Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)De vijfde generatie Land Rover Discovery ruilt zijn eigenzinnige looks in voor extra efficiëntie maar wordt daarmee wel veelzijdiger.

Van de klassieke Range Rover over de Range Rover Sport tot de (wijlen) Defender. Allemaal hebben ze hun vaste schare trouwe fans. En dat geldt evenzeer voor de Discovery. Het model combineert zijn wat meer utilitaire kantje met (optioneel) tot zeven zitplaatsen, veel ruimte, comfort en indrukwekkende offroadcapaciteiten. De nieuwe Discovery zorgt niettemin voor de nodige controverse. Want hoewel het concept trouw blijft aan dat van zijn voorganger(s) verdeelt het design van de vijfde generatie de meningen.

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)
Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

Dat design sluit enerzijds aan bij dat van kleine broer Discovery Sport en is anderzijds aërodynamisch heel wat efficiënter, maar ruilt het hoekige van zijn voorganger in voor veeleer ronde vormen. Al heeft dat uiteraard zijn voordelen en niet alleen wat betreft het verbruik. Land Rover meld namelijk trots dat de Discovery binnenin quasi zo stil is als de klassieke Range Rover. En dat is wel eens anders geweest. Maar er is meer.

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

Dankzij een forse afslankingskuur is de Discovery – afhankelijk van de configuratie – tot bijna 500 kg lichter geworden. Het archaïsch, dubbel chassis van de oude werd ingeruild voor een volledig zelfdragend exemplaar dat voor 85% uit aluminium bestaat. En ook magnesium en andere lichtgewichtmaterialen dragen hun steentje bij. Zo is de kofferklep uit één stuk kunststof in plaats van het het kenmerkende gespleten exemplaar. In ruil monteert Land Rover wel een kleiner exemplaar dat automatisch neerklapt bij het openen van de koffer. Maar daarmee verliest de Discovery zijn typische asymmetrische kofferklep. Dat de nieuwe daarnaar knipoogt zonder enige functionaliteit maakt deel uit van de controverse.

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

Esthetische kopzorgen die als vanzelf verdwijnen eenmaal je aan boord stapt van de Discovery. Zeker in top HSE Luxury-trim is het interieur om van te smullen. Hoogwaardige materialen worden gecombineerd met een grote ergonomie en oneindig veel bergvakken. Het zorgt voor een ambiance die tegelijk luxueus en functioneel is. De stoelen zitten uitermate comfortabel en het veelvoud van handige snufjes zoals het uitgebreid head-up display zorgen voor een onmiddellijke rust. De nieuwe Disco moet dan ook nauwelijks onderdoen voor grote broer Range Rover inzake waftability.

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)
Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

De Discovery rijdt in de eerste plaats nog steeds het liefst rechtdoor. De uit de kluiten gewassen zevenzitter weegt ondanks het crashdieet nog steeds vlot 2,2 ton, maar countert die statistieken met een lager zwaartepunt waardoor hij duidelijk aan rijdynamiek gewonnen heeft. De ophanging kreunt met andere woorden minder onder het gewicht en kan zich dus ook beter concentreren op grote en kleine oneffenheden. De Discovery sluit dus eerder dichter aan bij het ultieme glijwerk van de klassieke Range Rover dan de Range Rover Sport die het met klassieke veren en dempers doet.

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

Comfort op de weg maar ook naast de weg, waar de Discovery zijn terreincapaciteiten verder ziet groeien. Met tot 283 mm bodemvrijheid en 900 mm doorwaaddiepte en de introductie van Terrain Response 2, is er weinig of geen ondergrond waar de Disco geen weg mee weet. En dat dus met tot zeven zitjes en in alle comfort. Ook voor de achterste passagiers die zelfs verrassend veel ruimte hebben. Ook nieuw is dat alle zitjes nu automatisch kunnen worden neergeklapt en terug rechtgezet. En dat zowel vanuit de koffer als via het aanraakscherm en zelfs via de smartphone. Gevalletje ‘omdat het kan’ zeg maar. In 14 seconden is de klus geklaard en creëer je desgewenst tot 2.500 liter laadruimte. En dat terwijl je tezelfdertijd nog eens tot 3,5 ton kunt trekken.

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)
Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

Prestatiegewijs zit je uiteraard goed met de 3.0-liter V6 diesel. Zeker als je zoals in ons geval de meest krachtige van de twee beschikbare versies hebt. Met 258 pk en 600 Nm koppel sprint de aluminium mastodont in 8,1 s naar de 100 km/h terwijl het opgegeven gemiddeld verbruik met 7,2 l binnen de perken blijft. In de praktijk mag je rekenen op een verbruik van tussen de 9 à 10 l. Al kan je de Discovery voor het eerst ook voorzien van een 2.0-liter viercilinder. En dat dat niet noodzakelijk een straf moet zijn ondervonden we onlangs nog aan boord van de Range Rover Sport. Al past het romige karakter van de zescilinder wel bij dat van de Discovery. Ook vier- en zescilinder benzines zijn beschikbaar maar lijken ons voor dit soort auto nog steeds minder relevant. Alles staat en valt tenslotte met de hoeveelheid koppel die reeds onderin de toeren beschikbaar is.

Conclusie
De nieuwe Land Rover Discovery is er niet noodzakelijk visueel op vooruitgegaan maar technisch en gevoelsmatig dweept de nieuwkomer met zijn voorganger. Zozeer zelfs dat je eenmaal achter het stuur geen morele bezwaren meer hebt met de esthetiek (van de achterzijde). Het comfort is hoogstaand en ook dynamisch komt de Discovery een stuk scherper voor de dag, terwijl ook zijn offroadcapaciteiten gegroeid zijn.

Met een vanafprijs van 53.200 euro voor de 180 pk sterke 2.0-liter diesel en 62.200 euro voor de 3.0-liter V6 – ongeacht het vermogen – is de nieuwe Discovery uiteraard geen koopje. Maar gezien de hoeveelheid auto die je ervoor terugkrijgt is dat eigenlijk geen schande. Deze 1-RVT-254 tikt zelfs af op om en bij de 88.000 euro. Maar dan heb je meteen wel alle snufjes en geniet je van een royaal comfort dat niet eens zo heel veraf ligt van dat van de klassieke Range Rover. En die is er per slot van rekening nog steeds pas vanaf 101.000 euro.

Overzicht:
+ Uitgesproken veelzijdig
+ Comfortfactor
+ Binnenruimte (ook op derde rij)
+ Terreincapaciteiten
+ Ook met kleinere motoren
+ Snufjes

+/- Esthetisch minder geslaagd (?)

– Reusachtige afmetingen
– Toegang tot achterste rij

Rijtest: Land Rover Discovery 3.0 TD6 (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...