Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)Een nieuwe Q7 V12 TDI zou in de huidige tijdsgeest iets teveel van het goede zijn, vanaf heden prijkt er SQ7 op de meest performante – én capabele – Audi Q7 SUV!

SUV’s – in alle mogelijke formaten – evolueerden de laatste jaren van noeste werkpaarden tot luxueuze gezinswagens met een praktische inborst. Het zou dan ook niet lang duren alvorens er ook sportieve afgeleiden ten tonele kwamen. Je herkent ze aan de S, AMG, SRT, M of SVR in de naamgeving en ze zijn sneller en capabeler dan je zou durven vermoeden.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Van de eerste generatie Q7 had Audi een topversie die voorzien was van een 6.0-liter V12 TDI, de nieuwe generatie moet het noodgewongen doen met een 4.0-liter V8 TDI die eveneens in de nieuwe Panamera S Diesel en Bentayga Diesel ligt. Kwestie van de hoge verwachtingen te koesteren wanneer we de sleutels van de spierwitte AUD-125 in ontvangst nemen.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Moeders mooiste zal de Q7 SUV nooit woorden en deze kleurloze configuratie met winterbanden doet het geheel ook niet veel goeds. Gelukkig bezit de SQ7 van nature wel een stoere en imposante uitstraling met standaard riante buitenafmetingen en sportieve accenten (logo’s, chroom, rode remklauwen, vierdelige uitlaat, …) waarmee de Duitser zijn ware aard toont. Tevens heeft de SQ7 een uitgebreide personalisatiecatalogus met maar liefst elf lakkleuren, 20″-, 21″- en zelfs 22″-velgen en diverse accenten. Standaard krijgt de SQ7 krachtige LED koplampen mee, wie wil mag/kan bijbetalen voor de multifunctionele en dynamische matrix koplampen met lasertechnologie.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Ondanks de sportieve uitstraling heeft de Audi SQ7 TDI nog steeds tal van praktische eigenschappen; Zo is er een royale hoeveelheid ruime voor elke inzittenden en krijg je standaard 705 liter in de koffer. De achterbank gaat automatisch plat en dan loopt het laadvolume op tot maximaal 1.890 liter. Optioneel zijn er zelfs twee extra zitplaatsen in de koffer verkrijgbaar. Gezien de positionering als topmodel binnen de Q7 familie mag je hier op de beste materialen en afwerkingsgraad rekenen, net zoals een eindeloos lange optielijst.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Voor een benzinemotor ben je bij de Q7 nog aan het verkeerde adres tot wanneer de 2.0 TFSI instapper zijn Europese intrede maakt. In de SQ7 tank je dus diesel om zijn 4.0-liter V8 met maar liefst drie (!) turbo’s tot leven te wekken. Met 435 pk en 900 Nm heb je nooit vermogen tekort. Een 8-traps Tiptronic automaat neemt de overbrenging voor zijn rekening, gekoppeld met de befaamde quattro-vierwielaandrijving. Nul naar honderd gaat behoorlijk vlot (4,8 seconden!) waarna je door blijft razen tot aan 250 km/u. Dit allemaal bij een normverbruik van 7,8 liter en 189 g/km CO2. In de praktijk zal het verbruik schommelen tussen de 9 à 10 liter, wie iets rustiger omgaat met de SQ7 kan onder de 8 liter grens duiken! Met een brandstoftank van 85 liter heeft de SQ7 een enorme autonomie van meer dan 1.000 km.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Naast een performante achtcilinder met een karrenvracht aan trekkracht voorziet Audi ook een fijne portie zwarte magie die het onmogelijke toch lijkt waar te maken. De 2.300 kg zwarte SQ7 bezit namelijk een stevige brok rijdynamiek en sportiviteit zonder het comfortgehalte onderuit te halen. In alle rust reis je van A naar B terwijl de terugweg via die kronkelende bergpas best plezant zal zijn. Met de Drive Select in Dynamic worden alle rijhulpsystemen aangescherpt en is de SQ7 tot héél veel in staat, zoveel zelfs dat we die grens bijna niet durfden opzoeken.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Binnenin wordt de brullende soundtrack kunstmatig versterkt wat nooit ideaal is, maar aan de buitenkant klinkt hij gelukkig wel goed zonder echt brutaal of agressief te zijn. Voor een SUV is het allemaal ongelooflijk indrukwekkend – hoedje af Audi! – wat deze SQ7 allemaal kan. De variabele stuurafstelling is eerder comfortabel dan direct en de remmanoeuvres vragen wel wat energie, optioneel kan je zelfs keramische remschijven krijgen!

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Audi gebruikt dit Q7 vlaggenschip ook om nieuwe technieken te commercialiseren. Het principe van twee turbo’s (een grote en een kleine) om de vertraging tegen te gaan is intussen al ingeburgerd maar hier is er nog een derde elektrisch exemplaar. Deze compressor reageert supersnel (250 ms) en voorziet de TDI alreeds van druk alvorens de andere turbo’s het mogen overnemen. Om deze e-turbo van energie te voorzien moest er een 48V systeem bijkomen welk ook de optionele actieve anti-rolstangen aanstuurt wat een grote invloed heeft op het comfort en de rijdynamiek. De SQ7 heeft daarnaast nog technologische hoogstandjes zoals luchtvering, vierwielsturing (meesturende achterwielen), sportchassis, adaptieve ophanging, etc.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Je lokale Audi concessiehouder zou graag €92.500 krijgen in ruil voor je handtekening op een SQ7 bestelbon, een reguliere Q7 start bij €58.550. De configuratie van onze testwagen was op zijn beurt goed voor €125.718,10 en liet nog wat ruimte voor bijvoorbeeld een leuke koetswerkkleur en een heads-up display. Daarmee is het duidelijk dat ook de topversie van Audi hun (optie)vel niet goedkoop verkopen, zeker als je alle technische features wil aanvinken die de SQ7 net zo geniaal maken.

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Qua performante SUV’s haalden we eerder al de Mercedes-AMG GLE63 (vanaf €115.555), BMW X5M (vanaf €121.700), Jeep Grand Cherokee SRT8 (vanaf €88.500) en Range Rover Sport SVR (vanaf €131.700) aan, al tank je hierbij benzine! De combinatie sportiviteit + diesel + SUV is minder veelvoorkomend, we noteren ondermeer de Porsche Cayenne S Diesel (385 pk – 850 Nm – vanaf €90.508), BMW X5 M50d (381 pk – 740 Nm – vanaf €88.100) en een Maserati Levante Diesel (275 pk – 600 Nm – vanaf €73.200). De technisch gerelateerde – al zullen ze dit niet graag horen in Crewe – Bentley Bentayga Diesel heeft dezelfde motor (+10 pk) en kost minstens €177.000.

Conclusie
De Audi SQ7 TDI ziet er dus stoer uit, is ruim en praktisch, geniet van de befaamde Deutsche gründlichkeit inzake afwerking, heeft een kolossale V8 in het vooronder en moet qua cijfermateriaal niet onderdoen voor de gemiddelde sportwagen. Toch blijft het een logge en zware SUV die maar nipt voldoende heeft aan een traditionele parkeerplaats in de straat. Indien we het zelf niet proefondervindelijk hadden meegemaakt zouden we weinig geloof hechten aan bovenstaande rijdynamiek, het is dan ook volledig surreëel om zo hard/scherp/vlot/comfortabel van A naar B te cruisen met de SQ7. Het verbruik blijft relatief beperkt en je krijgt een groot rijbereik. Op het vlak van prijs en bijhorend optiebeleid mocht Audi gerust ook wel wat royaler uit de hoek komen. De verwachtingen voor de nieuwe SQ5 TDI liggen bij deze nog een stukje hoger.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Extreem prestatiepotentieel
+ Soundtrack
+ Wegligging, grip, stabiliteit en wendbaarheid
+ Praktisch (reusachtige binnenruimte + grote koffer)
+ Riant rijbereik
+ Comfort
+ Hoogtechnologisch
+ Piekfijne interieurafwerking

– Prijs/optiebeleid
– Stevig gewicht, afmetingen, verbruik / CO2, …
– Stuur/remgevoel

Rijtest: Audi SQ7 4.0 TDI V8 (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem