) of 130.000 euro (M850i xDrive). Vanafprijzen wel te verstaan, ook hier zal het uiteindelijke prijskaartje hoger uitvallen net zoals bij de concurrentie het geval is.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...