Officieel: Porsche Cayenne SUV Cayenne Coupe facelift update mk2 (2023)Porsche presenteert de vernieuwde Cayenne SUV (en Cayenne Coupé) met meer luxe en meer prestaties … maar zonder Turbo GT topversie.

Porsche viert de 20ste verjaardag van de geziene Cayenne SUV … met een deugddoende Cayenne facelift. Dit zowel voor de Cayenne SUV als meer lifestyle Cayenne Coupé koetswerkvorm.

Neen, ook wij zien niet direct de visuele updates (nieuwe bumpers, standaard LED Matrix koplampen, 3D-achtige achterlichten, …) noch de drie nieuwe lakkleuren of aangepaste 20”, 21” of 22” lichtmetalen velgen.

Eveneens moeilijk op te merken met het blote oog is het verfijnde onderstel. Standaard komt deze super-de-luxe Duitse SUV met (verbeterde) stalen veren voor de dynamische meerwaardezoeker. Wie meer belang hecht aan comfort gaat uiteraard voor de adaptieve luchtvering.

Binnenin zijn de wijzigingen sneller zichtbaar. Zo prijkt er rechts een 10,9” display voor de passagier, centraal een modern(er) 12,3” PCM infotainmentsysteem en achter het stuurwiel een 12,6” digitaal dashboard. Relatief herkenbaar voor wie al eens in een Taycan zat. Een intelligent luchtkwaliteitssysteem reinigt indien nodig de aanwezige binnenlucht, ideaal voor mensen die lijden aan allergieën (pakweg hooikoorts).

Wil je een Porsche Cayenne met 353 pk, 470 pk of 474 pk?

Op de Europese markt debuteert de nieuwe Porsche Cayenne in drie verschillende motorversies. Instapper is de reguliere Cayenne met 3.0-liter V6 benzine (353 pk / 500 Nm) die nu 13 pk en 50 Nm krachtiger is. De Cayenne S wisselt zijn V6 in (!) voor een 4.0-liter V8 die 474 pk / 600 Nm levert. Hiermee tik je 100 km/u aan in 4,7 seconden en pas bij 273 km/u is de topsnelheid bereikt.

De populaire Porsche Cayenne E-Hybrid plug-in hybride werd uiteraard niet vergeten. Het systeemvermogen wordt opgekrikt tot 470 pk, de accupack is nu 25,9 kWh (ipv 17,9 kWh) groot. Daardoor bedraagt het zuiver elektrische rijbereik van deze Cayenne PHEV maximaal 90 km. Een krachtigere interne 11 kW boordlader zorgt voor verbeterde laadtijden.

Of er nog Cayenne Turbo (S) (E-Hybrid) en Cayenne GTS varianten volgen zal de toekomst moeten uitwijzen. Wel zal de Cayenne Coupé Turbo GT hier alvast niet meer terugkomen. Wel is diens 4.0-liter V8 benzinemotor nogmaals 19 pk krachtiger geworden, met 659 pk knal je nu in 3,3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt hier op 305 km/u!

Vanaf NU kan je een bestelbon tekenen voor de opgewaardeerde Cayenne modellen die tegen de zomervakantie met aangedikte basisuitrusting bij de Porsche Centre’s zullen opduiken. De Belgische vanafprijzen liggen op respectievelijk 97.908 euro (Cayenne), 117.057 euro (Cayenne S) of 112.589 euro (Cayenne PHEV). Reken op ongeveer 4.000 euro meerprijs in het geval van de Cayenne Coupé en diens aflopende daklijn.

Intussen werkt Porsche naarstig door aan een zuiver elektrische Cayenne. Die moet er tegen 2025 zijn!