Rijtest: Range Rover Sport 2.0 SD4 facelift (2017)Een uit de kluiten gewassen Range Rover Sport met geblazen viercilinder diesel in het vooronder? Benieuwd wat dat geeft!

Voor het modeljaar 2017 (MY17) van de Range Rover Sport introduceert Land Rover een nieuwe instapversie, een 2.0-liter viercilinder turbodiesel. Die verliest weliswaar twee cilinders tegenover de 211 pk versie van de TDV6 die voorlopig in de catalogus blijft, maar countert met meer vermogen, minder gewicht en betere prestaties. Een sprintje naar de 100 km/h neemt nu minimum 8,3 s in beslag (tegenover 8,8 s) en de topsnelheid ligt bij 207 km/h (tegenover 194 km/h). Dat Land Rover ook nog eens zo vriendelijk is om 4.500 euro van de prijs te doen maakt van de SD4 een echte no brainer, zoals ze over het kanaal zeggen.

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Maar zoals we intussen wel beter weten liggen theorie en praktijk in dit soort gevallen niet altijd even dicht bij elkaar. Zoals iedere andere Range Rover is ook de Sport het best te genieten vanwege zijn grote waftability. En dan komen die extra cilinders meestal net van pas.

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

We zijn met andere woorden licht sceptisch. Maar al vanaf de eerste testkilometers maakt de potente viercilinder indruk. Zelfs bij de koudstart worden minder aangename dieselgeluiden en trillingen goed naar de achtergrond verdrongen. En ook onderin maakt de 2.0-liter indruk met een krachtige pick-up van het vermogen. Het maximumkoppel van 500 Nm is reeds bij 1.500 tpm paraat en dat is eraan te merken. Bij lagere en stadssnelheden presteert de tweeliter met andere woorden voorbeeldig en ga je de twee extra cilinders van de TDV6 niet gauw missen.

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Dankzij de brede spreiding van het koppel over de toeren en de acht verzetten van de automaat, hapt de motor nooit naar adem. En dat is wel eens anders geweest bij dergelijke downsizing verhalen. Want ook op de snelweg valt de combinatie op door zijn souplesse en trekkracht. Versnellen van 110 km/h naar 120 km/h en meer gaat daarbij niet gepaard door een nerveuze automaat die naarstig een verzet of twee terugschakelt, maar puur op vermogen. En ook hogere, minder legale snelheden, vormen geen probleem voor de kleine krachtpatser die schijnbaar geen moeite heeft met de 2.115 kg zware kleerkast.

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Zelf communiceert Land Rover een gemiddeld verbruik van 6,2 l per 100 km of 164 g CO2/km, in de praktijk mag je rekenen op 9 à 9,5 l per 100 km. Maar dat is gezien de prestaties, zijn formaat en het gewicht nog steeds verdienstelijk. De 75 l grote tank garandeert dan weer een behoorlijke autonomie.

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Ondanks de toevoeging ‘Sport’ blijft ook deze Range Rover eerst en vooral een cruiser. Tegenover zijn grote broer is de ophanging weliswaar een stuk stijver en is er opvallend minder koetswerkrol, maar echt dynamisch wordt het uiteraard nooit. Daardoor ga je de Sport al snel rijden als zijn grote broer. Wat dat betreft mocht de ophanging eventueel zelfs nog een tikkeltje zachter. Maar verschil moet er uiteraard zijn. Het algemeen comfortniveau blijft niettemin erg hoog. En dankzij de hoge zitpositie en het uitstekend zicht rondom vergeet je al snel de fikse proporties. Al blijft parkeren in de stad elke keer een uitdaging.

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Zoals reeds gezegd positioneert deze SD4 viercilinder zich onderaan de ladder als instapversie. Met een vanafprijs van 65.200 euro was Range Rover Sport rijden nog nooit zo toegankelijk. Dat gezegd zijnde loopt de totaalprijs uiteraard nog flink op. Gekoppeld aan de hogere uitrustingsniveau’s SE en HSE ligt de respectievelijke vanafprijs op 69.200 euro en 75.200 euro. Wie zoals op ons testexemplaar verder leuke opties aanvinkt zoals het panoramisch open dak of de comforttoegang ziet de prijs wel verder oplopen tot 85.000 euro en meer. Range Rover Sport rijden heeft nu eenmaal zijn prijs.

Conclusie
De vernieuwde Range Rover Sport SD4 viercilinder is het bewijs dat downsizing niet altijd negatief hoeft te zijn. Dankzij de uitstekende geluidsisolatie, erg volwassen prestaties en een relatief scherpe prijs vraag je je af wie überhaupt een krachtigere versie nodig heeft. Want ook het maximum sleepgewicht van 3,5 ton blijft aanwezig. De motorisatie maakt wat ons betreft de instap-TDV6 dus overbodig.

Overzicht:
+ Sterke instapper
+ Vlotte prestaties
+ Comfort
+ Ruim/praktisch
+ Design exterieur/interieur
+ IJzersterk (merk)imago

+/- Scherpe vanafprijs al loopt het premium prijskaartje snel op

– Reusachtige afmetingen

Rijtest Land Rover Range Rover Sport SUV 2.0 SD4 HSE facelift MY17

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye