Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)De nieuwe Range Rover P510e plug-in hybride is naast bijzonder imposant, heerlijk comfortabel en zéér luxueus ook behoorlijk zuinig.

Naast het meer avontuurlijke Defender en Discovery aanbod heeft Land Rover ook nog steeds de luxueuze Range Rover modellen in de aanbieding. Met de gelijknamige Range Rover als absoluut topmodel. Na meer dan 50 jaar is die uitgegroeid tot een internationaal statussymbool. Zeker voor diegene die op zoek zijn naar veelzijdig gebruiksgemak, onvermoeibare prestaties, hoogwaardig interieur en zowaar een sympathieke flair.

Ook de gloednieuwe Range Rover generatie (nummer 5, codenaam L460) voldoet prima aan die ijzersterke kernwaarden. Op vlak van design houden de Britten gelukkig goed vast aan het befaamde lijnenspel. Enkel de kenners kunnen “de nieuwe” er snel uithalen, aan de achterzijde geven de doorlopende LED achterlichten het iets sneller weg. Vooraan prijken er trouwens intelligente Pixel LED koplampen.

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Véél binnenruimte

De nieuwe Range Rover is 5,06 meter lang, 2,21 meter breed en 1,87 meter hoog. Mocht dat niet volstaan dan kan je voor een Long Wheelbase (LWB) uitvoering gaan die nogmaals 20 centimeter in de lengte toevoegt die vooral achterin (meer specifiek de beenruimte) ten goede komen.

Dergelijke buitenafmetingen zorgen tezamen met de grote wielbasis (3 meter) logischerwijs voor een zee van ruimte binnenin. Afhankelijk van je voorkeur zijn er vier, vijf of zelfs zeven zitplaatsen voorhanden. Het koffervolume schommelt tussen 312 liter en 2.727 liter bagage!

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Luxe in het kwadraat

De hogere koetswerkbouw zorgt reeds voor een uitmuntende zichtbaarheid rondom en gemakkelijke instap. Verder profiteer je van een hoogwaardige afwerking (tapijten!) en kwalitatieve materialen met de nodige mogelijkheden inzake personalisatie. Maar ook massagezetels, digitale achteruitkijkspiegel, 360° camera, Rear Seat Entertainment (2x 11,4”) en een Meridian Signature Sound System audiosysteem (1.600 Watt, 34 luidsprekers) zijn desgewenst van de partij.

De vijfde generatie Range maakt een serieuze (maar ook broodnodige) sprong vooruit op vlak van gadgets, multimedia en connectiviteit. Achter het multifunctionele stuurwiel vinden we een haarscherpe digitale tellerpartij (13,7”) terug, centraal prijkt er een nog groter en vooral gebogen/zwevend display (13,1”) voor het Pivi Pro infotainmentsysteem.

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Hier vinden we allerhande moderne functionaliteiten terug zoals DAB, realtime navigatie, geconnecteerde diensten (oa Alexa spraakassistentie) en de draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Een handige head-up display zorgt dat essentiële informatie mooi in het zichtveld van de bestuurder wordt geprojecteerd.

Allemaal niets wereldschokkend anno 2023 maar de Range Rover kan zich als (super de) luxe SUV eindelijk terug meten met de Duitse concurrenten. En dit zowaar op een bijna elegante manier zonder dat het nooit bombastisch of overweldigend wordt. Britse klasse op z’n best!

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Benzine, diesel, plug-in én een EV

Inderdaad, van de imposante Range Rover komt er midden 2024 een zuiver elektrische variant met 100 kWh accupack! Ook een krachtigere SVR topversie zou op de planning staan. Intussen kan je wel al voor een 3.0-liter zes-in-lijn benzine (P400), 4.4-liter V8 van BMW (P530) of 3.0-liter zes-in-lijn diesel (D250, D300 of D350) gaan waarbij de cijferwaarde zowaar overeenkomt met het aantal aanwezige pk’s. Hoe gemakkelijk kan het zijn?!

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Allemaal rekenen ze trouwens op mild hybride (48V) ondersteuning wat (een beetje) moet helpen om het brandstofverbruik te temperen. Ook vierwielaandrijving en een 8-traps ZF automaat zijn standaard aanwezig.

Het Range Rover plug-in hybride aanbod omvat zowel een P440e PHEV als P510e PHEV variant. Jammer genoeg zijn deze niet te combineren met zeven zitplaatsen. En enkel de “basisversie” met 440 pk kan je met verlengde wielbasis krijgen.

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Range Rover P510e plug-in hybride

De Range Rover PHEV topversie biedt een systeemvermogen van 510 pk / 700 Nm. Dit dankzij de innige samenwerking tussen de 3.0-liter benzinemotor en elektrische evenknie. De nul-naar-honderd sprint is voorbij in 5,5 seconden en de topsnelheid ligt op 242 km/u. Prima cijfermateriaal gezien het riante leeggewicht van 2.810 kg!

De 38,2 kWh lithium-ion batterij zorgt voor een indrukwekkende zuiver elektrische actieradius van 111 km, in de praktijk haal je gemakkelijk 90+ emissievrije kilometers. Extra interessant voor de boekhouder of fleetmanager is het beperkte verbruik (0,9 liter) en uitstoot (20 g/km CO2).

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Laden kan zowel aan een klassieke laadpaal (7 kW AC) als snellader (50 kW DC). Reken voor een volle batterij op respectievelijk 5 uur of minder dan 60 minuten. Op basis van de actieve navigatie kan het systeem een optimale energiestroom bepalen. Handmatig kan je ook voor de EV modus kiezen of batterijcapaciteit sparen voor later.

Rijgedrag Range Rover P510e

Wie effectief (en vooral frequent) de stekker inplugt zal zéér scherpe verbruikscijfers optekenen. Na ongeveer 500 km behaalden we zelf ongeveer 5,5 liter benzine per 100 km. En dat voor een 510 pk sterke luxesloep! De elektromotor zorgt niet enkel voor een fluisterstille (en zeer rustgevende) loopcurve, ook resulteert de ogenblikkelijke krachtontplooiing in vlotte prestaties. Als dat prioriteit heeft kan je opteren voor de Dynamic rijmodus waarbij alles net wat scherper, alerter en vlotter reageert.

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Toch betwijfelen we of deze Range Rover P510e daar écht voor gemaakt is, iets dat ook snel duidelijk wordt als je wat sneller door de bocht gaat. Misschien is de technisch gerelateerde (en compactere) Range Rover Sport daar beter voor geschikt?! Wij vertrouwden dan ook volledig op de Comfort rijmodus.

Wat kan deze Range Rover niet?

Onder meer dankzij elektronisch gestuurde luchtvering is deze SUV bijzonder comfortabel (understatement!), zelfs met de knappe 22” lichtmetalen velgen. Grotendeels te danken aan de elektronisch gestuurde luchtvering met allerhande hulpmiddelen (48V actieve rolstabilisatie, Adaptive Dynamics, Dynamic Response Pro, sensoren, camera’s, …). En met de Active Noise Cancellation technologie worden buitengeluiden die toch door de veelvoudig aanwezige isolatie (zouden) geraken gewoon weggefilterd. Hetzelfde doet een krachtige filter die actief de luchtkwaliteit bewaakt. Zelfs COVID deeltjes kan deze gewoon neutraliseren! Hadden we dat maar eerder geweten…

Onder het motto “ik kan alles” is de nieuwe Range Rover (opnieuw) voorzien op het betere offroadwerk met specifieke Terrain Response 2 rijprogramma’s. Zo getuige alvast het vergrendelbaar achterdifferentieel, aanloophoek (35°), afloophoek (29°) en de doorwaaddiepte (90 cm)! Of iemand het effectief zo bont wil/zal maken is een andere vraag, zeker in het mondaine maar vooral stedelijke Vlaanderen… Hier bewijzen de parkeerassistentie, noodremhulp, adaptieve cruise control en andere rijhulp/veiligheidssystemen vermoedelijk meer hun nut.

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Nieuw is de aanwezigheid van vierwielsturing, zo kunnen de achterwielen (max 7°) mee- of tegendraaien. Dat zorgt voor meer stabiliteit op hogere snelheden of extra wendbaarheid op lage snelheden. Ideaal in de stad of bij parkeermanoeuvres want vooral dan profiteer je van de (relatief) kleine draaicirkel.

Het sleepvermogen van 2.500 of 3.500 kg (en handige hulpmiddelen zoals Advanced Tow Assist, Hitch Assist en Trailer Stability Control) versterkt het feit dat de Range zowaar alles (aan) kan.

Prijzen

Deze Range Rover is beschikbaar in drie koetswerktypes (SWB, LWB en LWB zevenzitter), drie uitvoeringen (Range Rover, Autobiography en SV), zeven motorisaties en vier uitrustingsniveaus (SE, HSE, Autobiography en SV). Welke combinatie je ook maakt, het zal behoorlijk prijzig worden. Zo schommelen de Belgische prijzen tussen 128.581 euro (SE D250 SWB) en 233.748 euro (SV P530 LWB). Vanafprijzen!

In het geval van de Lantau Bronze (lees: champagnekleurige) testwagen (HSE P510e SWB) steeg het prijskaartje met wat opties (15.000 euro) tot 173.543 euro. Een Range Rover P440e is er vanaf 140.589 euro, een Range Rover Sport P440e vanaf 104.516 euro.

Rijtest: Range Rover P510e PHEV L460 SUV 510 pk SWB luxe plug-in hybride (2023)

Concurrentie

Met de GLS en X7 mikken respectievelijk Mercedes en BMW op het koperspubliek van de Range Rover. Maar deze zijn niet verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijflijn. Dat is wél het geval bij de vernieuwde Porsche Cayenne E-Hybrid. Eveneens zuinig en zéér luxueus is de Bentley Bentayga Hybrid (450 pk, vanaf 210.276 euro). Rationeel gezien biedt de compactere (en goedkopere) Range Rover Sport PHEV een soortgelijk totaalpakket … maar in dit segment gaat de vermogende consument toch voor het (aller)beste?!

Conclusie Range Rover P510e

De nieuwe generatie Range Rover mag dan nog zeer herkenbaar lijken, hij is grondig vernieuwd zonder te raken aan het befaamde (iconische?) design en diens imposante voorkomen. Binnenin is de evolutie sneller zichtbaar dankzij de moderne technologie, rijhulp, veiligheid en gadgets. Al maakt vooral de aanwezige luxe, prinsheerlijk comfort, riante binnenruimte en hoogwaardige afwerking het meeste indruk. Net zoals de andere motorisaties is de Range Rover P510e plug-in hybride waanzinnig duur. Wel slaagt hij erin om nog een extra laagje raffinement (lees: rustgevende stilte) toe te voegen. Met de nodige laadbeurten blijft het benzineverbruik ook indrukwekkend laag. Laat die volledig elektrische Range Rover maar komen!

Overzicht:
+ Icoon
+ Klassieke looks in een modern jasje
+ Comfort
+ Luxe
+ Riant elektrisch rijbereik (85+ km)
+ Relatief zuinig (mits frequent laden)
+ Gemakkelijke instap + overzicht rondom
+ Heerlijk (stil/rustgevend) rijgedrag
+ Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ Fiscaal aantrekkelijk(er)

– Prijs/optiebeleid
– Combinatie P510e PHEV + LWB niet beschikbaar
– Kolossaal formaat en gewicht
– Interne concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie landrover.be!