Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift (2020)

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)De Audi Q7 SUV was alreeds een dijk van een wagen (zowel qua formaat als kwaliteiten), een doordachte opfrisbeurt maakt hem zowaar nog beter!

De tweede generatie Audi Q7 (codenaam: 4M) werd voorgesteld op het Autosalon van New York 2015, nadien kreeg hij het gezelschap van de Q7 e-tron plug-in hybride en SQ7 TDI topversie. Intussen werd de gammafolder aangevuld met een technisch gerelateerde Q8 én zitten de A6 en A7 Sportback in het nieuw. Tijd dus om het SUV vlaggenschip te trakteren op een facelift, iets dat midden 2019 gebeurde naar aanleiding van het Autosalon van Frankfurt!


Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

Bij de meeste (en dan zeker de Duitse) facelifts is het altijd goed zoeken naar échte visuele verschillen, bij de vernieuwde Q7 is dat zeker niet het geval met een nieuwe, bredere en vooral achthoekige grille (à la Q3 en Q8) en achteraan doorlopende lichtblokken. Desgewenst prijken er vooraan slimme/dynamische/krachtige Matrix LED lichtblokken mét lasertechnologie, standaard krijg je sowieso LED exemplaren. Het geheel op smaak brengen kan via de uitgebreide personalisatiegids met vele kleuren (je hoeft dus niet persé voor dat grijs te gaan), 19 tot 22” velgen en zwarte/chroom accenten rondom.

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

De Q7 verwelkomt de moderne interieurlayout van de andere topmodellen waardoor er nu maar liefst drie digitale (haarscherpe!) schermen terug te vinden zijn: digitaal dashboard (Audi Virtual Cockpit), functioneel MMI Plus infotainmentsysteem én een exemplaar voor de verwarming, ventilatie en dergelijke. Allen werken ze snel, functioneel én doordacht met diverse weergavemogelijkheden … maar laten gemakkelijk (vuile) vingerafdrukken na! Ook voor het interieur zijn er diverse materiaalkeuzes voorhanden, steeds voorzien van een hoogstaande premium afwerkingsgraad.

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

Aan praktisch vernuft/gebruiksgemak nog steeds geen gebrek in de Audi Q7. Optioneel kan je de drie zitplaatsen achterin individueel afstellen/verschuiven. In de koffer is plaats voor 865 liter bagage, met de achterbank plat kan dat oplopen tot 2.050 liter! De elektrische kofferklep behoort tot de standaarduitrusting, om die te openen met de betere voetzwaai moet je richting de optielijst. Van nature is de Q7 een vijfzitter, desgewenst krijg je een derde zetelrij met twee extra zitplaatsen (voor kinderen). De riante binnenruimte wordt extra versterkt met het panoramisch glazen dak!

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

Op motorisch vlak ligt de focus van de vernieuwde overduidelijk op de V6 TDI diesel. Zo is er keuze tussen een 45 TDI (231 pk / 500 Nm) en 50 TDI (286 pk / 600 Nm), benzineliefhebbers hebben enkel een 55 TFSI met 3.0-liter V6 (340 pk / 500 Nm). Allemaal voorzien van quattro vierwielaandrijving, achttraps Tiptronic automaat en mild hybrid techniek waarbij een 48V boordnet zoveel mogelijk energie recupereert, opslaat en waar nodig/mogelijk gebruikt. Het start/stop systeem durft soms wel te enthousiast ingrijpen (lees: te snel of onnodig), in ruil krijg je een reële brandstofbesparing van 0,7 liter per 100 km aldus Audi.

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

De populaire Q7 e-tron plug-in hybride gaat vanaf nu als 60 TFSI e quattro plug-in hybride mét benzinemotor door het leven maar voldoet jammer genoeg niet aan de strenge regelgeving en de bijhorende fiscale aftrekbaarheid. Het SQ7 topmodel blijft trouw aan de 4.0-liter V8 TDI met 435 pk, wie hoopte op een RS Q7 zal toch richting de Q8 brochure moeten gaan.

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

De geteste configuratie was niet enkel voorzien van de knappe Navarra Blue lakkleur, S-Line uitrustingsniveau en 22” lichtmetalen velgen (officieel toch, hier zien we kleinere wintervelgen), achterop preek de 50 TDI badge. Die wijst niet op een vijfliter diesel maar wel naar de 3.0-liter V6 diesel met 286 pk / 600 Nm (227 g/km CO2 WLTP) waarmee 6,3 seconden volstaan om 100 km/u te halen (topsnelheid 241 km/u). Met deze Q7 50 TDI kan je relatief gemakkelijk het normverbruik van ongeveer 9 liter diesel per 100 km halen, de 75 liter grote brandstoftank biedt zo een rijbereik van 800+ km.

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

De vernieuwde Audi Q7 SUV meet vijf meter in de lengte (+11mm méér als voordien) en is twee meter breed wat zelfs met de nodige rijhulpmiddelen toch sporadisch voor angst(zweet) zorgt, bijvoorbeeld in de stad of bij parkeermanoeuvres. De vierwielsturing is dan ook écht een aanrader, die zorgt voor een opmerkelijke wendbaarheid op lage snelheid en extra stabiliteit op hogere snelheden. De adaptieve luchtvering zorgt op zijn beurt voor een hoogstaand comfort en dit tot groot jolijt van alle inzittenden, vooraan creëren de massagezetels hetzelfde gelukzalige/rustgevende gevoel!

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

De dynamische meerwaardezoeker kan opteren voor het verlaagde S-Line Sport onderstel (-15 mm), de Dynamic rijmodus en actieve rolstabilisatie waarmee je harder en vooral strakker de bocht om kan kan dan je zou denken. Maar als daar je prioriteiten liggen moet je de Q7 TDI misschien links laten liggen en eens bij het Audi Sport gamma gaan kijken?

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

De Q7 is voorzien van de Alexa spraakassistent en Car-to-X-service Traffic Light Information maar daar heb je (nog) niet veel aan want beide systemen zijn niet beschikbaar in België. Op termijn kan je met die eerste functionele Amazon spraakcommando’s lanceren, dankzij die tweede kan je de snelheid optimaliseren om het volgende groenlicht te halen! Wel kan je al genieten van de Adaptive Cruise Assist die de adaptieve snelheidsassistent, fileassistent en actieve rijstrookassistent combineert en zo de kolossale Duitse SUV tot een ideale metgezel voor lange trips promoveert.

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

Voor de nieuwe Q7 vraag Audi minimaal 64.200 euro (45 TDI) of 68.100 euro (55 TFSI), de aangedikte (zowel qua looks als uitrusting) S-Line uitvoering vraagt een opleg van 4.400 euro. Voor een goed uitgerust exemplaar met bijna alle nieuwigheden moet je toch nog stevig doorsparen, zo ging de AUD-128 testwagen (50 TDI S-Line) van 71.300 euro naar 112.290 euro! De Q7 60 TFSI e quattro plug-in hybride begint bij 69.500 euro, bij de SQ7 is dat zelfs exact 100.000 euro…

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

De klassieke alternatieven voor een Audi Q7 zijn sinds jaar en dag de Mercedes GLE en BMW X5 maar ook de Volvo XC90, Lexus RX450h, Range Rover Sport, Land Rover Discovery, Maserati Levante, Jeep Grand Cherokee en Volkswagen Touareg zijn interessante mogelijkheden. Met de e-tron SUV heeft Audi zelfs een 100% elektrische alternatief in de aanbieding.

Conclusie
De huidige Audi Q7 is al sinds 2015 op de markt en werd gelauwerd voor zijn hoogstaande afwerking, vele gadgets, riant interieur, praktisch gebruiksgemak, comfortabel weggedrag en adequate prestaties. In zijn vernieuwde vorm mogen we daar een aangescherpte/karakteristieke vormgeving, luchtvering, laserlichten, 48V mild hybrid techniek en een moderne interieurlayout bijrekenen. Parkeren zorgt – net zoals het prijskaartje van een goed uitgerust exemplaar – voor de nodige stress desondanks de vele rijhulpmiddelen, met de achterwielsturing voelt de Q7 wel een pak compacter/wendbaarder aan dan je zou denken! De 286 pk sterke 3.0 TDI V6 – te herkennen aan zijn 50 TDI badge – doet voortreffelijk zijn best maar laat zich misschien net wat teveel horen onder belasting, wie écht zuinig wil zijn moet richting de Q7 60 TFSI e plug-in hybride … of de zuiver elektrische e-tron SUV!

Overzicht:
+ Stoere vormgeving
+ Gezonde prestaties
+ Luxe en Comfort (mét hoofdletter)
+ 50 TDI motorisatie (soepel, vlot, krachtig, …)
+ Wegligging
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Wendbaarheid (voelt compacter aan dankzij achterwielsturing)
+ Veiligheid, rijhulp, gadgets, connectiviteit, …

– Prijs/optiebeleid
– Dieselsoundtrack onder belasting
– Riant formaat (parkeerstress)

Rijtest: Audi Q7 50 TDI facelift 286 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...