Rijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWDDe nieuwe Volvo XC90 blijft een bijzonder ruime auto met een functioneel insteek, nu voorzien van een bijzonder knappe Zweedse verpakking!

De eerste generatie Volvo XC90 was tussen 2002 en 2014 misschien wel dé grondlegger van het huidige SUV succes. De functionele Zweed stelde zich op als ideale gezinswagen met een praktische inborst voor wie het graag wat bigger & better zag zonder echt de intentie te hebben om de geasfalteerde wegen te verlaten. Het zal je dan ook niet verwonderen dat deze grote Volvo voornamelijk populair werd in de States!

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Na de overname door het Chinese Geely was een nieuwe generatie XC90 dan ook prioriteit nummer één maar overhaaste beslissingen werden gemeden. Eerst lag de focus op de ontwikkeling een nieuwe aandrijflijn, modern platform, zuinige motoren en hoogstaande technologie, erna kregen we drie knappe concepten die midden 2014 eindelijk resulteerden in een tastbaar productiemodel.

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWDRijtest: Volvo XC90 T6 AWD

De eerste Volvo XC90 had de afmetingen van een zeecontainer, de nieuwe generatie komt met ongeveer dezelfde look en feel voor de dag maar dan met een moderne touch. Nog steeds overduidelijk dat het creatie uit het Hoge Noorden is maar met fris design, afhankelijk van de gekozen uitvoering kan hij zelfs intimiderend overkomen. Dat was zeker niet de bedoeling van Volvo maar voorliggers gaan van nature iets vlugger uit de baan wanneer er een grote grille met chroom accenten en T-vormige LED dagrijlichten (een leuke verwijzing naar Thor, de bliksemgod) opduikt. Hoe hard je wil opvallen in het straatbeeld met je XC90 kan je zelf bepalen met de keuze tussen de uitrustingsniveau’s, een van vele metaalkleuren of gepast lichtmetaal met een relatief grote diameter (19″ tot 21″).

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWDRijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Met het interieur scoort Volvo opnieuw heel wat punten dankzij een knappe afwerking, mooie materialen en gezellige sfeer, de binnenruimte is zelfs voor dit segment aan de grote kant met 675 tot 1.900 liter! Standaard heb je vijf zitplaatsen ter beschikking maar voor wie het nodig zou zijn kan je dat nog aanvullen met twee zitjes in de koffer. Zoals steeds zijn die voorbehouden voor kinderen of volwassen met kleine benen, om de derde zitrij toch voldoende ademruimte te geven kan je de achterbank wat verschuiven. Unieke features zijn hier een originele ‘startknop’ en Zweedse vlagjes!

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWDRijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Op vlak van gadgets en infotainment is Volvo met de nieuwe XC90 terug volledig bij de les. Zo is de tellerpartij digitaal uitgevoerd en kan je deze wat personaliseren naar eigen goeddunken, toch eist vooral het Sensus infotainmentsysteem de aandacht op. Bijna alle functies van de wagen zitten hier ingewerkt waardoor het aantal fysieke knoppen zeer beperkt blijft, na enige gewenning lukt het je ongetwijfeld om blindelings overweg te kunnen met het 9″ touchscreen en de vele submenu’s. Net zoals bij je smartphone kan je hier ook zoomen, swipen, pitchen en omvat het alle moderne technologie zoals Apple CarPlay, Android Auto en handige In-Car apps (Spotify, Pandora, ..). Leuke gimmick, het kwalitatieve (maar optionele) Bowers & Wilkins geluidssysteem heeft een “Concertgebouw in Göteborg” setup met een soortgelijke akoestiek!

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWDRijtest: Volvo XC90 T6 AWD

De Volvo XC90 is te verkrijgen met drie diesels, twee benzinemotoren en een fiscaal zéér interessante T8 hybride uitvoering (408 pk / 640 Nm / 48 g/km CO2!), allemaal Drive-E viercilinders overigens! Indien je gaat voor benzine krijg je steeds vierwielaandrijving en een achttraps automaat, de T5 AWD doet het met 254 pk / 350 Nm terwijl de T6 AWD 320 pk / 400 Nm. De D4 is de voorwielaangedreven instapper van het gamma met 190 pk / 400 Nm maar is ook te verkrijgen met vierwielaandrijving. De XC90 D5 AWD levert 235 pk en 480 Nm!

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Onze testwagen was voorzien van de krachtige T6 benzinemotor die 6,5 tellen nodig heeft om 0-100 km/u te overbruggen. Bij 230 km/u bereik je de Zweedse topsnelheid en in theorie heb je slechts nood aan 8 liter benzine per 100 km en 186 g/km CO2. In de praktijktest lag dat toch bijna 2 liter hoger, het is duidelijk dat je wel wat energie nodig hebt om de 2.090 kg in beweging te brengen. Gelukkig krijgt de XC90 een brandstoftank van 73 liter mee waardoor je toch een aangenaam rijbereik krijgt.

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWDRijtest: Volvo XC90 T6 AWD

De immense binnenruimte besef je elke keer opnieuw wanneer je met de XC90 door een drukke stedelijke omgeving moet zien te geraken, laat staan parkeren. Eens je dat onder de knie hebt (dankjewel 360° camera en parkeerhulp!) blinkt ook deze Volvo uit met zijn aangenaam rijgedrag. Een correct stuurgevoel, vlotte automaat, prima isolatie en torenhoog comfort, meer moet dat niet zijn. Het kan sportiever of zuiniger met de Drive Mode Selector maar de Zweed is slim genoeg om zelf alles te bepalen in de AUTO modus. Misschien zou het wat dramatischer (of dynamischer?) mogen zijn voor de meerwaardezoekers maar dat strookt wat met de normen en waarden van Volvo, berg die potente vijfcilinder dromen dus maar op!

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Het IntelliSafe systeem (met ondermeer City Safety, Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection, ..) staat, zoals je van een Volvo zou verwachten, op alle fronten paraat om onheil zoveel mogelijk te vermijden! Tegen 2020 willen ze namelijk voorkomen dat er nog serieuze gewonden/doden vallen met een nieuwe wagen waarop het Volvo logo prijkt!

Volvo zet de XC90 in de showroom met de Kinetic, Momentum, Inscription en R-Design uitrustingsniveau’s. Vanaf €52.600 kan je grote SUV verkrijgen, dan krijg je namelijk een D4 mee terwijl de D5 AWD minstens €62.200 kost. Benzineliefhebbers betalen respectievelijk €62.600 of €65.600 voor de T5 AWD en T6 AWD, terwijl Volvo minstens €80.700 vraagt voor de T8 Twin Engine. Relatief gezien interessante prijzen met een zeer correcte/aantrekkelijke basisuitrusting maar ook hier loopt de prijs vlot op wanneer je jezelf wat laat gaan in de configurator! Nog steeds geen Duitse diefstal toestanden maar toch, onze testwagen was goed voor meer dan 80.000 euro! Wil je overigens écht veel luxe, opteer dan voor de XC90 T8 Excellence (vanaf €124.450) die plaats biedt aan twee personen achteraan die tot super VIP worden gepromoveerd met prachtige zetels, Orrefors kristallen champagneglazen en walnotenhout!

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Voor de concurrentie kijken we voornamelijk naar Duitsland met de Audi Q7 (vanaf €58.550), BMW X5 (vanaf €55.580) en Mercedes GLE-Klasse (vanaf €56.386). Ook de Range Rover Sport (vanaf €63.200) mag je niet vergeten, net zoals de meer exotische Porsche Cayenne (vanaf €72.000) en Maserati Levante (vanaf €73.200)! Minder fancy mogelijkheden zijn ondermeer de Jeep Grand Cherokee (vanaf €49.050), Hyundai Grand Santa Fe (vanaf €56.999) en Kia Sorento (vanaf €34.690) bijvoorbeeld.

Conclusie
Volvo vernieuwde niet enkel en alleen het XC90 vlaggenschip, bijna de volledige bedrijfsvisie omtrent mobiliteit werd bijgeschaafd. Die magie plakt als geen ander op de gloednieuwe XC90 die overloopt van Zweedse charme, een massa veiligheidssystemen, hoogstaand comfort en veel, héél veel binnenruimte. Dat hij als T6 aan de dorstige kant is en het intofaintmentsysteeem behoorlijk complex is doet zelfs geen afbreuk aan het totaalpakket! De keuze voor enkel viercilinders aan te bieden – met prima cijfermateriaal – is een gewaagde keuze, de toekomst zal uitwijzen of Volvo hier gelijk zal krijgen. Daar waar de concurrentie zich liever stoer, patseriger en agressief opstelt blijft de XC90 zijn sympathieke eigenheid behouden, dat maakt hem nog steeds de ideale gezinswagen! Voor de vermogende burger wel te verstaan.

Overzicht:
+ Strakke looks
+ Comfort
+ Premium interieur
+ Véél binnenruimte, zelfs met zeven zitplaatsen
+ Aanwezige rijhulp- en veiligheidssystemen / gadgets
+ Veelzijdig karakter (offroader + break + crossover + VIP vervoer)
+ Fiscaal interessante T8 plug-in hybride

+/- Aantrekkelijke vanafprijs, met wat (leuke) opties loopt het wel snel op

– Enkel viercilinders beschikbaar
– Complexiteit Sensus infotainmentsysteem
– Stevig verbruik T6

Rijtest: Volvo XC90 T6 AWD

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...