Rijtest: Audi Q7 3.0 TDI e-tron (2016)Mede door de interessante fiscale voordelen zijn luxueuze hybrides bijzonder populair in België. Maar doet die stekker (en 48 g/km CO2) afbreuk aan de Audi Q7 e-tron? We zochten het uit!

Wil je graag het milieu redden ietwat sparen, dan probeer je zo zuinig mogelijk om te gaan met brandstof en de bijhorende schadelijke stoffen. Dat kan enerzijds door slimme alternatieven zoals het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken, maar dat kan niet altijd. Autoconstructeurs leveren de laatste jaren steeds meer en meer inspanningen om met zo zuinig mogelijke modellen naar buiten te komen. Naast zuiver elektrische wagens draait het voornamelijk om hybrides. Naast de klassieke verbrandingsmotor neemt er hier een elektro(hulp)motor + batterij het over wanneer dat kan. Een technisch behoorlijk complex geheel maar in de praktijk even eenvoudig als het geniaal is!

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Initieel waren er vooral compacte Aziatische wagens binnen dit groene segment. Eens de batterijtechnologie – dé essentie van een hybride – verder en verder stond, schoten de Europese alternatieven als paddestoelen uit de grond. De lage CO2-uitstoot van dergelijke bolides wordt in Europa nu eenmaal fiscaal goed beloond. De premiumspelers uit het hogere segment staan dan ook op de eerste rij met interessante (fleet)modellen met hybridetechnologie. SUV’s en grote luxeberlines hebben net wat meer plaats om batterijen te huisvesten dan een compacte stadswagen.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybrideAudi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Na de onthulling van een tweede generatie Q7 SUV was het duidelijk: op een dag zou Audi een Plug-in Hybrid presenteren. Ook deze krijgt de vernieuwde vormgeving, moderne technologie (Virtual Cockpit, MMI, groot/scherp head-up display, …) en een interessante gewichtsbesparing mee dankzij het gebruik van lichtere materialen. Ook het ruime interieur en de praktische inborst (650 tot 1.835 liter bagage!) blijven gewoon aanwezig. Keerzijde van de groene medaille is dat je de Audi Q7 e-tron niet kan krijgen met een derde zetelrij gezien de batterijen die onzichtbare plaats – en 120 extra liter bagageruimte – innemen. De CO2-uitstoot van 48 g/km maakt gelukkig veel goed!

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybrideAudi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

De visuele verschillen tussen een reguliere Q7 TDI en een Q7 e-tron TDI zijn beperkt tot voornamelijk een resem e-tron-badges die jouw groene inborst verklappen. De uitgebreide personalisatiecatalogus biedt ook bij de Q7 e-tron heel wat mogelijkheden inzake velgen (standaard 19″ lichtmetaal), accenten en koetswerkkleuren. De grille heeft hier wel een andere layout met verticale dagrijverlichting en de Q7 e-tron heeft aan de bestuurderszijde een tweede “tankklep” waar de elektrische laadkabel zijn ding kan doen. Binnenin krijgt de middenconsole een fysieke EV-knop mee, terwijl de boordcomputer allerhande nuttige informatie kan geven inzake de actieve energiestroom, elektrisch rijbereik, verbruik, laadduur, etc.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybrideAudi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Dat laden kan op verschillende manieren. Enerzijds wordt de overtollige energie van de dieselmotor opgeslagen in de batterij wanneer dat ook maar even mogelijk zou zijn – in het drukke Belgische (file)verkeer gaat dat vlotter dan je zou denken -, anderzijds kan je de Audi Q7 e-tron gewoon opladen aan een 230V stopcontact. Maar dat neemt wel een nachtje in beslag. Beter voorzie je per direct een snellader of laadpaal. Dan klaar je de klus in iets meer dan twee uur! In Vlaanderen duiken er steeds meer en meer laadpalen op en dat is goed nieuws voor plug-in hybrides, jammer genoeg is er geen eenduidige structuur en moet je voor elk merk/type een ander abonnement hebben. Met een volle batterijlading (17.3 kWh lithium-ion) geraak je in theorie puur elektrisch 56 km ver, in de praktijk is dat iets meer dan 40 km. Wanneer deze leeg is kan je gelukkig op de dieselmotor rekenen!

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybrideAudi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

De dieselmotor van de Audi Q7 TDI e-tron is de gekende 3.0-liter V6 turbodiesel. Deze werkt hier samen met een 94 kW elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 373 pk en 700 Nm! De achttraps Tiptronic neemt de overbrenging voor zijn rekening. Al het vermogen vloeit hier op intelligente wijze richting de vier wielen. De gekende 0-100 stoplichtsprint klaart deze groene Duitser in 6,2 seconden desondanks het stevige gewicht (2.800 kg!). Zuiver elektrisch kan je maximaal 130 km/u rijden, op diesel loopt dat op tot 250 km/u! De Q7 TDI e-tron heeft een normverbruik van 1,8 liter diesel per 100 km of een C02-uitstoot van 48 g/km, in de praktijk ligt dat toch wel iets hoger. Zo verbruikten wij ongeveer 8 liter op een gevarieerd parcours. Wie véél oplaadt kan natuurlijk meer elektrisch rijden en zo het dieselverbruik tot een minimum beperken. De brandstoftank is nog steeds aantrekkelijk groot (75 liter) waardoor een rijbereik van meer dan 1.000 km geen probleem mag zijn!

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybrideAudi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Onderweg moet je al goed kijken – of luisteren! – om te beseffen dat je met een plug-in hybride Q7 rijdt. Alles gaat nog steeds bijzonder vlot, comfortabel en avontuurlijk. Het is en blijft een SUV met voldoende hulpmiddelen en bodemvrijheid. Toch schatten we de kans klein dat er cliënteel offroad zal gaan met zijn premium Q7 e-tron. De Audi Drive Select heeft er zelfs een aangepaste setting voor. Wij prefereren nog steeds de AUTO stand waarbij je het ingenieuze systeem zijn ding laat doen. Voor de EV modus beslissen we anderzijds liever zelf. Zo kan je kiezen voor zuiver elektrisch rijden, of omgekeerd, om de batterijlading zoveel mogelijk te sparen. Handig voor wanneer je na een lange snelwegrit de stad induikt. Daar wordt opnieuw duidelijk dat elektrisch rijden een rustgevend en comfortabel gevoel kan bieden. Jammer genoeg moeten de zwakke weggebruikers nog rekening houden met deze muisstille mastodonten.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybrideAudi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Het stuurgevoel is opmerkelijk licht voor zo’n brok Audi massa en stevige(re) buitenafmetingen, zeker in het begin is dat laatste toch even wennen. Een Audi Q7 tot stilstand brengen vraagt ook wat remenergie en met 370 kg extra aan batterijen, elektromotor en hybridetechnologie reserveer je toch best wat extra remafstand in het verkeer.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Audi vraagt in België minstens €82.910 voor zo’n Q7 3.0 TDI quattro e-tron tiptronic. Net zoals bij alle andere Audi’s voorzie je toch best nog wat extra euro’s voor die eindeloos lange/leuke optielijst. Wil je zo een (grijze) configuratie als onze AUD-100 testwagen? Dat is dan €126.000 aub! De meerprijs van een Q7 e-tron ten opzichte van de krachtigste 3.0 TDI bedraagt 20.000 euro en daarvoor moet je toch heel wat elektrische kilometers doen om dat bedrag terug te verdienen, gelukkig wordt dat ietwat gecompenseerd met een hogere basisuitrusting. Anderzijds spelen we hier in een uniek segment waar je dankzij de extreem lage CO2 uitstoot een zéér interessant fiscaal voordeel (tot 100% aftrekbaarheid, €0 verkeersbelasting, lage BIV, …) kan scoren.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

En dat weet duidelijk niet alleen Audi, ook Porsche, Mercedes, BMW en Volvo hebben met respectievelijk de Cayenne S E-Hybrid (75 g/km CO2, vanaf €89.177), GLE500e (78 g/km CO2, vanaf €77.198), X5 xDrive40 (77 g/km CO2 – vanaf €73.000) en XC90 T8 Twin Engine (49 g/km CO2 – vanaf €73.000) een luxueuze premium SUV met een bijzonder lage CO2-uitstoot en tegelijk stevig prijskaartje. Of dergelijke fiscale incentives nog lang zullen overleven is nog maar de vraag. In Nederland hebben ze al komaf gemaakt met deze kip-met-de-groene-eieren, want de huidige wetgeving is gemaakt om zuinigere wagens te promoten. Wanneer je weinig tot nooit laadt (wat perfect lukt) stoot je een veelvoud uit van het opgegeven verbruik! Andere milieuvriendelijke SUV alternatieven zijn de Lexus RX450h (vanaf €62.450), Range Rover Sport Hybrid (vanaf €91.700), Mitsubishi Outlander PHEV (vanaf €47.290) en zuiver elektrische Tesla Model X (vanaf €101.050)

Conclusie
Ook de meest groene/zuinige versie van de nieuwe Audi Q7 doet zijn werk meer dan naar behoren. Stil, uiterst comfortabel en met het grootste gebruiksgemak verplaatst de kolossale Q7 e-tron TDI zich van A naar B. Wanneer het mogelijk is en de batterijlading het toelaat is dat zelfs in alle stilte en emissieloos dankzij de hybride aandrijflijn. In theorie is deze zwaarlijvige Audi Q7 e-tron TDI in staat om extreme verbruikscijfers te behalen en dat zal vooral je boekhouder graag horen. In de praktijk zal je enkel zuinig kunnen zijn wanneer je deze premium Duitser voldoende (lees: elke dag / moment wanneer het past) aan de stekker hangt. De meerprijs van de e-tron is overigens enkel en alleen maar te verantwoorden voor de zakelijke rijders. Binnen dit groene plug-in hybrid SUV luxesegment kan de Q7 uitpakken met een hoogstaande interieurafwerking, een aangenaam rijgedrag en heel wat binnenruimte, niet toevallig ook de kwaliteiten van een reguliere Q7 TDI.

Overzicht:
+ Fiscaal droomgeschenk (48 g/km CO2!)
+ Aandrijflijn (dieselmotor + elektromotor + automaat)
+ Praktisch (reusachtige binnenruimte + grote koffer)
+ Comfort
+ Hoogtechnologisch
+ Piekfijne interieurafwerking

+/- Zuinig, maar enkel met véél opladen

– Duur qua aankoop én duur qua opties/personalisatie
– Zwaarlijvig (+ 2.500 kg)
– Beperkte laadpalen infrastructuur in België

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro PHEV plug-in hybride

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem